Gammelnörden
"Skillnader i beteende och miljö tros ha en inverkan, men även genetiska olikheter mellan könen.

– Många gener, över 60 stycken, som är viktiga för immunförsvaret finns just på X-kromosomen, säger Sabra Klein, professor i immunologi vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i USA.

Två X-kromosomer innebär mer genetisk information och fungerar som en förstärkning av kvinnors immunsystem."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tror-forskare-att-fler-man-dor-i-covid-19

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
engs
optimum optimum skrev:
Jag vet varför

En bild säger mer än 1000 ord.

[bild]

[länk]

OT och ber om ursäkt men kunde inte låta bli. :crysmile:

Skämt åsido så verkar det faktiskt finnas indicier på att det (mäns högre benägenhet att ta risker) är en delorsak, t.e.x att kvinnor varvar ner snabbare när de blir sjuka. Män kämpar på längre, där vissa skulle ha klarat sig bättre om de tog det lugnt istället för att köra på när första symptomen kommer.
Var ju uppe vid vaccineringen också, kvinnor rapporterade fler biverkningar än män, är nog samma sak. Dvs kvinnor känner efter lite mer.

Allt givetvis på generell bas på stora populationer, säger inget om individen annat än att denna har något större odds vara åt ena eller andra lägret, så ingen känner sig trampad på tårna.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Jag vet varför

En bild säger mer än 1000 ord.

[bild]

[länk]

OT och ber om ursäkt men kunde inte låta bli. :crysmile:
OK, men nu behöver du förklara varför färre kvinnor dog jämfört med 2015-2019 och inte varför fler män dör.
Man kanske ska tolka det som att män som beter sig som på bilden, även har ett instinktivt driv att hoppa på kvinnor (och det blir ju inte så bra om man hoppar från 25m höjd.
Och pga corona kan kompisarna inte hålla fast kollegan, som då ramlar innan det finns en kvinna i sikt? Skulle det funka som förklaringsmodell?

harry73
Blodcentralen har skickat sms till mig sen Jullovet att de behöver mitt blod, så idag passade jag på och åkte förbi för att donera ett halvt liter av mitt röda guld. :heart:
Men när jag sa att jag hade haft covid i november ville de direkt testa antalet antikroppar och då eventuellt samla in dom för att rädda några covidpatienter. Det var en studie som bara var öppen för män (att donera antikroppar alltså) Vet inte hur säkert det är, men kan såklart också vara en förklaring.
Börjar faktiskt bli nervöst och undrar om mitt reflexmässiga svar att vilja rädda mänskligheten var så genomtänkt?
Hoppas jag inte får mardrömmar inatt.:sick:

För de som inte förstår skämtar jag såklart och är inte det minsta oroligt. Mina antikroppar kommer att vara av superkvalitet och rädda alla på IVAvdelningen:strong:

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är intressant att medelålders kvinnor har en så pass stor underdödlighet, Vad beror den på kan man undra.
Nu när alla jobbar hemifrån avlastas kanske kvinnorna mer med hushållssysslorna? :p

optimum
harry73 harry73 skrev:
OK, men nu behöver du förklara varför färre kvinnor dog jämfört med 2015-2019 och inte varför fler män dör.
Man kanske ska tolka det som att män som beter sig som på bilden, även har ett instinktivt driv att hoppa på kvinnor (och det blir ju inte så bra om man hoppar från 25m höjd.
Och pga corona kan kompisarna inte hålla fast kollegan, som då ramlar innan det finns en kvinna i sikt? Skulle det funka som förklaringsmodell?
Det var humor. Därför jag bad om ursäkt att det var OT.
:love:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Det var humor. Därför jag bad om ursäkt att det var OT.
:love:
Jag vet :rofl:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Satsuki
Intressant definition av ”medelålders” i grafen - vet inte om en vare sig en 35 eller 74:åring skulle kalla sig medelålders :)

Skämt åsido, spannet på ca 40 år är alldeles för brett för att ge mycket info - det kan ju vara så att de äldre har en viss överdödlighet och undre hälften har massiv underdödlighet, varpå medel hamnar på underdödlighet.
Varför i hela friden inte dela upp det i 10-20 års intervaller??? för uppdelningen fr 75 är ju i mindre intervaller.... märkligt

