harry73 harry73 skrev:
Det kan hända att Sverige kommer att stiga några platser, men jag är försiktigt positivt till utvecklingen. Tittar man på adamaltmejds covid-diagram, verkar det som att toppen var för 2-3 veckor sen, men vi får avvakta några dagar för att vara säkra
[bild]
Läs inlägget ovan (#390) om varför toppen ser ut att ha varit för två-tre veckor sedan.
 
harry73
F Finndjävel skrev:
Läs inlägget ovan (#390) om varför toppen ser ut att ha varit för två-tre veckor sedan.
Nej, jag vet exakt hur statistiken redovisas, men ändå ser det ut att finnas en topp i november.
Och avvaktar vi några dagar, blir den förhoppningsvis tydligare
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag är för tillfället på akuten (inte covidavd.) Och passade på att fråga en sjuksköterska. Hans ovetenskapliga bedömning var att 9 av 10 på iva kunde skrivas ut igen och 1 dör.
Överlevnaden är bättre under hösten än under våren och vårens siffror har ju fortfarande stort genomslag på statistiken. Så på ett ungefär stämmer det nog.
 
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Sverige rapporterar in enligt avlidendatum och flyttar dödsfallen bak i tiden. Då ser det alltid ut som att dödstalen ska gå ner och toppen vara passerad. Alla andra rapporterar in dödfall löpande. Blandar man olika sätt att göra statistik på så blir bilden vilseledande, journalisterna på aftonbladet borde veta bättre. Ser man på rapporterade dödsfall så har Sverige rapporterat in 872 st under de senaste 14 dagarna. Det ger 872/103 = 8,47 per 100 000.

Varför Sverige inte rapporterar löpande får ni fråga FHM om.
I den slutgilitga statistiken vill man så klart ha dödsfallen inplacerade på rätt datum, men att presentera det så mitt under en pågående pandemi är märkligt eftersom det ger en falsk bild av hur den dagsaktuella situationen ser ut. Onekligen är det många som blivit vilseledda av det, bland annat de som gör statistiken på aftonbladet verkar det som.

Jämför på den här sidan som hämtar all data från FHM men framför det på ett begripligt sätt. Där finns båda sätten att presentera statistik.
[länk]
Jag kommer ihåg i våras att en person i gamla coronatråden skulle visa att i Tyskland kunde man minsann rapportera in alla avlidna samma dag som dödsfallet ägde rum och visade en graf över typ någon månad och man såg tydligt att det var en underrapportering varje helg följt av extra hög rapportering i början av varje vecka.

Ska man använda kurvor över avlidna för att se vilken effekt införda åtgärder har är det viktigt att de avlidna markeras på rätt dag och inte t.ex. två veckor fel ibland. Det är därför som FHM vill ha avlidna på rätt datum.

Jag vet inte hur det är på äldreboenden i Finland men här finns det inte varje dag någon på plats som kan rapportera in avlidna i ett centralt system. I normala fall finns det ju inget behov av snabb rapportering och därför är systemet uppbyggt för att ansvarig läkare rapporterar in noggranna dödsfallsintyg inom 3 veckor (har jag för mig att gränsen är).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyhet: Folkhälsomyndighetens officiella förkortning är "Fohm". Inte FHM och inte FoHM. ;)
Vi är många som måste skärpa oss.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum
Skärmdump av en nyhetsartikels rubrik om att WHO uppmanar Europa att bära munskydd för att förhindra spridning av covid-19.

Världshälsoorganisationen WHO uppmanar alla i Europa att bära munskydd när de firar jul med nära släktingar, rapporterar AFP.

Organisationen varnar också för att det finns en "hög risk" för en ny smittovåg i början av 2021.


Nyheter på AB sida
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
[bild]

Världshälsoorganisationen WHO uppmanar alla i Europa att bära munskydd när de firar jul med nära släktingar, rapporterar AFP.

Organisationen varnar också för att det finns en "hög risk" för en ny smittovåg i början av 2021.


Nyheter på AB sida
Svårt att äta julmat med munskydd på...
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Svårt att äta julmat med munskydd på...
Har du provat?

På vårt företag satt man i konferensrum nu på fm och troligen på em.
Med utländska kunder som fick testa sig före besök och alla i konferensrummet har munskydd.
Jag är själv inte med men såg genom fönstret. Ny snygg vit modell med vårt företags logo på.

Vet inte om det kan kallas nyhet mer än att fler och fler sätter in sina egna råd och krav för att hindra smittan.
Troligen kommer råden från WHO om munskydd som kom nyss följas av fler då vi i gårdagens nyheter såg hur jäkligt illa vår strategi slog mot våra äldre.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du provat?
:crysmile: Hahaha, nej, jag tar för givet att ett filter som stoppar virus även stoppar skinka och sill, det behöver jag inte ens prova.

Nej, i vår släkt firar vi jul var familj hos sig. Det känns ännu säkrare.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
I Norge ska Oslo och närområdet få vaccin först, enligt statsminister Solberg:
https://www.tv2.no/nyheter/11840963/

Det är väl vettigt att det område som har störst smittspridning får vaccin först, men jag gissar att skulle man i Sverige låta vaccinera stockholmarna först skulle det bli käbbel om landsbygdsdiskriminering... :rolleyes:
 
BirgitS
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
I Norge ska Oslo och närområdet få vaccin först, enligt statsminister Solberg:
[länk]

Det är väl vettigt att det område som har störst smittspridning får vaccin först, men jag gissar att skulle man i Sverige låta vaccinera stockholmarna först skulle det bli käbbel om landsbygdsdiskriminering... :rolleyes:
Vecka 49 var det inte Stockholm som hade högst incidens när det gäller bekräftade fall utan det kommer flera andra regioner först: Gotland, Skåne, Gävleborg, Västmanland och Västernorrland
I morgon kommer resultatet av förra veckan.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
 
B b8q skrev:
Så här tycker Vaccinationsgruppen att man ska lösa utmaningen att vaccinera miljontals människor när sjukvården redan är överbelastad. Jag hoppas att regering och regioner tar till sig:
[länk]
det finns kanske pensionerade läkare och sjuksköterskor som vill dryga ut pensionen lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.