Älskar att ni sitter och raljerar om hat, ovänner, fiender eller vad det nu ska kallas

Är det så viktigt att lägga fingret på just vart gränsen går ?

Rätt säker på att detta tolkas på 1000 olika sätt om man frågar 1000 personer.

Att en myndighets/offentlig person får "hat" mail kan ju knappast ses som en överraskning för någon (absolut det är tråkigt och förkastligt)? hoppas för er skull att bubblan hållat och ni slipper se verkligheten.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Det får du gärna göra även om det är fel. Det skulle vara en precis lika fel slutsats som det förekommer rikligt i denna tråd.
1. Vad har dessa citat med min personliga hat-andel att göra? Det finns ingen evidens för det.
2. Om dessa citat skulle ha med min personliga hat-andel att göra, hur kan du slutsatsa dig till nivån över 10%?
Varför tror du att jag ställde en fråga?
Kan det möjligen vara för att jag undrade vad du menade med citaten i det sammanhang där de förekom. Frågan innehöll en möjlig tolkning men du får gärna berätta vad du hade för syfte med citaten så slipper jag och andra gissa.

engs
BirgitS BirgitS skrev:
Spelar det någon roll hur många det är?
Skulle du inte påverkas om 10 % av dina mejl var hatmejl?
Har inte lagt ner många minuter på detta men de menar väl på att av de 87 mailen från december som någon på fohm klassat som hot/hat? Men kvartal menar att 10% av dessa var av hatkaraktär. Hittar ingen siffra på totala antalet mail i december men på ett år var det 50000.

9/(50000/12) = 0,2%

Eller om fohms definition är korrekt.

87/(50000/12) = 2%

Kan ha fattat helt fel, orkade inte plöja hela artikeln på kvartal.

Ursäkta min otydlighet som hade kunnat leda till konspirationsdumheter.

Vad jag menade är att Tegnell i början kritiserade Finland för att vi har för liten smittspridning och därmed kommer att drabbas hårdare i framtiden.
Tolka det hur ni vill.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
H heimlaga skrev:
Vad jag menade är att Tegnell i början kritiserade Finland för att vi har för liten smittspridning och därmed kommer att drabbas hårdare i framtiden.
Tolka det hur ni vill.
Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med att fortsätta diskutera och tolka vad folk sa för flera månader sedan eftersom det här viruset är helt nytt och "vi" lär oss i realtid.

T ex utryckte sig Finlands motsvarighet till Tegnell så här för ett år sedan;
"– Vårt mål har hela tiden varit att skydda vårdens kapacitet. Det målet har vi nått, men vi har också gått förbi det. Den (smittspridningen) är lite väl låg nu. För om den är för liten kommer det att ta evigheter innan vi kommer ut ur den här pandemin. Självfallet är det bra att gamla och sjuka inte dör, men det är en balansgång, säger Mika Salminen."
"Med nuvarande takt, säger han, kommer toppen på smittspridningen inte att nås förrän till hösten. Att helt och hållet ducka för viruset, tror han inte på."

Det låter ju som en person som inte räknar med att det skulle finnas vaccin inom snar framtid och som tror att starka åtgärder för att undvika smittspridning till varje pris inte är lösningen i pandemi som i värsta fall kan ta flera år att ta sig ur. Eller hur ska vi värdera och tolka det nu så här ett år senare?

• Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Här är huvudanledningarna till att det är flera utbrott bland studenterna i Uppsala:
Det har varit en hel del korridorsfester där det förekommit stor smittspridning, som har blivit ett slags ”superspridarfester”. Men många har också pluggat på Ekonomikum, vid Carolina Rediviva eller något annat campus, säger Mats Martinell, ansvarig för regionens provtagning.
Region Uppsala vill få stopp på smittspridningen och uppmanar nu alla studenter i Uppsala att hålla sig hemma så mycket som möjligt, och inte resa, hälsa på sin familj eller liknande. Man samarbetar med Uppsala universitet i att nå ut med budskapet att plugga hemma, och att genomföra sina grupparbeten online.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stort-utbrott-bland-studenter-i-uppsala-hall-er-hemma

Det hjälper förstås inte om det hade varit böter på att ordna fester i sitt hem eftersom studenterna mycket väl vet om att polisen inte kan bevaka alla studentkorridorer i Uppsala samtidigt.

optimum
Intressanta nyheter nu från pressträffen
Stämmer bra med mina egna extraregler.
24 timmar som det tidigare varit håller inte. Man smittar bra redan 48 timmar före.
Intressant utveckling, för ett år sedan var det bara de som hade symptom som smittade.

Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten:

"– Här rekommenderar vi att nära kontakter på arbetsplatsen som en smittad person haft 48 timmar innan symtomen började visa sig ska testas för covid-19, även om man inte uppvisat symtom."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

optimum optimum skrev:
24 timmar som det tidigare varit håller inte. Man smittar bra redan 48 timmar före.
Intressant utveckling, för ett år sedan var det bara de som hade symptom som smittade.

Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten:

"– Här rekommenderar vi att nära kontakter på arbetsplatsen som en smittad person haft 48 timmar innan symtomen började visa sig ska testas för covid-19, även om man inte uppvisat symtom."

[länk]
Ja, det var verkligen nyheter att man inte smittade innan symptom för ett år sedan. Är det en "nyhet" du hittat på själv eller?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
24 timmar som det tidigare varit håller inte.
Det är ju inte dagens nyhet utan det kom i slutet av februari i och med att de mer smittsamma varianternas började bli en stor andel.

Redigerat:
Ja, nu återgår vi till att diskutera nyheter, tack.

/Moderator

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Nu får jag väl skäll:
Från egen erfarenhet från boende i studentkorridor med 12 andra i korridorer, gemensamt kök och gemensamt "tv-rum". Antar att många korridorer ser likadana ut idag som för 30 år sedan. Har svårt att se att det går att uppträda helt perfekt, då matlagning görs mer eller mindre gemensamt. Idag kanske de flesta ser tv genom datorn, så den samvaron finns inte längre. Fester finns säkert på många håll, men i den korridor som jag bodde i under nästan 3,5 år hade aldrig en enda fest! Skillnaden är säkert stor.

BirgitS
Från dagens presskonferens med regeringen, Arbetsmiljöverket och Folkhälsomyndigheten:
Arbetsmarknadsministern:
– Jag har fått signaler om att det finns arbetsgivare som inte möjliggör för medarbetare att arbeta hemifrån fast personal säger att de skulle kunna göra det.
– Många arbetsgivare gör mycket bra, men det finns potential att göra ännu mer, säger Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaeffekten-dubbelt-sa-manga-kvinnor-blev-sjuka-pa-jobbet-2020

• Mycket av smittspridningen sker på arbetsplatser, säger Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten. Skillnaden i smittspridningen mellan de som arbetar hemma och de som arbetar på sin arbetsplats har dock minskat enligt myndigheten. "Det visar att åtgärder på arbetsplatser har haft effekt", säger Björkholm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.45

Staffans2000
Nu har Piemonte i Italien stoppat AstraZenecas vaccin helt och hållet.

Staffan

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Det har varit tyst om google, mobildata hur människor rör sig på senaste tiden. Är det någon som har sett sådan data?
Här är en länk till Googles rapportering om det: https://www.google.com/covid19/mobility/
Uppdaterades senaste för fyra dagar sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.