Mikael_L
trähandtag trähandtag skrev:
Vår vaccinationssamordnare Richard Bergström, måste enligt mig utnämns till årets optimist.
Jag nominerar Ulltand. (y) :cool:

edit:
Sen när jag läser vidare i tråden ser jag att andra redan tänkt samma sak! :)

Redigerat:
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan inte riktigt tolka detta heller, eller kanske för lat, men jag misstänker att de som måste flytta sig gör det utan förändring medan de som inte behöver, utan jobbar hemifrån, slutat resa helt, annat än till affären etc. Detta kanske ger just denna minskning men jag har inte riktigt sammanhanget för att kunna bedöma.
Det visar väl att övergripande statistik kan bli ganska intetsägande och att det behövs kunskap om vad siffrorna egentligen representerar för att de ska bli meningsfulla.

Kan lite snabbt göra två alternativa tolkningar:

1) 10-20% minskat resande är så lite att inte borde ha någon större effekt på smittspridningen. Det blir marginell minskning på R-talet. Kanske hela pandemin är fake? Inga restriktioner behövs.

2) Bryter man ner statistiken och ser att 45% av stockholmarna inte reste till jobbet så har man kanske halverat smittspridningen genom att inte överföra smitta på arbetsplatsen eller under resan. Smittspridningen i hemmet återstår.

Om de ute i landet som inte kan jobba hemma, ca 85%, fortsätter resa till jobbet som vanligt fast ensamma isf för att samåka, så minskar det smittspridningen fast det syns inte i statistiken.

Man ska också vara extra skeptisk till statistik som redovisas i diagram där man plockat bort nollan på y-axeln. Det innebär att man försöker förstärka och visualisera något som inte syns om man visat siffrorna i ett vanligt diagram.

Så siffrorna säger ingenting, förutom att folk var hemma över jul.
Men tendenser om folks beteende kan man läsa ut ur kurvorna.

• Gilla
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag nominerar Ulltand. (y) :cool:
Mmm, det är svårt när man har gnällspikar runt sig, har man inte en plan gnäller de, har man en plan så är planen antingen för negativ eller positiv i deras smak.

Bästa hade kanske varit om han baissade totalt, -det kommer ta 20 år att få fram ett vaccin, då kommer vi nog inte kunna producera det och det vi producerar kommer att komma bort i postgången, de får doser som kommer fram kommer sannolikt vara giftiga och all som tar vaccinet får missbildningar.

Sen kunde man jobbat från den utgångspunkten istället, dvs inte haft några planer för mottagande, distribution och vaccination.

Om man skulle summera mina egna gissningar i forumet så måste man klassa mig som pessimistisk; jag trodde på 30 000 döda svenskar på ett år, jag trodde det skulle ta minst 1,5-2 år att ta fram ett vaccin, och jag har sagt att Sverige knappast vaccinerat klart förrän - i bästa fall - september, men mer troligt november...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt gör vi bra ifrån oss i Sverige. Och vi har inte heller skönmålat siffror över dödsfall i Corona, utan tvärtom, FHM har styrt sina analyser och rekommendationer utifrån något dystrare siffror än vad som var i verkligheten.
Tyvärr kommer knappast alla länder göra sådana här analyser. De som dolt/reducerat sina siffror över covid-döda, kommer knappast vilja göra sådana här analyser.
Du menar väl inte på fullt allvar, att Sverige är det enda land som inte efter bästa förmåga försöker frisera sina siffror! En gullig, men naiv tanke, helt i klass med att det i Sverige inte förekommer någon korruption.

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du menar väl inte på fullt allvar, att Sverige är det enda land som inte efter bästa förmåga försöker frisera sina siffror! En gullig, men naiv tanke, helt i klass med att det i Sverige inte förekommer någon korruption.

Staffan
Jag tror nästan likadant, jag tror att de flesta länder försökt ta fram sanna siffror (länder med allmänt svaga myndigheter har förmodligen inte lyckats så bra) men att ett inte obetydlig antal aktivt framställer sina siffror som en del av politiken och propagandan.

Hälsningar från mittens rike

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Om man skulle summera mina egna gissningar i forumet så måste man klassa mig som pessimistisk; jag trodde på 30 000 döda svenskar på ett år, jag trodde det skulle ta minst 1,5-2 år att ta fram ett vaccin, och jag har sagt att Sverige knappast vaccinerat klart förrän - i bästa fall - september, men mer troligt november...
Pessimistoptimist här, trodde vaccinet skulle ta längre tid men tror fortfarande att leveranserna i stort kommer att lösa sig!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tyskland upphäver reserestriktioner t/f Mallorca eftersom incidensvärdet där har sjunkit under 50. Mallorca aktuellt lite över 20.
Hela Tyskland: runt 70. Sverige? 200?

Claes Sörmland
Johan Carlssons och FHMs försök att få sympatier för hat och hot som skickats till myndigheten visar sig bygga på överdrifter. Ola Wong kollade påståendet och hittar istället vanliga kritiska email:

https://kvartal.se/artiklar/fhm-drar-hatkortet/

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Johan Carlssons och FHMs försök att få sympatier för hat och hot som skickats till myndigheten visar sig bygga på överdrifter. Ola Wong kollade påståendet och hittar istället vanliga kritiska email:

[länk]
Ett exempel i artikeln är: "Det borde bara finnas livstids fängelse, utan benådning i straffskalan. Helst arkebusering i direktsändning genom SVT”.
Låter inte som att den som får det överdriver när hen upplever det som hat och hot.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Ett exempel i artikeln är: "Det borde bara finnas livstids fängelse, utan benådning i straffskalan. Helst arkebusering i direktsändning genom SVT”.
Låter inte som att den som får det överdriver när hen upplever det som hat och hot.
Nu får du läsa Wong igen. Hur många email har totalt inkommit och varför citerar han just det där?

• Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
D

[länk]
Kvartal är ju stollarnas tummelplats, om du läser ända till slutet av artikeln så ser du att Ola inte ens lyckas hålla en saklig journalistisk hållning genom en artikel.

Lite typisk Kvartal, som inte ens redovisar ägare eller finansiering, att hänvisa till en hemlig spökanalytikers klacificering, detta gör det ju helt omöjligt för någon att bemöta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu får du läsa Wong igen. Hur många email har totalt inkommit och varför citerar han just det där?
Spelar det någon roll hur många det är?
Hat – omkring 10 %.
Skulle du inte påverkas om 10 % av dina mejl var hatmejl?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Spelar det någon roll hur många det är?
Absolut. Johan Carlsson gick ut brett och publikt och försökte anföra att den kritik mot FHM som inkom var hot och hat. Det var ett riktigt fult agerande av en myndighetschef.

BirgitS BirgitS skrev:
Skulle du inte påverkas om 10 % av dina mejl var hatmejl?
Tar man en politisk roll så kommer en och annan idiot att skicka hat och hot. Det är tråkigt men inte mycket att göra åt förutom att försöka följa upp hoten på det legala sättet. Men det ger mig inte rättigheten att påstå att all kritik mot mig är hat och hot.

Läs Wong igen!

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.