1 013 374 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Italien kanske kunde organisera vaccinationerna?B b8q skrev:...och nu stoppas leveranserna till EU också, meddelar Aftonbladet.
Seriöst, skulle inte någon privat vaccinationsfirma kunna få ta hand om alla doser av AstraZeneca och Johnson&Johnson som inte EU och USA vill ha, och erbjuda vaccinering till alla oss som gillar att ta lite välavvägda risker i tillvaron?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/misstankt-maffiainblandning-bakom-vaccinskandal-i-italienStor ilska bubblar i Italien efter att omfattande fusk och oklarheter i vaccineringsordningen uppdagats.
Maffian misstänks ligga bakom en del av trängseln i vaccinkön i landet som drabbats hårt av pandemin.
2,3 miljoner människor som inte är vare sig gamla eller sjukvårdspersonal är vaccinerade i Italien.
Risk att dö av covidinfektion 13000/2000000 => 0,6%
Risk för svårt blodproppssjukdom med J&J vaccinet 6/7000000 => 0,00008%
Har någon lust att fylla på? Tex med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
Hittar inga vettiga siffror för AZN vaccinet just nu.
Risk för svårt blodproppssjukdom med J&J vaccinet 6/7000000 => 0,00008%
Har någon lust att fylla på? Tex med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
Hittar inga vettiga siffror för AZN vaccinet just nu.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
EMA kom väl fram till att drabbas av den aktuella biverkan efter AZ-vaccin är någonstans mellan 1 på 10 000 doser och 1 på 100 000.blackarrow skrev:
Eftersom det inte spelar så stor roll för den döde vad den dog av så vore det intressant att veta hur många i gruppen 30-65år som dör per år i Sverige och hur många som tillkommit av Corona, jag gissar att det är marginell påverkan.blackarrow skrev:
Redigerat:
Kan till och med vara underdödlighet i den gruppen...D djac skrev:
Jag har något minne av att jag räknade på 1 på 26000. Det kan ha varit på norska allvarliga blodproppsfall.BirgitS skrev:
0,003% risk för kvinnor under 60(?)
0,001% risk för män.
För dåligt underlag, men ändå... (litrar inte ens själv på mitt minne utan källor...).
För individen tror jag man bör räkna risken för att en i övrigt frisk person (kvinna) under 65år dör i Covid och relatera det till risken för död av blodpropp pga vaccinet.blackarrow skrev:
"Den genomsnittlige amerikanska mannen är 176,4 cm lång. Det är väldigt tydligt att det snittet ligger långt under snittet i NBA som är drygt 203 cm. Det varierar dock en hel del mellan olika lag."optimum skrev:
Hade de inte spelat basket hade de varit 176,4cm långa.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Har för mig att skyddseffekten e en dos ligger runt 60-70%(?), och över 90 efter dos 2, men om man jobbar med känt infekterade patienter känns de extra 20-30 % relevanta.....BirgitS skrev:
Mycket intressant. Har de blivit längre sedan SARS-CoV-2 började spridas förra våren?D djac skrev:
Efterlyser källhänvisning som du säkert har.