BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl dels inga exakta mätningar och dels är det ju inte Fohm som gör det.

Du kan väl då tala om vad det exakt är som våra nordiska grannar har gjort som har gjort den stora skillnaden i effekt. Själv ser jag bara väldigt små skillnader i åtgärder. Du kan ju då också göra en jämförelse med andra länder som har tagit till mycket större åtgärder men trots det fått sämre resultat. Hela världen väntar spänt på att få veta vad de mest effektiva åtgärderna är och du sitter och hemlighåller på svaret.
Precis, många små skillnader gör allt!

Det är nog ingen hemlighet längre men att satsa på flockimmunitet genom sjukdom är den sämsta åtgärden av alla.

Eller lyssna på Norges Tegnell som gett konkreta förslag på hur Sverige borde agerat. Det är inte bara bara politik, i slutändan dör folk.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Det är nog ingen hemlighet längre men att satsa på flockimmunitet genom sjukdom är den sämsta åtgärden av alla.
Det som just skrevs i sista meningen är en av de värsta påstående avseende hur du förvränger verkligheten. Du är ju helt fixerad vi denna fråga.

• Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Eller lyssna på Norges Tegnell som gett konkreta förslag på hur Sverige borde agerat. Det är inte bara bara politik, i slutändan dör folk.
Så vilka är de små skillnader som gjort allt?
När stora skillnader som utegångsförbud inte hjälper.

Nu är det ju ingen som har satsat på flockimmunitet genom sjukdom så det är ju inget argument över huvud taget.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, då lever vi i väldigt olika verkligheter. Jag vet ingen under mitt vuxna liv som har hatat mig och jag har inte heller hatat någon.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." Churchill.
"If You Do Not Have Enemies You Do Not Have Character" Paul Newman

• Älska
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
(...)

Nu är det ju ingen som har satsat på flockimmunitet genom sjukdom så det är ju inget argument över huvud taget.
Stämmer det?
Flera gånger har Finland kritiserats för att vi genom restriktioner och smittspårning minskar smittspridningen så vi inte uppnår flockimmunitet........ jag undrar vad en och annan innerst inne planerade och vad som bara var de vanliga försöken att legitimera att man inte gjorde någonting.
Jag är inte så säker på det där som du är.

BirgitS BirgitS skrev:
Så vilka är de små skillnader som gjort allt?
När stora skillnader som utegångsförbud inte hjälper.

Han (var det väl?) har ju sagt att egentligen har Norge och Sverige haft väldigt lika åtgärder - skillnaden är bara att Norge satt in dem tidigare, medan Sverige väntat för länge varje gång.

BirgitS
H heimlaga skrev:
Stämmer det?
Flera gånger har Finland kritiserats för att vi genom restriktioner och smittspårning minskar smittspridningen så vi inte uppnår flockimmunitet........ jag undrar vad en och annan innerst inne planerade och vad som bara var de vanliga försöken att legitimera att man inte gjorde någonting.
Jag är inte så säker på det där som du är.
Man satte in kraftfulla åtgärder för ett år sen och smittspridningen avtog mycket och snabbt i Stockholmsområdet där det var värst och det på en gång. Du verkar inte vara särskilt insatt i vad som verkligen hände här för ett år sen.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." Churchill.
Ska jag tolka det så att du liksom Heimlaga har mer än 10 % i bekantskapskretsen som hatar dig?

Ska jag tolka dig som att du inte tycker att jag står upp för något i denna tråd?

Redigerat:
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Ovänner/fiender och att hata är liksom inte samma sak...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ovänner/fiender och att hata är liksom inte samma sak...
Precis, inte hatar jag någon bara för att vi tycker olika saker och står upp för det i en diskussion.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man satte in kraftfulla åtgärder för ett år sen och smittspridningen avtog mycket och snabbt i Stockholmsområdet där det var värst och det på en gång. Du verkar inte vara särskilt insatt i vad som verkligen hände här för ett år sen.
Jämfört med vad smittspridningen avtog i Finland så kan du inte säga att den avtog mycket och snabbt I stockholm

BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka det så att du liksom Heimlaga har mer än 10 % i bekantskapskretsen som hatar dig?

