kunde låta bli att följa utvecklingen i två regioner: Västernorrland och Västerbotten. Bor inte området, så jag har ingen lokal kunskap om hur resemönster, kontakter förändrades efter de stora snöovädren den 12-13 feb, se som två staplar i nedanstående diagram, sedan har vi utbrott på Northvolt i Västerbotten kring den 4 mars.

slutsats än så länge är att snöovädret fick inga följder på minskad smitta- vilket skulle kunna förväntas (samtidigt är det svårt att jämför). Utbrottet vid Northvolt syns däremot tydligt, utifrån enkel analys.

Linjediagram som visar antalet smittade över tid i Västernorrland (VN), Västerbotten (VB), markerat snöoväder och Northvolt-utbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar antalet döda över tid i Västernorrland (VN) och Västerbotten (VB) med markeringar för snöoväder och Northvolt-utbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Många länder i östra Europa och Ryssland klarade sig bra i början, men sämre sedan.
Förklaringen är väl enkel? Det beror på hur mycket kontakt de har med andra länder med stor smittspridning?
När sedan smittan fått fäste så får man en rejäl smittspridning.

En annan bra grej är att ha en stor befolkning att slå ut fall per capita på. Då hamnar länder som Kina och Indien i botten, dvs de har fantastiskt bra siffror, per capita.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår verkligen inte hur Ryssland kommer in i jämförelsen här tyvärr.
Sedan finns det indikationer att rysslan har i särklass mest coviddöda per miljon invånare (3300/miljon) och det kan inte vara svårt att hitta förklaringar till det.
Finns inget att förstå. betydligt större och sammanhängande urbana områden och tätare kontakt med kontinenten. Tycker inte jag går hand i hand med en halv miljon döda ryssar i alla fall. Varje region har sina unika förutsättningar, är vad jag skriver.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det finns fler som försöker hitta förklaringen
[länk]
Lysande att du hittade en kvällstidningsartikel som beskriver detta.
Vad säger @Ulltand och @optimum om detta tex?
Detta är ju samma källa ni ofta hänvisar till.
Det har ju gått riktigt bra för Sverige, det var väl skönt! :)

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du.
Det där med munskydd är ett spel gör gallerierna.
Du brukar ju inte tro på något som FHM säger annars, men just munskydden har du fastnat vid bara för att just du fått för dig att de hjälper. Att de inte hjälper i verkligheten spelar ingen roll?

En kollega till mig åkte på tjänsteresa i början på januari. Hen testades negativt för covid innan resan, var noga med ansiktsmask på hela resan, satt i karantän och testades positivt efter jag tror det var bortåt någon vecka. Sedan blev det längre förvaring. Hen är en försiktig person och var väldigt noga med ansiktsmasken hela resan, men hjälpte gjorde den inte...

Att Tjeckien trots tvång för ansiktsmask sedan lång tid har den värsta smittspridningen i Europa är fakta, du kan ju inte bara ignorera det och låtsas som att det inte stämmer... SVT sprider den informationen så du får väl be dem att censurera sig. :)

För övrigt har du själv skrivit otaliga inlägg med agg mot Tegnell och FHM i ett försök att undergräva förtroendet för dem. Jag har reagerat flera gånger mot det beteendet här. Det är svårt att förstå syftet med att angripa kompetenta människor som gör sitt jobb.
Det är illa...
Fel.
Jag kritiserar FHM för att de har för svaga åtgärder.
Du för en motståndskamp mot munskydd som de rekommenderar.
Det är en stor skillnad.

Jag tror på precis samma saker som de har med i sina råd.
Social distans, tvätta händerna, håll dig hemma om man är sjuk osv.
Däremot kritisk till att man inte även förklarade att man smittar dagarna för symptom.

Jag tycker du ska vara försiktig med motståndet mot myndigheternas råd.

optimum
D djac skrev:
Självklart för alla individer med hela DNA-stegar. Att se partiledare stå och piska upp sina svansar, med hel och halvlögner, precis som Trump, och sedan spela förvånade när det leder till sånt här gör mig extremt illa berörd.
Är politik och sådant får vi inte diskutera här.

D
optimum optimum skrev:
Är politik och sådant får vi inte diskutera här.
Det tycker inte jag, det var en nyhet att det hetsas och hotas mot tjänstemän, du menar att någon inblandad råkar ha politik som yrke, det är inte politik men relevant eftersom de då också har en platform att hetsa massorna från.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
En annan bra grej är att ha en stor befolkning att slå ut fall per capita på. Då hamnar länder som Kina och Indien i botten, dvs de har fantastiskt bra siffror, per capita.
Speciellt som ingen, nej inte Sverige heller, vet hur många fall man haft, bara hur många man minst haft! :)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Fel.
Jag kritiserar FHM för att de har för svaga åtgärder.
Du för en motståndskamp mot munskydd som de rekommenderar.
Det är en stor skillnad.

