1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Knappast. Om man anger i rapporten att resultatet är väldigt osäkert, så är det just det.Staffan2000 skrev:
Jag vet att ni är några som har svårt att acceptera forskarrapporter som visar en annan verklighet än den ni har. Men jag väljer att lita mer på rapporterna...
I detta fallet har dessutom flera länder i praktiken visat samma sak som denna rapporten. Förargligt va?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Du skrev: "Nej den påvisar inte att det är 0 eller mindre." efter att ha citerat inlägg #4641 där jag skrev: "Det är naturligtvis möjligt att storleken på effekten är 0 eller negativ."Luddis_1 skrev:
Så om jag hänvisar till artikel du själv och främst Nissen citerar ifrån så är det påhittat ?
Varför ens använda det som argument om det inte ens kan styrka det ni vill få sagt.
Jag står fast att det står i rapporten under
assessment of evidence (bedömning av bevis) så skriver den att det ger possitiva effekt, om än oklart hur mycket. Men det står ABSOLUT inte att det ger en negativ effekt.
Jag har alltså aldrig påstått att det är påvisat att det är 0 eller mindre utan det är något som du har hittat på.
Det enda jag skriver om är vad "Low certainty" betyder enligt ECDC. Medan du verkar förneka att det står så.
Jag arbetar sedan flera decennier uteslutande på engelska, läser och skriver rapporter på det språket så mina kunskaper i engelska språket är allt annat än bristfälliga.Luddis_1 skrev:
Jag citerar ur den aktuella rapporten nedan, vänligen översätt texten efter kommatecknet så får vi se vad du får det till.
”The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect.”
Redigerat:
BirgitS skrev:
Du skrev: "Nej den påvisar inte att det är 0 eller mindre." efter att ha citerat inlägg #4641 där jag skrev: "Det är naturligtvis möjligt att storleken på effekten är 0 eller negativ."
Jag har alltså aldrig påstått att det är påvisat att det är 0 eller mindre utan det är något som du har hittat på.
Det enda jag skriver om är vad "Low certainty" betyder enligt ECDC. Medan du verkar förneka att det står så.
Etcd den rapport du länkade.BirgitS skrev:
Skojar du nu eller vad är det frågan om?
Vart förnekar jag att det står "Low certainty"
Du bad mig översätta det åt mig
"0 eller negativt" är citerat från dig. Vänligen läs vad du skriver
Ovanpå detta så måste man bedömma en rapports sammanhang, vem har beställt den osv, i detta fallet är det väl en rapport som just ska motivera länders införande av mask?Nissens skrev:
Jag arbetar sedan flera decennier uteslutande på engelska, läser och skriver rapporter på det språket så mina kunskaper i engelska språket är allt annat än bristfälliga.
Jag citerar ur den aktuella rapporten nedan, vänligen översätt texten efter det sista kommatecknet så får vi se vad du får det till.
”The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect.”
D djac skrev:
Grejen är ju den att i alla seriösa rapporter så finns det bevis samtidigt som det finna egna slutsatser. Sen om man vill läsa/lystna på bevisen eller slutsatserna av den som gjorde rapporten är ju upp till läsaren.
Men i mitt tycke bör man använda sig av en korrekt översättning om man vill nyttja rapporten för sin egen agenda.
Nu byter till en knasig coronanyhet tycker jag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9omdx/nu-drabbas-sverige-av-konspirations-pandemin
Hur många här ska delta tillsammans med de medelålders alternativmedicin-kvinnorna och protestera mot att Stefan Löfven sätter upp 5G-master som sprider sjukdomen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9omdx/nu-drabbas-sverige-av-konspirations-pandemin
Hur många här ska delta tillsammans med de medelålders alternativmedicin-kvinnorna och protestera mot att Stefan Löfven sätter upp 5G-master som sprider sjukdomen?
Texten vi talar om:Nissens skrev:
"The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect.”
Efter kommat översätts det till:
Men det finns fortfarande betydande osäkerheter om storleken på denna effekt.
Är den översättningen fel?
Nej, det är en bra översättning.Luddis_1 skrev:
Texten vi talar om:
"The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect.”
Efter kommat översätts det till:
Men det finns fortfarande betydande osäkerheter om storleken på denna effekt.
Är den översättningen fel?
Och dessa ”betydande osäkerheter” avser resultatet av studien.
Med dessa osäkerheter så kan man alltså inte dra några slutsatser, speciellt inte när resultatet var så vagt.
Det är så här rapporterna på nyttan av ansiktsmasker ofta ser ut, och det är därför man inte kan tro på de som uttrycker så självsäkert att ansiktsmasker har någon betydelse.
Sanningen är att ingen vet, men att de inte har någon större betydelse är tydligt.