Ska jag tolka dig som att du inte tycker att jag står upp för något i denna tråd?
Gissningsvis någonstans mellan 10 och 20%. Det skulle jag tro. Det är helt säkert ett antal människor som skulle vilja se mig död.

Nej.
Jag tolkar det som att du målmedvetet och konsekvent står upp för en metod som i första hand syftar till att inte trampa någon på tårna. Inte till att minska epidemins skadeverkningar.
Kanske för att du är så ovan att bli hatad att det känns fruktansvärt och otänkbart att ta till lösningar som trampar någon på tårna. Då känns det kanske bättre att låta det som sker fortsätta opåverkat och intala sig själv och andra att det inte går att göra någonting.
Det är min tolkning. Som kan vara totalt fel. Men du frågade efter min tolkning.

Ofta är det människans rädslor och hur de står i proportion till varandra som styr handlingsmönstret. Det gäller oss alla. Min rädsla är att många av oss får följdsjukdomar av coronan och belastar sjukvårdssystemet i 50 år framåt samtidigt som våra liv blir till skit och ingenting. Statistiken säger att det är ett påtagligt hot och eftersom jag inte är rädd för att bli hatad av några fler styr det hotet mitt handlande.

BirgitS BirgitS skrev:
Det får du gärna göra även om det är fel. Det skulle vara en precis lika fel slutsats som det förekommer rikligt i denna tråd.
1. Vad har dessa citat med min personliga hat-andel att göra? Det finns ingen evidens för det.
2. Om dessa citat skulle ha med min personliga hat-andel att göra, hur kan du slutsatsa dig till nivån över 10%?

BirgitS
H heimlaga skrev:
Jämfört med vad smittspridningen avtog i Finland så kan du inte säga att den avtog mycket och snabbt I stockholm
Det är ju svårt att veta hur många i Helsingfors och Stockholm som var smittade då för ganska precis ett år sen. Det här grafen visar antalet som läggs in på IVA per dag i Stockholm.
Graf över dagliga nya IVA-patienter med COVID-19 i Stockholm, topp den 7 april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Toppen kring den 7 april infaller ca 3 veckor efter åtgärderna införs och tre veckor är något mer än tiden från någon blir smittad tills genomsnittlig tid för inläggning på IVA (5 dagars inkubation + 11 dagar med symtom) och även vid extrema åtgärder som utegångsförbud fortsätter smittspridningen i hemmen så det går inte att få stopp på smittspridningen helt vid just en dag utan att man isolerar alla en och en.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att R-värdet drastiskt sjunker i samband med att åtgärderna införs och att människorna här tog sitt ansvar och lät bli att träffa andra utan att det verkligen var nödvändigt. I områden med affärer så var gatorna tomma. Vi såg med förundran på ett foto från Oslos centrum en varm helg under slutet av mars eller början av april som visade att massor av människor var där och gick. Här gick folk på promenad i skogen eller andra ställen långt från andra om de över huvud taget lämnade sin bostad.

BirgitS
H heimlaga skrev:
Jag tolkar det som att du målmedvetet och konsekvent står upp för en metod som i första hand syftar till att inte trampa någon på tårna. Inte till att minska epidemins skadeverkningar.
Kanske för att du är så ovan att bli hatad att det känns fruktansvärt och otänkbart att ta till lösningar som trampar någon på tårna. Då känns det kanske bättre att låta det som sker fortsätta opåverkat och intala sig själv och andra att det inte går att göra någonting.
Det är min tolkning. Som kan vara totalt fel. Men du frågade efter min tolkning.
Nu har jag ju många gånger blivit utsatt för personangrepp i coronatrådarna så uppenbarligen har jag ju trampat folk på tårna. Detta fast jag sällan skriver om vad mina åsikter är (vilka inte är samma som många tydligen tror) utan mest tar upp vad vetenskapliga rapporter säger och protesterar när någon tolkar in något i rapporter som inte står i dem.

Men att bli trampad på tårna eller utsatt för personangrepp är inget som får mig att hata någon och önska att den personen dödas.

Nu var det väl inte dig jag frågade utan Thomas_Blekinge men det gör inget.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.