1 013 480 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Jajjamen.D djac skrev:
Fast någon avsiktlig smittspridning behövdes inte, för det skedde helt automatiskt i skolorna. Minns mycket tydligt när jag fick Mässling, att det inte var något ojande från morsan, utan att den sågs som något som skulle gå över efter en vecka eller så. Att den kunde var dödlig, var det ingen som tänkte på. Kanske för att inga dog.
Har ni som haft mässling något exempel från er barndom där någon faktiskt dog?
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Det förekom men var ovanligt i Sverige under andra halvan av 1900-talet då barnen var välnärda och sjukvården fungerande väl jämfört med utvecklingsländerna. Men ett av mina syskon var väldigt illa däran och mamma hade kontakt med sjukhuset några gånger varje dag innan det vände. Hen var mer sjuk än normalt med alla barnsjukdomarna.Staffan2000 skrev:
Jajjamen.
Fast någon avsiktlig smittspridning behövdes inte, för det skedde helt automatiskt i skolorna. Minns mycket tydligt när jag fick Mässling, att det inte var något ojande från morsan, utan att den sågs som något som skulle gå över efter en vecka eller så. Att den kunde var dödlig, var det ingen som tänkte på. Kanske för att inga dog.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
MenBirgitS skrev:
Den amerikanska fas 3-studien i USA, Peru och Chile är nu klar och de första uppgifterna presenteras.
79 % effektivitet att skydda mot symtomatisk sjukdom.
100 % skydd mot allvarlig och kritisk sjukdom.
80 % effektivitet för de som är äldre än 65 åt.
[länk]
Notera att det är ett pressmeddelande och inte en komplett rapport så det sakna s exakt information om tillvägagångssätt, exakt antal insjuknade i olika åldersgrupper etc. och osäkerheter i form av konfidensintervall etc.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.28
Men ingen dog. Kan det vara så enkelt att det var mindre "tryggt och milt" att växa upp på sextiotalet, så att barn fick hjärnskakning och bröt benen, sågs som en del av uppväxten av samhället. I min klass körde en kille ihäl sig på moppen och en annan dog av hjärnhinneinfammation. Men som sagt, ingen av Mässling.BirgitS skrev:
Det förekom men var ovanligt i Sverige under andra halvan av 1900-talet då barnen var välnärda och sjukvården fungerande väl jämfört med utvecklingsländerna. Men ett av mina syskon var väldigt illa däran och mamma hade kontakt med sjukhuset några gånger varje dag innan det vände. Hen var mer sjuk än normalt med alla barnsjukdomarna.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Som sagt det var ovanligt att dö i mässling på 60-talet men en del fick obotliga följdskador.Staffan2000 skrev:
Men ingen dog. Kan det vara så enkelt att det var mindre "tryggt och milt" att växa upp på sextiotalet, så att barn fick hjärnskakning och bröt benen, sågs som en del av uppväxten av samhället. I min klass körde en kille ihäl sig på moppen och en annan dog av hjärnhinneinfammation. Men som sagt, ingen av Mässling.
Staffan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mässling
Så det var ju inte ens så att det hände i varje skola under 10 år men det förekom och det var ju något som "alla vuxna" visste om även om de inte sa något till sina barn.
Det var inte utan anledning som allmän mässlingsvaccinering infördes.Vid en liten mässlingsepidemi i Stockholmstrakten 1999 identifierades 52 fall av mässling. Av dessa behövde 20 stycken (38 %) vårdas på sjukhus.[9] Om samma andel skulle behöva sjukhusvård vid en större epidemi med tiotusentals fall skulle det innebära en stor påfrestning på sjukvården. Sådana epidemier förekom regelbundet i Sverige innan den allmänna vaccinationen infördes.
Man hade inte så mycket alternativ på 60-talet, mässling förekom ofta så ingen trodde att det skulle gå att undvika i hela livet och då var risken mindre med att få det som barn än som vuxen. En del barn hade "otur" (shit happens) och dog eller fick skador men det fanns liksom inget alternativ. Det är väl på samma sätt som vi ser på influensa, i stort sett harmlöst om man inte är gammal eller har någon riskfaktor och inte något man med alla möjliga åtgärder försöker stoppa varje år. Men det händer att även människor utan kända riskfaktorer dör eller får långvariga skador av influensa på samma sätt som med covid.
Det var mycket riktigt betydligt farligare att växa upp (och leva rent allmänt) förr. Sedan 70-talet har antalet barn som omkommer årligen i olyckor minskat med nära 90%, och då har befolkningen samtidigt ökat. https://fof.se/tidning/2015/4/artikel/allt-farre-barn-dor-i-olyckor (År 1970 dog 421 barn i olyckor i Sverige. År 2013 var antalet nere i 58.) Detta inkluderar altså inte barn som dör av sjukdom, betänk bara alla tidiga födslar som man inte klarade upp, barncancer och annat. Det var nog mycket du inte hörde om/ tänkte på när du växte upp.Staffan2000 skrev:
Men ingen dog. Kan det vara så enkelt att det var mindre "tryggt och milt" att växa upp på sextiotalet, så att barn fick hjärnskakning och bröt benen, sågs som en del av uppväxten av samhället. I min klass körde en kille ihäl sig på moppen och en annan dog av hjärnhinneinfammation. Men som sagt, ingen av Mässling.
Staffan
Redigerat:
Några 200 barn per år dog det inte i Sverige innan vi började vaccinera.
Man får väl vara lite försiktig med statistik. Dödligheten är olika i olika delar av världen.
I Sverige ser det ut så här. Jag hade inte trott någon dog av mässling i vårt land.
Man får väl vara lite försiktig med statistik. Dödligheten är olika i olika delar av världen.
I Sverige ser det ut så här. Jag hade inte trott någon dog av mässling i vårt land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror detta har varit uppe till diskussion tidigare, kanske i den stängda tråden. Troligtvis händer två saker som minska dödligheten:blackarrow skrev:
1. Allmänt bättre hälsa och sjukvård
2. Rörligheten i samhället ökar --> man smittas tidigare under barndomen och får inte lika alvarlig sjukdom
Har ju en väldigt vid bekantskapskrets säkert över 40 som haft C19 (9-85 års spann), ingen har dött. Därför är C19 ofarlig.....
Nä så är det ju inte...
Nä så är det ju inte...
Jag hade mässlingen och var verkligen sjuk, kommer ihåg att jag gick omkring med hög feber och inte visste var jag var någonstans. Skulle tro att jag var kanske 6-7 år gammal. Har nog fortfarande inte varit sjukare än jag var då.Staffan2000 skrev:
Jajjamen.
Staffan
Men visst hade jag besök av andra barn när jag hade mässlingen, deras föräldrar ville att deras barn skulle få det också.
Men nej, jag minns inte att någon jag kände dog av det.