1 014 085 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Läs inlägget ovan (#390) om varför toppen ser ut att ha varit för två-tre veckor sedan.harry73 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Överlevnaden är bättre under hösten än under våren och vårens siffror har ju fortfarande stort genomslag på statistiken. Så på ett ungefär stämmer det nog.harry73 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag kommer ihåg i våras att en person i gamla coronatråden skulle visa att i Tyskland kunde man minsann rapportera in alla avlidna samma dag som dödsfallet ägde rum och visade en graf över typ någon månad och man såg tydligt att det var en underrapportering varje helg följt av extra hög rapportering i början av varje vecka.F Finndjävel skrev:Sverige rapporterar in enligt avlidendatum och flyttar dödsfallen bak i tiden. Då ser det alltid ut som att dödstalen ska gå ner och toppen vara passerad. Alla andra rapporterar in dödfall löpande. Blandar man olika sätt att göra statistik på så blir bilden vilseledande, journalisterna på aftonbladet borde veta bättre. Ser man på rapporterade dödsfall så har Sverige rapporterat in 872 st under de senaste 14 dagarna. Det ger 872/103 = 8,47 per 100 000.
Varför Sverige inte rapporterar löpande får ni fråga FHM om.
I den slutgilitga statistiken vill man så klart ha dödsfallen inplacerade på rätt datum, men att presentera det så mitt under en pågående pandemi är märkligt eftersom det ger en falsk bild av hur den dagsaktuella situationen ser ut. Onekligen är det många som blivit vilseledda av det, bland annat de som gör statistiken på aftonbladet verkar det som.
Jämför på den här sidan som hämtar all data från FHM men framför det på ett begripligt sätt. Där finns båda sätten att presentera statistik.
[länk]
Ska man använda kurvor över avlidna för att se vilken effekt införda åtgärder har är det viktigt att de avlidna markeras på rätt dag och inte t.ex. två veckor fel ibland. Det är därför som FHM vill ha avlidna på rätt datum.
Jag vet inte hur det är på äldreboenden i Finland men här finns det inte varje dag någon på plats som kan rapportera in avlidna i ett centralt system. I normala fall finns det ju inget behov av snabb rapportering och därför är systemet uppbyggt för att ansvarig läkare rapporterar in noggranna dödsfallsintyg inom 3 veckor (har jag för mig att gränsen är).
Svårt att äta julmat med munskydd på...optimum skrev:
Har du provat?B b8q skrev:
På vårt företag satt man i konferensrum nu på fm och troligen på em.
Med utländska kunder som fick testa sig före besök och alla i konferensrummet har munskydd.
Jag är själv inte med men såg genom fönstret. Ny snygg vit modell med vårt företags logo på.
Vet inte om det kan kallas nyhet mer än att fler och fler sätter in sina egna råd och krav för att hindra smittan.
Troligen kommer råden från WHO om munskydd som kom nyss följas av fler då vi i gårdagens nyheter såg hur jäkligt illa vår strategi slog mot våra äldre.
I Norge ska Oslo och närområdet få vaccin först, enligt statsminister Solberg:
https://www.tv2.no/nyheter/11840963/
Det är väl vettigt att det område som har störst smittspridning får vaccin först, men jag gissar att skulle man i Sverige låta vaccinera stockholmarna först skulle det bli käbbel om landsbygdsdiskriminering...
https://www.tv2.no/nyheter/11840963/
Det är väl vettigt att det område som har störst smittspridning får vaccin först, men jag gissar att skulle man i Sverige låta vaccinera stockholmarna först skulle det bli käbbel om landsbygdsdiskriminering...
Så här tycker Vaccinationsgruppen att man ska lösa utmaningen att vaccinera miljontals människor när sjukvården redan är överbelastad. Jag hoppas att regering och regioner tar till sig:
https://vaccin.nu/sa-har-kan-sverig...till-sportlovet-och-5-miljoner-till-sommaren/
https://vaccin.nu/sa-har-kan-sverig...till-sportlovet-och-5-miljoner-till-sommaren/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
För två veckor sen skrev SVT att Region Stockholm planerar att även använda sig av privata vaccinatörer.B b8q skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ingar-gor-sig-redo-att-vaccinera-mot-covid-19
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vecka 49 var det inte Stockholm som hade högst incidens när det gäller bekräftade fall utan det kommer flera andra regioner först: Gotland, Skåne, Gävleborg, Västmanland och VästernorrlandB b8q skrev:
I morgon kommer resultatet av förra veckan.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Region Halland säger att de har tagit emot sjuka från hårt belastade regioner .
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-halland-om-gavleborg-gar-upp-i-katastroflage
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-halland-om-gavleborg-gar-upp-i-katastroflage
