E
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte tid att kolla så mycket men jag ser att det verkar utgå från en specificitet på 98 % men de PCR-tester som används har ett värde på över 99 %.
FHM har flera dokument som handlar om det och jag hittade nu lite snabbt detta:
[länk]
✅ Test sensitivity: How good the test is at correctly identifying someone who is infected.

Här utgår man från att PCR-testet ligger på 97%, snabb-antigen 70% och snabbmolekylärt 95%

❌ Test specificity: How good the test is at correctly identifying someone who is not infected.

Här utgår man från att PCR-testet ligger på 100%, snabb-antigen 99,5% och snabbmolekylärt 99%
 
optimum optimum skrev:
SMS:et kom för en stund sedan.
Jag hade sett fram emot ett betydligt mer innehållsrikt meddelande från vår regering om att man ber oss om skärpning.
Det som kom var så svagt att det är skamligt.
Men följer samma linje som övriga flatheten i hantering av pandemin här i Sverige.

Skrämmande dåligt.
Förstår att du är nöjd.
Inte jag som tillhör de som följer alla råden samt med en hel del extra för att inte sprida smittan.

Information från myndigheterna ??? ser ut som jäkla spam.
Stoppa spridningen, ja den passade in till 100% hahaha
[bild]

Jaha, se där ja.. Jag raderade det direkt utan att knappt läsa det, var övertygad om att det var spam(att även telefonen tyckte det underlättar ju inte heller).

Vet inte om man ska skratta eller gråta....
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nyheter i Aftonbladet

Sveriges statsminister under en presskonferens med fokus på coronavirusets andra våg, med experter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



"Folkhälsomyndigheten har fått återkommande kritik för att inte ha tagit höjd för höstens ökade smittspridning. Statsminister Stefan Löfven anser också att experter missbedömde den andra vågens kraft.
– Jag tror att de flesta inom professionen inte såg framför sig en sådan våg, man pratade om olika kluster, säger han.
Hans eget och regeringens eventuella ansvar i missbedömningen vill han inte uttala sig om innan pandemin är över. Han säger dock att många länder ute i Europa gjorde samma bedömning.
Eftersom Sverige ligger lite efter resten av Europa behöver vi förbereda oss på fler coronasjuka framöver, menar Löfven."


Ja just det, Aftonbladet.
För de som inte hittar dit: https://www.aftonbladet.se/
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyheter.
Från utsändning om pressträff och kopplat till pandemin.

De nationella proven ställs in på gymnasieprogram på vårens program. Undantaget är årskurs 3.
Istället blir det bedömningsstöd för att kunna sätta betyg.
Detta meddelar skolminister Anna Ekström idag tillsammans med skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson
En effekt är att lärarna slipper en del administrativt arbete.

Uppenbarligen en stor nyhet då det kallades till pressträff. (egen synpunkt)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ökat tryck på den europeiska läkemedelsmyndigheten att ge besked om vaccinet. Ingen tror annat än att beskedet blir positivt då det nu redan används i Kanada, USA och Storbritannien.

"Nu växer kritiken i Tyskland mot att coronavaccinationerna ännu inte har startat – medan britter, kanadensare och amerikaner redan vaccineras. Förseningen kostar liv, varnar politiker. I fokus är den europeiska läkemedelsmyndigheten."

Låst artikel i SvD
 
BirgitS
TT skriver om en rapport från SKR (kommuner och regioner) och Svenska palliativregistret.
Andnöd förekom hos cirka tre av tio äldre, men kunde i de allra flesta fall lindras helt eller delvis, enligt rapporten.
Det var betydligt fler som drabbades av både andnöd och ångest bland dem som vårdades på sjukhus, vilket enligt rapportförfattarna tyder på att det var patienter med tecken på syrebrist som vårdats på sjukhus, medan symtomen bland de äldre som avled på särskilda boenden var lindrigare.
Eftersom det är TT så borde hela notisen finnas i flera tidningar och den finns även här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.27
 
optimum optimum skrev:
Nyheter.
Från utsändning om pressträff och kopplat till pandemin.

De nationella proven ställs in på gymnasieprogram på vårens program. Undantaget är årskurs 3.
Istället blir det bedömningsstöd för att kunna sätta betyg.
Detta meddelar skolminister Anna Ekström idag tillsammans med skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson
En effekt är att lärarna slipper en del administrativt arbete.

Uppenbarligen en stor nyhet då det kallades till pressträff. (egen synpunkt)
Det gäller alla skolformer (gymnasie-/grundskola) undantaget åk 3 i grundskolan och sameskolan samt åk 4 i specialskolan.
https://www.skolverket.se/regler-oc...-forskolor/nationella-proven-varterminen-2021

Ja det är en stor nyhet. Det är tråkigt men förmodligen klokt.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Bergkamp Bergkamp skrev:
Det gäller alla skolformer (gymnasie-/grundskola) undantaget åk 3 i grundskolan och sameskolan samt åk 4 i specialskolan.
[länk]

Ja det är en stor nyhet. Det är tråkigt men förmodligen klokt.
Vår dotter jublade! Tydligen ett stort stressmoment för många elever. Men det gick ju bra även förr i tiden att sätta betyg.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vår dotter jublade! Tydligen ett stort stressmoment för många elever. Men det gick ju bra även förr i tiden att sätta betyg.
Huvudsyftet med nationella prov är ju att hålla lite koll på att skolornas arbete går att jämföra inbördes, så att inte "fina privatskolan" sätter glädjebetyg.

