E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja iaf ett till som man testat inhemskt i landet. Vi är ju många på planet så alla framgångar räknas. Inte bara de som räddar oss i väst.
Vad hände med detta som blev stoppat i Brasilien, Bolsonaro verkade inte så imponerad av det, är det projektet igång igen? Samt afrika som du skriver.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det finns ju ett flertal om forskare som heller inte anser att den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Och enstaka som sätter vaccin i felaktigt samband med autism.

Menar dina källor i klartext att vaccinet inte skulle ligga i ett annat effektivitetsspann om 62-90%?
Du får läsa artikeln

Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Det är denna sidan jag tittar på och där är inga döda mellan 10-19 år!
Som ni redan rett ut, så var det en.

Och som upplysning så var det en 13-åring med svårt handikapp, med en kropp som redan delvis lagt av.
Så man behöver inte vara orolig för att friska eller någorlunda normalt sjuka ungdomar i 10-19 år ska dö.
Det förtar inte det tragiska i detta enskilda fall, men dra inte några stora växlar över risken för andra ungdomar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zglpaK/rohail-13-dog-i-sviterna-av-covid-19

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du ser ju att det är rätt lika, 1 på 1000 eller 6 på 1000 men det är ju ointressant att jämföra "någon" allergisk reaktion med en allvarlig reaktion.
Båda siffrorna gäller någon sorts allergisk reaktion.

Så hur ska du ha det, ger diklofenak ganska ofta upphov till allergisk chock som du skrev eller var det fel?

6 gånger mer är inte rätt lika.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyheter om att Centern kräver munskydd och att FHM inför det i allmänna råden

Webbnyhet med rubrik om att Centern kräver munskydd enligt allmänna råd.

Kunskapsbaserad text om Centerpartiets krav på munskydd och Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja iaf ett till som man testat inhemskt i landet. Vi är ju många på planet så alla framgångar räknas. Inte bara de som räddar oss i väst.
Lite intressant ändå att alla företagen sitter och tar fram egna vacciner i sin enskildhet, istället för att dela sina insikter och upptäckter fritt med resten världen. Jag trodde att det var en farlig pandemi och att alla skulle hjälpas åt, men så kanske inte är fallet? :cool:

Jag undrar hur farlig en pandemi måste vara för att alla ska släppa profithungern och hjälpas åt istället?

Nästan så att jag förstår alla hacker-grupper som sitter och hackar sig in på vaccinföretagen för att få tag på hemligheterna.

Redigerat:
J
optimum optimum skrev:
Nyheter om att Centern kräver munskydd och att FHM inför det i allmänna råden

[bild]

[bild]
C gör gemensam sak med SD. Inte ofta man ser. Face masks welcome!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Lite intressant ändå att alla företagen sitter och tar fram egna vacciner i sin enskildhet, istället för att dela sina insikter och upptäckter fritt med resten världen. Jag trodde att det var en farlig pandemi och att alla skulle hjälpas åt, men så kanske inte är fallet? :cool:
Det är ju viktigt att det tas fram vaccin av många olika typer eftersom man i förväg inte kan veta vilka typer som kommer att fungera.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju viktigt att det tas fram vaccin av många olika typer eftersom man i förväg inte kan veta vilka typer som kommer att fungera.
Absolut, men nu hör man nästan dagligen att olika hackers försöker komma åt forskningsresultat kring vaccinerna. OM det skulle dyka upp en riktigt farlig pandemi någon gång, så hoppas jag att företagen samarbetar istället. De får gärna jobba på tio olika parallella vaccin.

B b8q skrev:

Jag undrar hur farlig en pandemi måste vara för att alla ska släppa profithungern och hjälpas åt istället?

Nästan så att jag förstår alla hacker-grupper som sitter och hackar sig in på vaccinföretagen för att få tag på hemligheterna.

Det stämmer nog inte riktigt. Kineserna delade data om virusets arvsmassa väldigt snabbt till omvärlden. Sedan är ju bra att man tar fram vacciner efter olika metoder och att inte satsa allt på ett kort. Slutligen så tror jag inte det hade gått fortare än nu med ett ännu mer omfattande samarbete.

Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer nog inte riktigt. Kineserna delade data om virusets arvsmassa väldigt snabbt till omvärlden. Sedan är ju bra att man tar fram vacciner efter olika metoder och att inte satsa allt på ett kort. Slutligen så tror jag inte det hade gått fortare än nu med ett ännu mer omfattande samarbete.
1. Skillnad på att dela information om arvsmassa och att dela vaccinrecept, tycker du inte?
2. Ja, jag har aldrig sagt att det är dåligt att ta fram flera alternativa vaccin med olika metoder. Man vill ju hitta det bästa.
3. Nej, jag har aldrig sagt att det skulle gått fortare.

