B b8q skrev:
...och nu stoppas leveranserna till EU också, meddelar Aftonbladet.

Seriöst, skulle inte någon privat vaccinationsfirma kunna få ta hand om alla doser av AstraZeneca och Johnson&Johnson som inte EU och USA vill ha, och erbjuda vaccinering till alla oss som gillar att ta lite välavvägda risker i tillvaron?
Italien kanske kunde organisera vaccinationerna?
Stor ilska bubblar i Italien efter att omfattande fusk och oklarheter i vaccineringsordningen uppdagats.
Maffian misstänks ligga bakom en del av trängseln i vaccinkön i landet som drabbats hårt av pandemin.
2,3 miljoner människor som inte är vare sig gamla eller sjukvårdspersonal är vaccinerade i Italien.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/misstankt-maffiainblandning-bakom-vaccinskandal-i-italien

D
blackarrow blackarrow skrev:
Italien kanske kunde organisera vaccinationerna?

[länk]
Japp, och de ska utfärda Coronapass, enligt en annan diskussion... :crysmile:

Risk att dö av covidinfektion 13000/2000000 => 0,6%
Risk för svårt blodproppssjukdom med J&J vaccinet 6/7000000 => 0,00008%

Har någon lust att fylla på? Tex med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
Hittar inga vettiga siffror för AZN vaccinet just nu.

Redigerat:
  • Gilla
janwide och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag vill bara ha min andra dos AZ så jag får ett ok skydd, men hittills inget fr Regionen hur de tänker sig göra..... :worried:
Är det inte så att man har ett bra skydd tre veckor efter första dosen och andra dosen är mer för att det ska vara längre tid?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS

Har någon lust att fylla på med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
EMA kom väl fram till att drabbas av den aktuella biverkan efter AZ-vaccin är någonstans mellan 1 på 10 000 doser och 1 på 100 000.

D

Har någon lust att fylla på? Tex med risken att då i en bilolycka? 223 personer per år dör i trafiken.
Eftersom det inte spelar så stor roll för den döde vad den dog av så vore det intressant att veta hur många i gruppen 30-65år som dör per år i Sverige och hur många som tillkommit av Corona, jag gissar att det är marginell påverkan.

Redigerat:
Nissens
D djac skrev:
Eftersom det inte spelar så stor roll dör den döde vad den dog av så vore det intressant att veta hur många i gruppen 30-65år som dör per år i Sverige och hur många som tillkommit av Corona, jag gissar att det är marginell påverkan.
Kan till och med vara underdödlighet i den gruppen...

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
EMA kom väl fram till att drabbas av den aktuella biverkan efter AZ-vaccin är någonstans mellan 1 på 10 000 doser och 1 på 100 000.
Jag har något minne av att jag räknade på 1 på 26000. Det kan ha varit på norska allvarliga blodproppsfall.
0,003% risk för kvinnor under 60(?)
0,001% risk för män.

För dåligt underlag, men ändå... (litrar inte ens själv på mitt minne utan källor...).:rolleyes:

P

För individen tror jag man bör räkna risken för att en i övrigt frisk person (kvinna) under 65år dör i Covid och relatera det till risken för död av blodpropp pga vaccinet.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Man blir också lång av att spela basket!
Har du fakta bakom den nyheten?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
D djac skrev:
Man blir också lång av att spela basket!
Och blött av att spela vattenpolo

• Gilla
  • Haha
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Har du fakta bakom den nyheten?
"Den genomsnittlige amerikanska mannen är 176,4 cm lång. Det är väldigt tydligt att det snittet ligger långt under snittet i NBA som är drygt 203 cm. Det varierar dock en hel del mellan olika lag."

Hade de inte spelat basket hade de varit 176,4cm långa.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte så att man har ett bra skydd tre veckor efter första dosen och andra dosen är mer för att det ska vara längre tid?
Har för mig att skyddseffekten e en dos ligger runt 60-70%(?), och över 90 efter dos 2, men om man jobbar med känt infekterade patienter känns de extra 20-30 % relevanta.....

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
"Den genomsnittlige amerikanska mannen är 176,4 cm lång. Det är väldigt tydligt att det snittet ligger långt under snittet i NBA som är drygt 203 cm. Det varierar dock en hel del mellan olika lag."

Hade de inte spelat basket hade de varit 176,4cm långa.
Mycket intressant. Har de blivit längre sedan SARS-CoV-2 började spridas förra våren?

Efterlyser källhänvisning som du säkert har.

D
optimum optimum skrev:
Mycket intressant. Har de blivit längre sedan SARS-CoV-2 började spridas förra våren?
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.