Sedan kan man ju inte låta bli att undra vad det är som gör att smittspridning skulle vara större på ett nationellt prov än på ett "vanligt" prov? Eller ens att bara sitta i ett vanligt klassrum? Ofta har man ju dessutom glesare mellan eleverna under ett prov, så man inte ska kunna titta på varandras svar...

Nej, minskad smittspridning är knappast huvudskälet till att man ställer in nationella proven.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Rykande färska nyheter.

[bild]
[länk]

Mer på sidan: [länk]


"Strategin att skydda de äldre har misslyckats
Coronakommissionen har vid sin granskning av myndigheternas hantering av smittspridning inom vård och omsorg om äldre funnit att strategin att skydda de äldre har misslyckats."

För mig ingen nyhet men säkert för många andra som envist vägrat se verkligheten.
Har något sedan den sjunde dagen varit en nyhet för dig egentligen? Allt är väl ändå rätt självklart?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Har något sedan den sjunde dagen varit en nyhet för dig egentligen? Allt är väl ändå rätt självklart?
Ja en hel del har varit självklarheter.

Men vi blir OT men för att vara väluppfostrad så brukar jag svara på trevliga frågor för det var väl din?

Att vår beredskap för detta var dålig var ingen nyhet varken för mig eller väldigt många.
Att våra grundlagar skyddar landet mot galenskaper var ingen nyhet
Men att vi saknade en pandemilag väl värd namnet var en nyhet för mig och säkert många.
Vi kan inte ens stänga äldreboenden för besök för att skydda våra äldre. Den var en nyhet för mig.
Att coronan smittar utan symptom visste jag långt före det dök upp som nyheter här i Sveriges press mm.
Att de flesta forum har massa förnekare var heller ingen nyhet.
Men den största nyheten för mig var att vår regering var så oduglig att fatta beslut och att man överlät till en myndighet att styra Sverige dit vi nu är. Ofattbart.

Jag har faktiskt flera gånger på detta forum skrivit att jag inte vet allt men lär mig gärna mer.
Blev du besviken av att coronakommissionen kom med budskapet att vi misslyckats med att skydda de äldre.
Ja då får du nog vara det. Men det tillhör dagens nyhet och det är just nyheter vi ska diskutera i denna tråden.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Ja en hel del har varit självklarheter.

Men vi blir OT men för att vara väluppfostrad så brukar jag svara på trevliga frågor för det var väl din?

Att vår beredskap för detta var dålig var ingen nyhet varken för mig eller väldigt många.
Att våra grundlagar skyddar landet mot galenskaper var ingen nyhet
Men att vi saknade en pandemilag väl värd namnet var en nyhet för mig och säkert många.
Vi kan inte ens stänga äldreboenden för besök för att skydda våra äldre. Den var en nyhet för mig.
Att coronan smittar utan symptom visste jag långt före det dök upp som nyheter här i Sveriges press mm.
Att de flesta forum har massa förnekare var heller ingen nyhet.
Men den största nyheten för mig var att vår regering var så oduglig att fatta beslut och att man överlät till en myndighet att styra Sverige dit vi nu är. Ofattbart.

Jag har faktiskt flera gånger på detta forum skrivit att jag inte vet allt men lär mig gärna mer.
Blev du besviken av att coronakommissionen kom med budskapet att vi misslyckats med att skydda de äldre.
Ja då får du nog vara det. Men det tillhör dagens nyhet och det är just nyheter vi ska diskutera i denna tråden.
Jag är alltid trevlig. Nej, jag är inte ett dugg besviken heller. Det var bara en reflektion kring att du oftast har full koll. Nu slipper man ju scrolla genom Aftonbladet också. Lite som Lelle Printer i helt apropå.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Ja det går ju att arbeta lite snabbare/effektivare om viljan eller trycket utifrån finns. Även för en koloss som EU. Kommer att tänka på britternas svar på hur det kunde gå så snabbt. "Vi har jobbat dygnet runt" Smart!

"Uppgift: Pzisers vaccin godkänns
Pfizers coronavaccin godkänns av EU:s läkemedelsmyndighet EMA redan den 23 december, enligt uppgifter till Expressen.

Tidigare har meddelats att vaccinet skulle godkännas ring den 29 december.

– EMA ser över tidtabellen just nu, för att se om man kan göra det tidigare, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström, till tidningen."

Om vaccinet godkänns kan Sverige få sina doser före jul."
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.