BirgitS
halper halper skrev:
Med tanke på att Perth inte haft någon smittspridning i samhället på tio månader verkar de ha gjort något rätt.
Menar du att de gjorde rätt genom att ha få som reste till länder där det ovetande spreds virus i slutet av februari?
Det är förstås lättare att få kontroll på smittspridningen i landet om det finns 10 okända smittade vid tillfället som det blir känt att viruset är spritt i många länder än om man har 1000 okända smittade som efter en vecka har blivit typ 5000.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fiskbuggaren skrev:
Här är en fin nedbrytning av vaccination per region och åldersgrupp. Vi har lång väg att vandra.

[länk]
Ja, det är en bra sida men man ska komma ihåg att efterrapporteringen är stor.
Region Stockholm har skrivit att de får in uppgifterna från de som vaccinerar med upp till 7 dagars eftersläpning och sen rapporterar de vidare uppgifterna en gång i veckan och det innebär att siffrorna på webbsidan idag är upp till 14 dagar gamla när det gäller Stockholm. Ingen aning om hur det är i andra regioner.

BirgitS
Efter den första vågen coronasmitta var det många patienter som behövde långvarig rehabträning och sjukvården befarade att behovet skulle öka under den andra vågen. Men så har det inte blivit.
Anledningen är att patienter som insjuknar i covid-19 får en annan sjukvård nu jämfört med för ett år sedan.
Under den första vågen hade vi på neurologiska rehabiliteringskliniken på Stora Sköndal cirka 50 patienter. Under den andra vågen har vi hittills haft högst 10 patienter. Och ungefär den skillnaden ser vi också på de andra neurologiska rehabiliteringsklinikerna i Stockholm, säger överläkare Åsa Landerholm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-coronapatienter-behover-omfattande-rehabilitering

Många långtidssjuka kommer inte tillbaka till full arbetskapacitet efter 6 månader. Det samma såg man också för SARS-dabbade efter flera år. Covid19 riskerar att bli en livslång sjukdom för vissa.

Här en Intressant sammanfattande artikel!

"A recent study on the long-term effects of COVID-19 found that most people with ongoing symptoms could not return to work at full capacity for six months or longer after their initial diagnosis. The December study—thought to be the largest collection of symptoms observed in the "long COVID" or "long-hauler" population—was pre-printed in medRxiv and has not yet been peer-reviewed."

https://www.verywellhealth.com/long-covid-unable-to-return-to-work-after-six-months-5095372

BirgitS
Nu ska Karolinska institutet i en unik studie med hjälp av hjärnavbilder söka svar på gåtan om hur viruset påverkar luktsinnet. 20 personer ingår i studien, varav tio testat positivt för covid-19. Med hjälp av hjärnavbilder från före och efter infektionen hoppas man få veta mer om hur coronaviruset påverkar lukt-och smakförändringarna.
Men det finns en metod, luktträning, som kan hjälpa hjärnan att öva upp luktsinnet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-ska-losa-gatan-om-tappat-luktsinne

Redigerat:
BirgitS
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att de gjorde rätt genom att ha få som reste till länder där det ovetande spreds virus i slutet av februari?
Det är förstås lättare att få kontroll på smittspridningen i landet om det finns 10 okända smittade vid tillfället som det blir känt att viruset är spritt i många länder än om man har 1000 okända smittade som efter en vecka har blivit typ 5000.
Ja, det var precis min poäng: på samma sätt är det förstås att föredra att hålla antalet smittade på låg nivå, oavsett är om det tio istället för hundra, hundra istället för tusen eller vilken annan retorisk tiopotens som helst. Att man inte kunnat gissa att det skulle sprida sig globalt kan jag faktiskt inte förstå. Det var ju självklart från början: inte bara antalet fall i Kina som visade på spridning mellan människor utan också att viruset lyckades smita sig igenom passkontrollen. Självklart då att länder som tidigt ”stänger gränserna” råkar ha tur!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
halper halper skrev:
Att man inte kunnat gissa att det skulle sprida sig globalt kan jag faktiskt inte förstå. Det var ju självklart från början: inte bara antalet fall i Kina som visade på spridning mellan människor utan också att viruset lyckades smita sig igenom passkontrollen.
Man (WHO m.fl.) antog tidigt att viruset skulle sprida sig till alla länder och tittade t.ex. på hur SARS spreds. Man kom då fram till att det var länder som har många flygförbindelser med Wuhan som var i farozonen, vilket ju är närliggande länder, så där drogs beredskapen upp.

