1 012 993 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Farligt gäng som sprider felaktiga saker om pandemin. Läste om dem igår då det var vidriga saker de skrev att BIll Gates mm som låg bakom konstigheter med vaccin. Så vidrigt att jag inte tyckte det passade att ta upp här. Såg det igår via Flashback.D djac skrev:
Vill du läsa så är här en länk till där det beskrivs mer.
Rena rama konspirationsfanatiker verkar de vara.
Ett litet citat bara från det journalisten fick höra från de som vara där.
"Hon tänker inte ta vaccinet sig eftersom hon inte vill ha ”ID2020” inplanterat under huden. Vaccinet innehåller ett chip som ska användas för att kontrollera oss.
Plötsligt blir hon åthutad av sin väninna. Hon avslöjar för mycket.
– Nu får du passa dig, du pratar med Aftonbladet!"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9omdx/nu-drabbas-sverige-av-konspirations-pandemin
Det är allsköns foliehattar, och många av de som försöker sprida sina märkliga teorier via sociala medier (oftast via alternativa plattformar eftersom de blivit utkastade från de vanliga kanalerna - vilket i deras värld förstås bara bevisar att de har rätt). Genomgående verkar vara att de är anti-globalister, rasister och nationalister och är övertygade om att det inte finns någon pandemi utan det är en global plan för att minska antingen befolkningen eller folks rättigheter (eller båda) och att 5G är livsfarligt. Och att de kallar munskydd för "munblöja" och att alla som har en avvikande åsikt är "vänstertroll".D djac skrev:
Jag följer några av dem av ren fascination och en aning för det lyteskomiska i det hela, men samtidigt är det både tragiskt och skrämmande.
Ok. Då vet jag. Du lämnar "Walk over", med andra ord.BirgitS skrev:
Den har ju redan översatts varför ska jag göra det igen?
Det handlar ju i vilket fall som helst om hur man tolkar "betydande osäkerhet om storleken av effekten", dvs om storleken då även kan vara 0 eller rent av negativ.
Eftersom just det stycket ger upphov till tolkningstvister tycker jag att man inte ska använda en enda mening som att det vore den enda betydelsefulla meningen i en mycket lång rapport utan då kan man läsa fler meningar och då t.ex. andra meningar som handlar om samma sak men där det uttrycks på ett annat sätt.
Så haka inte upp dig på en enstaka mening, dvs. ett lösryckt citat, utan ta till dig av helheten i stället så att du förstår sammanhanget.
Staffan
Redigerat:
Det var ju du själv som översatte texten.Luddis_1 skrev:
Man har kommit fram till ett resultat som är vagt, och det resultatet har en betydande osäkerhet.
Det betyder då att man inte vet, och det går inte att dra någon slutsats av resultatet.
Du kan ju fråga någon som är mer van att läsa rapporter om det känns osäkert.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Man kan väl också tänka sig att hur barn smittar och hur sjuka de blir kan ändras när virusets egenskaper ändras.BirgitS skrev:
Vi har ju sett att ”små” förändringar i smittsamhet ändå får nya virusvarianter att tar över på grund av exponentiell tillväxt. Man är ju också rädd för mutationer som kan uppstå om viruset får härja fritt eller under någon form av selektering som tex dåligt vaccinskydd.
Sen kommer ju barnens andel av smittspridningen öka på rent matematiska grunder då allt fler över 18 år blir vaccinerade.
[QUOTE="Nissens, post: 4113800, member:Nissens skrev:
Det var ju du själv som översatte texten.
Man har kommit fram till ett resultat som är vagt, och det resultatet har en betydande osäkerhet.
Det betyder då att man inte vet, och det går inte att dra någon slutsats av resultatet.
Du kan ju fråga någon som är mer van att läsa rapporter om det känns osäkert.
Varför skulle dina bristfälliga engelska kunskaper, göra mig osäker?
Släpp spaden och gå vidare