1 014 110 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Han bär ju ofta mask så det förklarar saken. (Enligt vissa iallafall så ingen blir arg). Iofs är det väl då inte riktiga tomten (Tomtemedhjälpare) som gick ut för att printa ut Expressen.trähandtag skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Värt att nämna att Artikeln anger att 59% fortfarande har förtroende för Tegnell, dvs en majoritet.optimum skrev:
Mindre av en nyhet kanske (även om det säkert är det för många som gillar Björn Olsen och ogillar Tegnell) är att Björn Olsen precis som Tegnell inte trodde på en andra våg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-backar-tegnell-tror-inte-pa-en-andravag/
Japp där hade båda lika fel. Träffsäkerheten i prognoserna generellt har varit precis som bland ekonomerna om ekonomi, rätt usel. Man skall inte underskatta svårigheten att hantera ett nytt virus kan ju vara en lärdom.Fairlane skrev:
Nu 2 dagar senare känns det fortfarande att vi kan haft vår topp redan. I det nyaste diagrammet ser man också att Adam Altmejd ändrade hur han beräknar (och redovisar) prognosen.harry73 skrev:
Samtidigt hör man ju bara att smittspridningen (och bajsvattnet) skjuter i höjden, så kanske det snart går upp igen, men vi kan hoppas på en minskning i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hörde intervju med han vaccinationsamordnaren i P4 och han slängde sig med massa siffror. Bla 2 miljoner vaccinerade under kvartal 1 2021. Jag tror på det när jag ser resultatet för att jag är övertygad att sjukvården inte kommer klara av det logistiska att genomföra 4 miljoner vaccinationstillfällen på 3 månader. Vi pratar om en organisation som gjort allt de kan för att avskärma sig från sina kunder/patienter så att de nu ska lyckas få till ett system och organisation som kan boka och ta emot massor av människor utan att allt kollapsar tror jag inte på.BirgitS skrev:
Å då har jag inte ens lagt till transportlogistiken och folks inställning till vaccinationen.
Jag skulle gärna se att media faktiskt pressar fram de praktiska detaljerna HUR regionerna ska lösa det för att sätta press på de ansvariga att de INTE får fallera.
Risken är att vi får se en ”julrusch och mellandagsrea”-topp nån vecka in i januari. Ungefär som vi nu ser en blackfridayrusning efter vad som ser ut som en nedgång.harry73 skrev:
Nu 2 dagar senare känns det fortfarande att vi kan haft vår topp redan. I det nyaste diagrammet ser man också att Adam Altmejd ändrade hur han beräknar (och redovisar) prognosen.
Samtidigt hör man ju bara att smittspridningen (och bajsvattnet) skjuter i höjden, så kanske det snart går upp igen, men vi kan hoppas på en minskning i alla fall.
[bild]
En nyhet på Aftonbladet idag var väl att Försäkringskassans
personal vadslog om dödstalen , ja vad säger man fy fan.
Enhetschefen i Gävle deltog i Försäkringskassans vadslagning | Aftonbladet
personal vadslog om dödstalen , ja vad säger man fy fan.
Enhetschefen i Gävle deltog i Försäkringskassans vadslagning | Aftonbladet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Sophiahemmet håller 1 dags webbundervisning i januari för att fortbilda sjuksköterskor m.fl. så att de kan vaccinera folk.
En sammanställning om vaccinerna och vaccinationen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-covid-vaccin
Ger svar på frågorna:
Vilka vaccin kan bli aktuella i Sverige?
Hur många doser ska Sverige köpa?
När kommer vaccinen?
Vem kommer få vilket av vaccinen?
Vilka ska få först?
Vilka löften finns om ersättning för biverkningar?
Kommer Norges vaccindoser tas från Sveriges del?
Varför tar det längre tid för EU än för Storbritannien att godkänna Pfizers vaccin?
Ska jag vaccinera mig om jag har antikroppar?
Kommer vaccinet att ge ett längre skydd än antikroppar?
Kommer restriktionerna att försvinna när vi börjar vaccinera oss?
Kommer man behöva ta flera doser?
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 06.29
En sammanställning om vaccinerna och vaccinationen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-covid-vaccin
Ger svar på frågorna:
Vilka vaccin kan bli aktuella i Sverige?
Hur många doser ska Sverige köpa?
När kommer vaccinen?
Vem kommer få vilket av vaccinen?
Vilka ska få först?
Vilka löften finns om ersättning för biverkningar?
Kommer Norges vaccindoser tas från Sveriges del?
Varför tar det längre tid för EU än för Storbritannien att godkänna Pfizers vaccin?
Ska jag vaccinera mig om jag har antikroppar?
Kommer vaccinet att ge ett längre skydd än antikroppar?
Kommer restriktionerna att försvinna när vi börjar vaccinera oss?
Kommer man behöva ta flera doser?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
I november vaccinerades ung. 360 000 människor mot influensa i Region Stockholm. Innevånarna i här är väl 20-25 % av hela befolkningen och man kan väl anta att andelen som ville vaccinera sig mot influensa är rätt likartad i hela Sverige så det skulle motsvara att åtminstone 1,5 miljon vaccinerades i november. Jag kan därför inte se att det skulle vara något större problem att vaccinera 4 miljoner doser på 3 månader (2 doser/person).J JBa skrev:Jag hörde intervju med han vaccinationsamordnaren i P4 och han slängde sig med massa siffror. Bla 2 miljoner vaccinerade under kvartal 1 2021. Jag tror på det när jag ser resultatet för att jag är övertygad att sjukvården inte kommer klara av det logistiska att genomföra 4 miljoner vaccinationstillfällen på 3 månader. Vi pratar om en organisation som gjort allt de kan för att avskärma sig från sina kunder/patienter så att de nu ska lyckas få till ett system och organisation som kan boka och ta emot massor av människor utan att allt kollapsar tror jag inte på.
Å då har jag inte ens lagt till transportlogistiken och folks inställning till vaccinationen.
Jag skulle gärna se att media faktiskt pressar fram de praktiska detaljerna HUR regionerna ska lösa det för att sätta press på de ansvariga att de INTE får fallera.
De som kommer först i kön är de som bor och jobbar på äldreboenden resp. har och utför hemtjänst. Precis som med influensavaccinationerna av dessa grupper så kommer Covid-vaccinationerna att utföras på äldreboende resp. av vårdcentralerna. De grupperna lär vara över 2 miljoner så några andra är inte aktuella under kvartal 1 och vaccinmotståndarna är också få inom dessa grupper.
Vaccination av allmänheten kommer senare så där har man fortfarande över 3 månader på sig att lösa hur det ska gå till. Det går därför inte att pressa fram några detaljer om hur det ska gå till än, även om media har försökt.
