Mikael_L
B b8q skrev:
Det beror på om man tycker att alla människoliv är lika värda och man vill rädda så många som möjligt.
Vi har ju redan sett att utlandsfödda är mycket hårdare drabbade av Covid-19, så de borde också prioriteras i vaccineringen.
Kanske beror på att andelen rökare är fler i gruppen utlandsfödda ... :thinking:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske beror på att andelen rökare är fler i gruppen utlandsfödda ... :thinking:
Fast för andelen snusare kan det vara det omvända som gäller.

optimum optimum skrev:
Nedstängning som GB gjort ihop med annat verkar ha fungerat för att dämpa smittspridningen. Men det finns massa negativt med sådant.
Jag tror vi skulle behöva köra högstadier och gymnasier på distans fram till sommaren.
Jag vet att det inte är optimalt men troligen nödvändigt sedan behövs lite mer och en del är redan på gång med testning för de som reser mellan länderna.

Finns säkert mer som går att göra.
Jag tror att det är för få som bryr sig om att följa detta som vi här i denna tråden gör.
Inte alla har insett vad det handlar om.
Nej lock-down har jag aldrig varit förespråkare för och hoppas jag slipper det men de nya mutationerna är otäcka.
Om nu den övergripande slutsatsen varit att länder med hård nedstängning inte har lägre dödstal är det kanske skäl nog att låta bli.

Stänga gymnasier, ja det kan nog fungera. Stänga högstadier - högst tveksamt - det har sådana oerhörda konsekvenser i socioekonomiskt utsatta områden/familjer.

Möjligen skulle någon ytterligare nedstängning "inskärpa" (som politikerna gillar att säga) allvaret i situationen även om åtgärden själv har marginell betydelse.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja givetvis. Hur tror du det skulle sett ut i GB utan nedstängning nu?

Nya zeeland, Kina, Taiwan, Norge, Australien är alla exempel på hur man kan släcka en pandemi med bra nedstängningar och uppföljning.

Istället för att fokusera på att nedstängningar inte alltid gett lika bra resultat borde frågan vara vad som är skillnaden?

Självklart finns det skillnader tex när i tid och hur effektiv en lock down är.
Ja eftersom det tydligen inte finns en korrelation mellan graden av nedstängning och dödstal så är det antagligen inte en lösning när man redan har en samhällsspridning.

Skillnaden som du frågar efter, verkar ju enligt samma tes vara NÄR man initialt (inte nu ett år senare) hade möjlighet att agera. Här hade vi nog en mycket större spridning än vi trodde när vi började tjata om sportlovsfirare hit och dit => det var redan försent.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har för mig att GB är på sin tredje nedstängning!

D
Ulltand Ulltand skrev:
Ska vi tolka det som statistisk signifikant information? :)
Nä, ankedotiskt, precis som din eventuella uppfattning om att folk i England följer det som myndigheterna säger.

Jag tror att det folk gör spelar roll, inte vad myndigheterna säger.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Om nu den övergripande slutsatsen varit att länder med hård nedstängning inte har lägre dödstal är det kanske skäl nog att låta bli.

Stänga gymnasier, ja det kan nog fungera. Stänga högstadier - högst tveksamt - det har sådana oerhörda konsekvenser i socioekonomiskt utsatta områden/familjer.

Möjligen skulle någon ytterligare nedstängning "inskärpa" (som politikerna gillar att säga) allvaret i situationen även om åtgärden själv har marginell betydelse.
Att stänga ned är ju inget de hittat på själva utan ett av verktygen i att hantera pandemier.
Dock kan man aldrig generalisera och hitta argument mot nedstängning när vissa länder som gjort det inte har ordning på smittspridningen inom landet.
Men argument för är ju att GB tidigare och även denna våg lyckats få ned smittspridningen.

Blir viruset okontrollerbart med vaccin och riktigt farligt, alltså betydligt mer dödligt så vet jag inte vad vi kan göra annars än att stänga våra gränser och mellan städer.

optimum
För den som inte tror nedstängning fungerar.
Se nedanstående graf från GB.

Men om man börjar öppna upp när man ser en nedåtgående trend utan att ha plockat bort problemet så återkommer det givetvis igen. Vi har egen erfarenhet av det med tokars drömmar om flockimmunitet som skulle skydda oss. Nej det funkade ju inte ännu. Med vaccin är det fixat till midsommar. Trodde vi.

Den senaste vågen i GB som nu är på nedgång är troligen beroende på att mutationen har blivit dominerande. Sedan finns det mer faktorer som folks misstro mot ledningen men vi har lite liknande också.

Något vi troligen kan vänta oss här i Sverige också och intygades av FHM på pressträffen igår att det är vad de tror/anser också att de fall vi har här av GB mutationen kommer sprida sig här.

Grafen längst ned är Sveriges läge och vi ser att vi fortfarande har betydande smittspridning igång och med en GB mutation som bedöms som mer smittsam kommer det gå fort att få ut den mer spridd i Sverige.
Troligen är den dominerande här i mars-april.

Då behöver man inte vara högtstående forskare för att fatta hur det kommer gå här när folk ser fram emot skidresor på sportlovet igen envisas med att spela handboll och andra sporter där social distans inte går att hålla. Hur dumma är folk egentligen? Jo jag har en kollega som är sjuk just nu och tycker inte det är speciellt farligt för han har bara huvudvärk men fattar inte att han är med och sprider smittan genom oförsiktighet. Det finns faktiskt folk som avlider av detta, inte alla men många.

Nej vi har inte motsvarande möjligheter till lock-down som GB har.
Vi får nöja oss med att tvätta händerna och hålla social distans vi som åtminstone har begåvats med en mental funktion och inte bara något att ha mössan på.