Jag tror på precis samma saker som de har med i sina råd.
Social distans, tvätta händerna, håll dig hemma om man är sjuk osv.
Däremot kritisk till att man inte även förklarade att man smittar dagarna för symptom.

Jag tycker du ska vara försiktig med motståndet mot myndigheternas råd.
De flesta här har nog en annan bild av din kamp mot Tegnell och FHM. Men det är inte mitt problem.

Det är du som tycker att du vet bättre än FHM och deras talespersoner och då idiotförklarar du dem och förklarar för oss hur fel de gör. Men, de har gjort ett bra jobb, och de har säkert gjort fel ibland, men så är det med det mesta. Gör man aldrig fel, så gör man sannolikt inte så mycket annat heller...

Jag för inte någon kamp över huvudtaget.

Att Tjeckien har största smittspridningen i Europa trots munskyddstvång är fakta, inget som jag har påverkat.
Tro det eller ej.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 2 till
  • Laddar…
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/forskare-sverige-hade-den-9e-lagsta.html

Ytterligare en inlaga angående total överdödlighet 2020

"Som bekant skiljer sig rapporteringen och definitionerna av vad som är ett dödsfall i Covid-19 mellan olika länder, och i slutändan är det enda säkra att titta på överdödligheten, dvs hur många fler som dog 2020 än vad som hade varit väntat.

Sverige placerar sig här på nionde plats från botten [Av 31 inom EU/EES] med en överdödlighet på 7.6%, där bara Grekland (7.5%), Tyskland (5.3%), Estland (3.1%), Finland (2.7%), Island (1.6%), Danmark (1.6%), Lettland (0.4%) och Norge (-0.4%) var bättre."

"Naturligtvis hade fler dött om man inte vidtagit åtgärder, och andra dödsfall har genom minskad generell smittspridning räddat livet på andra. Likväl har ett antal länder som vidtagit mycket hårdare åtgärder än Sverige en betydligt högre överdödlighet, samtidigt som de kraschat sin ekonomi. Sverige har i sammanhanget klarat sig än så länge tredje bäst ekonomiskt i EU."

• Gilla
  • Älska
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
[länk]

Ytterligare en inlaga angående total överdödlighet 2020

"Som bekant skiljer sig rapporteringen och definitionerna av vad som är ett dödsfall i Covid-19 mellan olika länder, och i slutändan är det enda säkra att titta på överdödligheten, dvs hur många fler som dog 2020 än vad som hade varit väntat.

Sverige placerar sig här på nionde plats från botten [Av 31 inom EU/EES] med en överdödlighet på 7.6%, där bara Grekland (7.5%), Tyskland (5.3%), Estland (3.1%), Finland (2.7%), Island (1.6%), Danmark (1.6%), Lettland (0.4%) och Norge (-0.4%) var bättre."

"Naturligtvis hade fler dött om man inte vidtagit åtgärder, och andra dödsfall har genom minskad generell smittspridning räddat livet på andra. Likväl har ett antal länder som vidtagit mycket hårdare åtgärder än Sverige en betydligt högre överdödlighet, samtidigt som de kraschat sin ekonomi. Sverige har i sammanhanget klarat sig än så länge tredje bäst ekonomiskt i EU."
Det här är såklart fantastiska fakta, men jag vidhåller att det omvända hade varit mycket mer förvånande och vänt upp och ner på allas vår värld. OM det hade varit så att ett gäng helt obildade bara kunde stövla in och ta över ett så gediget och genomforskat område inom medicinen och på ett konsekvent sätt slå den ackumulerade och beprövade kunskapen på fingrarna, med lite sporadiska och höftade initiativ, så hade vi ju fått ifrågasätta allt vi idag vet.

Skönt, -jorden är fortfarande rund!

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Svart på vitt.dina påståenden var fel om att fhm visste i mars att symptonfria smittade.
Vad menar du egentligen?
Skulle meningen "I faktaunderlag varnade Folkhälsomyndigheten för symtomfri smitta redan i juni i fjol." vara någon sorts bevis för att Fohm inte kände till det i mars?
Det är det ju inte. Att man har skrivit det någonstans i juni betyder ju inte att man inte har känt till det tidigare.

• Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du egentligen?
Skulle meningen "I faktaunderlag varnade Folkhälsomyndigheten för symtomfri smitta redan i juni i fjol." vara någon sorts bevis för att Fohm inte kände till det i mars?
Det är det ju inte. Att man har skrivit det någonstans i juni betyder ju inte att man inte har känt till det tidigare.
Japp för du har ej bevisat motsatsen.
Du har svårt att ha fel här.du är expert i dessa trådar enligt dig själv.

• Älska
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.