Men detta är ju inte precis en nyhet för denna tråd.

T
halper halper skrev:
Drastiska åtgärder med en gång som kan hållas korta låter otroligt mycket bättre än vår metod. Jag har inte en enda bekant som inte suckar över att det är "så här": det går dåligt på deras jobb, barnen kan/får inte leka med varandra, de kan men ogillar att jobba hemifrån, de är utbrända eftersom de jobbar inom sjukvården, de har ont men får ingen operation, ... och i Perth pågår livet som vanligt, minus resor.
Så olika anekdoter kan vara. Det går utmärkt på mitt jobb, mina barn både kan och får leka med sina kompisar, jag och många med mig uppskattar att slippa behöva åka till och från kontoret varje dag, jag har bekanta som jobbar inom sjukvården och inte alls är utbrända och en närstående opererades så sent som i fredags...

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man (WHO m.fl.) antog tidigt att viruset skulle sprida sig till alla länder och tittade t.ex. på hur SARS spreds. Man kom då fram till att det var länder som har många flygförbindelser med Wuhan som var i farozonen, vilket ju är närliggande länder, så där drogs beredskapen upp.

Men detta är ju inte precis en nyhet för denna tråd.
Okej. Det jag inte riktigt förstår är hur man får ihop det där med spridning till alla länder och att bara (?) de direkt länkade var i farozonen. Det gick ju utmärkt även i mars att resa kors och tvärs med byten, utan en enda kontroll av något slag på vägen.

Nu ska jag försöka sluta förstöra nyhetstråden med vad som borde hamna under strategin.

BirgitS BirgitS skrev:
Pfizer-BioNTech har nu kommit ut med uppgifter om hur mycket deras produktion kommer att öka under resten av året efter att fabriken har gjorts om. De förväntar sig att kunna producera 2 miljarder doser i stället för 1,3 miljarder under hela detta år. Det innebär 75 miljoner fler doser till EU under andra kvartalet.
[länk]
Bara ökningen om75 miljoner doser räcker för att vaccinera ca 30 % av befolkningen i unionen över 18 av de som vill ha vaccin.

D
halper halper skrev:
Okej. Det jag inte riktigt förstår är hur man får ihop det där med spridning till alla länder och att bara (?) de direkt länkade var i farozonen. Det gick ju utmärkt även i mars att resa kors och tvärs med byten, utan en enda kontroll av något slag på vägen.

Nu ska jag försöka sluta förstöra nyhetstråden med vad som borde hamna under strategin.
Vi borde ha en Covid-tråd för efterklokheter, sen tycker jag att det hade varit roligt med en med förklokheter, dvs där de framsynta kan posta sin detaljerade framåtsyftande profetior.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Karolinska Universitetssjukhuset lämnar det förstärkningsläge som sjukhuset har varit i sedan den 19 november. För att kunna öka fokus på patienter som inte har covid-19 återgår man nu till stabsläge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 12.05

Jag hoppas att allt fler sjukhus snart upplever att situationen har blivit så mycket bättre att de kan göra likadant (de som är i förstärkningsläge nu alltså).

D djac skrev:
det hade varit roligt med en med förklokheter, dvs där de framsynta kan posta sin detaljerade framåtsyftande profetior.
Jag erkänner att jag själv är kass på profetior; jag spådde ju ca 30 000 covid-döda i Sverige på ett år (från mars 2020), och vi kommer väl inte ens upp i hälften. Så jag står gärna över en sån tråd.

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vem vad det i den gamla tråden, som spådde ett tredje världskrig!

• Älska
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.