1 014 037 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Roligt (eller kanske mest pinsamt) var det dock att läsa längre ner i artikeln :optimum skrev:
”Samtidigt har pr-rådgivaren svårt att säga hur man kunde ha gjort det bättre.
– Jag vet inte. Det är så oerhört svårt att säga eftersom lagstiftningen är som den är i Sverige. ”
Det är lätt att klaga på andra men han hade själv inga egna idéer hur det skulle göras bättre, så patetiskt.
Jag ser det som en påminnelse om att det är allvar nu, att restriktionerna gäller alla, att det inte är okay att inte bry sig (om det nu finns sånna).
Ungefär som om det brinner och man får ett SMS. ”Det brinner i... Farlig brandrök, stäng alla fönster och stannar inomhus”.
Vi har ju ingen lag om att man måste stanna inomhus för att inte andas in farlig brandrök vad jag vet, men de flesta lyder uppmaningen. Ingen tycker det är löjlig och struntar i uppmaningen.
Ungefär som om det brinner och man får ett SMS. ”Det brinner i... Farlig brandrök, stäng alla fönster och stannar inomhus”.
Vi har ju ingen lag om att man måste stanna inomhus för att inte andas in farlig brandrök vad jag vet, men de flesta lyder uppmaningen. Ingen tycker det är löjlig och struntar i uppmaningen.
SMS:et kom för en stund sedan.tusenett skrev:Roligt (eller kanske mest pinsamt) var det dock att läsa längre ner i artikeln :
”Samtidigt har pr-rådgivaren svårt att säga hur man kunde ha gjort det bättre.
– Jag vet inte. Det är så oerhört svårt att säga eftersom lagstiftningen är som den är i Sverige. ”
Det är lätt att klaga på andra men han hade själv inga egna idéer hur det skulle göras bättre, så patetiskt.
Jag hade sett fram emot ett betydligt mer innehållsrikt meddelande från vår regering om att man ber oss om skärpning.
Det som kom var så svagt att det är skamligt.
Men följer samma linje som övriga flatheten i hantering av pandemin här i Sverige.
Skrämmande dåligt.
Förstår att du är nöjd.
Inte jag som tillhör de som följer alla råden samt med en hel del extra för att inte sprida smittan.
Information från myndigheterna ??? ser ut som jäkla spam.
Stoppa spridningen, ja den passade in till 100% hahaha
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Står det verkligen bara på svenska? Vill man nå ut till såna som man inte annars når ut till hade det kanske varit en idé att ha SMSet på flera språk?
De corona SMS som kommit från myndigheterna här varit på finska, svenska, engelska och samiska.
Med tanke på hur många i Sverige som har arabiska som modersmål så tänker man att det kanske skulle ha varit en idé då? Om man vill att SMSet inte ska vara bortkastat förstås.
De corona SMS som kommit från myndigheterna här varit på finska, svenska, engelska och samiska.
Med tanke på hur många i Sverige som har arabiska som modersmål så tänker man att det kanske skulle ha varit en idé då? Om man vill att SMSet inte ska vara bortkastat förstås.
Varför tror du jag är nöjd? Att du är missnöjd kom däremot inte som en överraskning direkt.optimum skrev:
SMS:et kom för en stund sedan.
Jag hade sett fram emot ett betydligt mer innehållsrikt meddelande från vår regering om att man ber oss om skärpning.
Men följer samma linje som övriga flatheten i hantering av pandemin här i Sverige.
Skrämmande dåligt.
Förstår att du är nöjd.
Inte jag som tillhör de som följer alla råden samt med en hel del extra för att inte sprida smittan.
[bild]
Redigerat av moderator:
Har du något förslag på en lämplig text?optimum skrev:
Skrämmande dåligt.
Förstår att du är nöjd.
[bild]
Nyheter i denna tråden. Du kommer med annat.optimum skrev:
Skrämmande dåligt.
Förstår att du är nöjd.
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
DN rapporterar att många har insett att det är bra att besöka Krisinformation.se när SMS:et har kommit för mer information eftersom den webbplatsen under förmiddagen fått dubbelt så många besökare än vad de brukar få på ett helt dygn.
https://www.dn.se/sverige/nu-kommer-statens-corona-sms-till-22-miljoner-nummer/
https://www.dn.se/sverige/nu-kommer-statens-corona-sms-till-22-miljoner-nummer/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Sydkorea har en stor tredje våg.
https://www.dn.se/varlden/tredje-coronavagen-far-sydkoreas-halsominister-att-tala-om-krigszon/
En minister jämför Seoul med en krigszon och nya hårdare restriktioner verkar vara på väg.
https://www.dn.se/varlden/tredje-coronavagen-far-sydkoreas-halsominister-att-tala-om-krigszon/
Hade lite svårt att hänga med i tankegången först, men visst...E El-Löken66 skrev:
Vad man inte nämner är att flera kan ha varit asymptomatiskt sjuka och tillfrisknat, eller sjuka med symptom och tillfrisknat, men har fortfarande spår av inaktivt virusmaterial, döda virusfragment. Så, ja, man har nog skickat hem folk som testat positivt, men som inte är aktivt sjuka just nu.
Nu kan någon läkare behöva bedöma de ”sjuka”, smittspåra (iofs enkelt) och avgöra om eller hur sjuka de är och när de är friska och inte smittar längre. Ett inte helt enkel uppgift.
Sen kan det ju rent av vara bra att ligga på 70% smittade som inte har symptom. Då är man ju nära flockimmunitet på infektionsavdelningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Så som jag förstod det som FHM och andra har skrivit om antigentesterna (snabbtesterna) så kan de inte detektera lika låga virusnivåer som PCR-testerna och ska därför tas under de fem första dagarna med symtom för att få tillräckligt bra resultat. Risken för att det blir positivt svar men att personen inte längre är smittsam är i så fall lägre än med PCR-testerna.blackarrow skrev: