BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Infört dom för sent.

Du vet i början av pandemin fick britterna beröm av Tegnell för sitt öppna samhälle.

Sedan gick det som det gick.
Ja, det är klart att det går illa om man låter folk festa på pubar som vanligt under stigande smittspridning under hösten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket av det där gäller ju redan här. Men ökar antalet nya fall här så lär det bli fler åtgärder här också.
En hel det gäller inte här och det kan göra skillnad.

Samtidigt har vi viss flockimmunitet och vaccinationen är igång så det är nog svårbedömt.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Men ökar antalet nya fall här så lär det bli fler åtgärder här också.
Nu blir det skärpningar i Strömstad pga. den ökade smittspridningen där:
”På det personliga planet måste var och en hålla sig till sin lilla krets: familjen eller de allra närmaste. Den som kan ska jobba hemifrån. Man bör inte handla i affärer annat än det nödvändigaste, inte besöka träningslokaler eller andra ställen där man träffar människor utanför sin lilla krets”, skriver Peter Nolskog.
Högstadiet ska distansundervisas. Kulturskolan och kommunala träningsanläggningar stängs.
https://www.dn.se/sverige/lokala-at...-smitta-kontakter-utanfor-familjen-begransas/

D
Nissens Nissens skrev:
Märkligt att det gått så illa för dem då...
Pratar dagligen med britter och de har noll förtroende för myndigheterna i detta, följden blir att de struntar i reglerna.

Det har varit så mycket fram och tillbaka att de knappast vet vad som gäller för dagen, de känner att det bara handlar om politik och väldigt lite om att hantera Corona.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Internationella valutafonden, IMF:
Han bedömer att Sveriges avvikande smittskyddsåtgärder varken har gjort till eller från.
I ett nytt officiellt utlåtande från IMF får Sveriges ekonomiska krishantering samtidigt goda vitsord.
Efter vad som kallas en artikel IV-konsultation – den senaste gjordes 2019 – slår valutafonden fast att svensk tillväxt har klarat sig bättre än de flesta europeiska länder. Men det beror alltså inte på smittskyddsstrategin.
https://www.dn.se/ekonomi/imf-svensk-pandemistrategi-fordrojde-nedgangen-i-ekonomin/

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
På pressträffen pratade de om att GB varianten skulle sprida sig i Sverige.
Spännande när våra metoder med nedstängning mm är mycket klenare än vad man har i GB.

Kommer aldrig gå att hindra att den varianten blir dominerande.
Är det den varianten de även fått i Portugal så kommer vi få det jäkligt tufft.
Tredje vågen tror till och med AT på. Jag hoppas vi slipper en fjärde med skit från Brasilien eller Sydafrika.

Vad gör vi åt detta?
Tvättar händerna igen?

Redigerat:
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Är det den varianten de även fått i Portugal så kommer vi få det jäkligt tufft.
Det lär det vara men problemet i Portugal är även att samtidigt som varianten började bli lite spridd så införde de lättnader i restriktionerna inför jul och nyår. Då blev det mycket stor smittspridning.

optimum optimum skrev:
Spännande när våra metoder med nedstängning mm är mycket klenare än vad man har i GB.
Nåja, du kan ju läsa vad djac skrev i inlägg #2896 så det är ju frågan om vad regler på pappret har för effekt om folk inte orkar läsa pappret. Men inte ens i London tycker jag det verkar som att de har så där väldigt mer åtgärder än vad som gäller här, åtminstone inte när det gäller sånt som verkligen är betydelsefullt, enligt Ulltands lista i #2890

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad gör vi åt detta?
Tvättar händerna igen?
Jag antar att du söker en större nedstängning. Har det hjälpt i länderna som tillämpat det?

Är det inte faktiskt så att den typ av nedstängning som faktiskt skulle krävas (stäng alla affärer, utegångsförbud osv) är vi inte beredda att göra här, varken befolkning eller styrande?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Jag antar att du söker en större nedstängning. Har det hjälpt i länderna som tillämpat det?

Är det inte faktiskt så att den typ av nedstängning som faktiskt skulle krävas (stäng alla affärer, utegångsförbud osv) är vi inte beredda att göra här, varken befolkning eller styrande?
Nedstängning som GB gjort ihop med annat verkar ha fungerat för att dämpa smittspridningen. Men det finns massa negativt med sådant.
Jag tror vi skulle behöva köra högstadier och gymnasier på distans fram till sommaren.
Jag vet att det inte är optimalt men troligen nödvändigt sedan behövs lite mer och en del är redan på gång med testning för de som reser mellan länderna.

Finns säkert mer som går att göra.
Jag tror att det är för få som bryr sig om att följa detta som vi här i denna tråden gör.
Inte alla har insett vad det handlar om.
Nej lock-down har jag aldrig varit förespråkare för och hoppas jag slipper det men de nya mutationerna är otäcka.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja givetvis. Hur tror du det skulle sett ut i GB utan nedstängning nu?

Nya zeeland, Kina, Taiwan, Norge, Australien är alla exempel på hur man kan släcka en pandemi med bra nedstängningar och uppföljning.

Istället för att fokusera på att nedstängningar inte alltid gett lika bra resultat borde frågan vara vad som är skillnaden?

Självklart finns det skillnader tex när i tid och hur effektiv en lock down är.

E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja givetvis. Hur tror du det skulle sett ut i GB utan nedstängning nu?

Nya zeeland, Kina, Taiwan, Norge, Australien är alla exempel på hur man kan släcka en pandemi med bra nedstängningar och uppföljning.

Istället för att fokusera på att nedstängningar inte alltid gett lika bra resultat borde frågan vara vad som är skillnaden?

Självklart finns det skillnader tex när i tid och hur effektiv en lock down är.
Som jag förstår det är det bara utvalda delar av Kina som är nedstängda, mest runt Peking.

I Wuhan festas det som vanligt fast med något fler munskydd.

Hårda åtgärder vid smittteendenser naturligtvis men det kan också gå väldigt fort då det sker, kinesiska nyåret ska nu firas i 2 veckor och då gäller det att superspridare håller sig borta.

E El-Löken66 skrev:
Som jag förstår det är det bara utvalda delar av Kina som är nedstängda, mest runt Peking.

I Wuhan festas det som vanligt fast med något fler munskydd.

Hårda åtgärder vid smittteendenser naturligtvis men det kan också gå väldigt fort då det sker, kinesiska nyåret ska nu firas i 2 veckor och då gäller det att superspridare håller sig borta.
Ja varför stänga områden som inte har någon smitta?

Kineserna lyckades med konststycket att släcka en fullständig epidemi i wuhan och bevisade därmed att lock down fungerar.

Norge gör ungefär så nu och stänger in smittan så snart den visar sig.

D djac skrev:
Pratar dagligen med britter och de har noll förtroende för myndigheterna i detta, följden blir att de struntar i reglerna.
Ska vi tolka det som statistisk signifikant information? :)

E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja varför stänga områden som inte har någon smitta?

Kineserna lyckades med konststycket att släcka en fullständig epidemi i wuhan och bevisade därmed att lock down fungerar.

Norge gör ungefär så nu och stänger in smittan så snart den visar sig.
Kanske, fast det vet vi ju absolut ingenting om.

E El-Löken66 skrev:
Kanske, fast det vet vi ju absolut ingenting om.
Jag tror man skall vänta till man ser att det finns en smitta. Men gärna då så tidigt och lokalt som möjligt,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.