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Intressant definition av ”medelålders” i grafen - vet inte om en vare sig en 35 eller 74:åring skulle kalla sig medelålders :)

Skämt åsido, spannet på ca 40 år är alldeles för brett för att ge mycket info - det kan ju vara så att de äldre har en viss överdödlighet och undre hälften har massiv underdödlighet, varpå medel hamnar på underdödlighet.
Varför i hela friden inte dela upp det i 10-20 års intervaller??? för uppdelningen fr 75 är ju i mindre intervaller.... märkligt
"Medelålders" får jag ta åt mig - SCB skrev själv ingen sådan definition.
Men 50 är väl det nya 30? ;)

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
engs engs skrev:
[media]
Skämt åsido så verkar det faktiskt finnas indicier på att det är en delorsak, t.e.x att kvinnor varvar ner snabbare när de blir sjuka. Män kämpar på längre, där vissa skulle ha klarat sig bättre om de tag det lugnt istället för att köra på när första symptomen kommer.
Var ju uppe vid vaccineringen också, kvinnor rapporterade fler biverkningar än män, är nog samma sak. Dvs kvinnor känner efter lite mer.

Allt givetvis på generell bas på stora populationer, säger inget om individen annat än att denna har något större odds vara åt ena eller andra lägret, så ingen känner sig trampad på tårna.
Lite väl OT och ber ödmjukats om ursäkt:
vet inte om jag är ensam om denna spaning, men jag tycker mig se att många (inte alla) yngre kvinnor fyller sin tid med olika aktiviteter dagarna i ända! Själv är jag allt för gammal och trött. Sömn kan man alltid skjuta på. Istället för att bara vara, utan göra något speciellt, måste de yngre kvinnorna göra någon organiserad aktivitet typ yoga för varva ner. Jag kan inte med säkerhet säga att detta är så, men jag tror att många yngre kvinnor kommer att gå in i väggen. Kan det finnas någon koppling till långtids-covid? Det är inte allt för sällan man hör om mycket aktiva kvinnor som inte längre har någon energi alls.

Satsuki
trähandtag trähandtag skrev:
Lite väl OT och ber ödmjukats om ursäkt:
vet inte om jag är ensam om denna spaning, men jag tycker mig se att många (inte alla) yngre kvinnor fyller sin tid med olika aktiviteter dagarna i ända! Själv är jag allt för gammal och trött. Sömn kan man alltid skjuta på. Istället för att bara vara, utan göra något speciellt, måste de yngre kvinnorna göra någon organiserad aktivitet typ yoga för varva ner. Jag kan inte med säkerhet säga att detta är så, men jag tror att många yngre kvinnor kommer att gå in i väggen. Kan det finnas någon koppling till långtids-covid? Det är inte allt för sällan man hör om mycket aktiva kvinnor som inte längre har någon energi alls.
Finns likheter, och mycket möjligt att vissa fall förklaras av detta. Illustrerar vikten av att ställa en korrekt diagnos så individen/patienten får rätt hjälp....

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Måste folk åka skidor och sprida smittan vidare?
Gäller inte avrådan mot onödig resor fortfarande?

Nyhetsrubrik om ökad smitta i Sälen och skärpta restriktioner.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Måste folk åka skidor och sprida smittan vidare?
Vet du att det är just i skidbackarna som smittspridningen sker?
Det jag har sett tidigare i februari handlade om att det var de som jobbade där som smittade varandra för att de inte följde de vanliga råden om avstånd och vara hemma vid minsta symtom.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du att det är just i skidbackarna som smittspridningen sker?
Det jag har sett tidigare i februari handlade om att det var de som jobbade där som smittade varandra för att de inte följde de vanliga råden om avstånd och vara hemma vid minsta symtom.
Fast det ena ger väl det andra tänker jag. Utan folk i backarna så skulle väl de säsongsanställda med tveksamma boenden inte heller vara där. Dessutom väldigt ung personal som säkert knappt märker om de är smittade.

Bor hyfsat nära Åre och läser i lokaltidningen att smittan ökar.

/LOB

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.