Graf över dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien med en synlig säsongsmässig trend och toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över dagliga nya COVID-19 fall i Sverige med data tidsstämplad 0:00 GMT+0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja, det farligaste med detta virus är att det inte är särskilt dödligt. Hade det varit det, hade folk varit mycket bättre på att hålla avstånd och då hade det inte spritts särskilt bra.

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
- - - Hur dumma är folk egentligen? Jo jag har en kollega som är sjuk just nu och tycker inte det är speciellt farligt för han har bara huvudvärk men fattar inte att han är med och sprider smittan genom oförsiktighet. Det finns faktiskt folk som avlider av detta, inte alla men många.

Vi får nöja oss med att tvätta händerna och hålla social distans vi som åtminstone har begåvats med en mental funktion och inte bara något att ha mössan på.
”Think of how stupid the average person is, and then realize half of them are stupider than that.”
- George Carlin

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
För den som inte tror nedstängning fungerar.
Se nedanstående graf från GB.

Men om man börjar öppna upp när man ser en nedåtgående trend utan att ha plockat bort problemet så återkommer det givetvis igen. Vi har egen erfarenhet av det med tokars drömmar om flockimmunitet som skulle skydda oss. Nej det funkade ju inte ännu. Med vaccin är det fixat till midsommar. Trodde vi.

Den senaste vågen i GB som nu är på nedgång är troligen beroende på att mutationen har blivit dominerande. Sedan finns det mer faktorer som folks misstro mot ledningen men vi har lite liknande också.

Något vi troligen kan vänta oss här i Sverige också och intygades av FHM på pressträffen igår att det är vad de tror/anser också att de fall vi har här av GB mutationen kommer sprida sig här.

Grafen längst ned är Sveriges läge och vi ser att vi fortfarande har betydande smittspridning igång och med en GB mutation som bedöms som mer smittsam kommer det gå fort att få ut den mer spridd i Sverige.
Troligen är den dominerande här i mars-april.

Då behöver man inte vara högtstående forskare för att fatta hur det kommer gå här när folk ser fram emot skidresor på sportlovet igen envisas med att spela handboll och andra sporter där social distans inte går att hålla. Hur dumma är folk egentligen? Jo jag har en kollega som är sjuk just nu och tycker inte det är speciellt farligt för han har bara huvudvärk men fattar inte att han är med och sprider smittan genom oförsiktighet. Det finns faktiskt folk som avlider av detta, inte alla men många.

[bild]

[bild]
Det spelar ju liksom ingen roll hur mycket du argumenterar mot det verkligheten bevisar. London och UK har haft hårda restriktioner mycket länge och det har bevisligen inte fungerat I PRAKTIKEN.

Vi skall vara glada att svenska myndigheter varit kloka och inte hanterat pandemin på det sättet.:) Dels för utfallet i pandemin, men också för andra effekter det får på samhället.
Teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Har du svårt att fatta?
Jag argumenterar inte FÖR lock-down utan beskriver det som effekt av de som använt det.
Jag har skrivit det fler gånger men du vägrar ta till dig sådant utan ska ständigt argumentera emot allt jag skriver.
Det var heller inget om hur vi hanterat pandemin.

Åk du och köp lite budget skruvar nu.
Man får lätt uppfattningen, av det du skriver, att du tror att det du kallar "lockdown", är effektivt, likaså när du slänger in meningar om flockimmunitet som strategi så får man uppfattningen att det är just sådana felaktigheter du syftar på.

För att du ska slippa fara ut mot folk så kanske du ska undvika att skriva sånt som du inte menar, eftersom vi bara kan "ta dig på orden" i ett sånt här forum så har vi ju svårt att läs av dig på andra sätt än vad du själv skriver.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Har du svårt att fatta?
Jag argumenterar inte FÖR lock-down utan beskriver det som effekt av de som använt det.
Jag har skrivit det fler gånger men du vägrar ta till dig sådant utan ska ständigt argumentera emot allt jag skriver.
Det var heller inget om hur vi hanterat pandemin.

Åk du och köp lite budget skruvar nu.
Personangrepp och otrevligheter tycker inte jag hör hemma här.

Du måste ju tåla att människor har åsikter som skiljer sig från dina, och i detta fallet svarade jag med fakta och att jag tycker att svenska myndigheter varit kloka som inte agerat som de gjort i UK. Dels med avseende på pandemin, men också för andra effekter det får på samhället.

Vet inte varför du skriver om skruvar i denna tråden, men det handlade om fakta och många medlemmars erfarenheter som du inte kunde acceptera... jag tycker mig se ett mönster...

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Man får lätt uppfattningen, av det du skriver, att du tror att det du kallar "lockdown", är effektivt, likaså när du slänger in meningar om flockimmunitet som strategi så får man uppfattningen att det är just sådana felaktigheter du syftar på.

För att du ska slippa fara ut mot folk så kanske du ska undvika att skriva sånt som du inte menar, eftersom vi bara kan "ta dig på orden" i ett sånt här forum så har vi ju svårt att läs av dig på andra sätt än vad du själv skriver.
Då missuppfattar du vad jag skrev.

Det är ett exempel på att lock-down verkar fungera.
Vi har inte de verktygen så det är inget alternativ för oss.
Jag har aldrig förespråkat det heller.
Men det fungerar och är ett av verktygen för att hantera en pandemi.
Vissa här envisas med att det inte fungerar men beror på andra saker än just lock-down.

Men vi kommer troligen så en intressant period under våren då vi ännu inte har skydd mot pandemin före vaccinationen är klar.

Om vi nu när smittspridningen är på väg ned börjar öppna upp igen som kommer med stor sannolikhet nästa våg rätt snabbt. Speciellt med ett mer smittsamt virus från GB.

Min åsikt och du får givetvis ha dina egna.

BirgitS
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.