Vad jag baserar mitt inlägg på är tre helt andra saker, kommentera gärna de istället:

Först det faktum att enligt nyheterna (detta är ju trots allt en nyhetstråd) så har flera hackergrupper (troligen ryska och nordkoreanska, men kanske även andra) upprepade gånger försökt komma åt forskningsresultat och "vaccinrecept" från olika tillverkare. Det skulle de inte behöva om allt vore öppet och tillgängligt.

Sedan det faktum att afrikanska länder uttrycker en oro och besvikelse över att västvärlden köper upp allt vaccin i början, och att de får vänta till sist, kanske ett par år. Om vaccinrecepten istället vore allmängods för mänskligheten, skulle fler labb kunna arbeta med att producera dem.

Och slutligen då det jag egentligen vill belysa: hur allvarlig skulle en pandemi behöva vara för att läkemedelsbolagen skulle strunta i pengar och istället samarbeta och dela all sin kunskap öppet? För uppenbarligen gör man inte bedömningen att Covid-19 är tillräckligt allvarlig för det.

B b8q skrev:
1. Skillnad på att dela information om arvsmassa och att dela vaccinrecept, tycker du inte?
2. Ja, jag har aldrig sagt att det är dåligt att ta fram flera alternativa vaccin med olika metoder. Man vill ju hitta det bästa.
3. Nej, jag har aldrig sagt att det skulle gått fortare.

Vad jag baserar mitt inlägg på är tre helt andra saker, kommentera gärna de istället:

Först det faktum att enligt nyheterna (detta är ju trots allt en nyhetstråd) så har flera hackergrupper (troligen ryska och nordkoreanska, men kanske även andra) upprepade gånger försökt komma åt forskningsresultat och "vaccinrecept" från olika tillverkare. Det skulle de inte behöva om allt vore öppet och tillgängligt.

Sedan det faktum att afrikanska länder uttrycker en oro och besvikelse över att västvärlden köper upp allt vaccin i början, och att de får vänta till sist, kanske ett par år. Om vaccinrecepten istället vore allmängods för mänskligheten, skulle fler labb kunna arbeta med att producera dem.

Och slutligen då det jag egentligen vill belysa: hur allvarlig skulle en pandemi behöva vara för att läkemedelsbolagen skulle strunta i pengar och istället samarbeta och dela all sin kunskap öppet? För uppenbarligen gör man inte bedömningen att Covid-19 är tillräckligt allvarlig för det.
Det kommer ske den dagen en regering eller stiftelse köper upp vaccinprojektet från ett läkemedelsföretag. Så, det är väl egentligen upp till oss att välja in politiker som prioriterar detta.

Jag uppfattar det som man verkligen har samarbetat och delat information, skrivit kontrakt på fast pris och förskottsbetalat för att bidra med finansieringen från statligt håll.
Tex har USA fått ett pris på 4 dollar/dos för AstraZeneca/Oxford-vaccinet, medan Pfizer-vaccinet kostar 40 dollar/dos. (Fritt ur minnet).

Jag uppfattar AZN studien som mer seriös än Pfizers. Den kontrolleras av någon kommitté oberoende företaget och AZN har inte direkt insyn utan får snällt vänta på resultaten. Pfizers resultat verkar vara mer tillrättalagda från företaget. Mer tydliga, men mer trovärdiga.
AZN hade oturen att fråga CDC hur de ska göra för att snabbt godkännande och sen bara dagar senare stoppa studien pga en allvarlig händelse med en patient i studien. Att studier kan stoppas är ju en ”naturlig” del av att utföra studier.

Vill man vara konspiratorisk, tänka Amerika först, förstår jag om man hellre köper ett dyrare inhemskt vaccin. :rolleyes:
Det var väl Cameron som stoppade amerikanska läkemedelsindustrin från att köpa AZN?

Hur hemskt är det att Afrika inte får samma tillgång till stora mängder vaccin?
Vad är en rättvis fördelning av vaccin?
Man kan ju titta på hur hårt drabbade olika kontinenter är. Trend:
Diagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19 dödsfall i olika regioner, med linjer för Europa, USA, Asien, Sydamerika, Indien och Afrika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Ulltand varianten med ackumuleradevtal får komma med också. ;)
Linjediagram som visar kumulativa bekräftade COVID-19-dödsfall per region fram till december 2020.
Skapa konto

Afrika lär ha 3 vaccinfabriker. Kanske de kan samarbeta med Indien och kina, men läget är inte lika akut som i ”väst”. Vaccinering bör prioriteras där det gör mest nytta, där smittspridning och risk för att dö är stor.

• Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Ser ungefär ut som i förra veckan. Alla länder ökar i sin egen takt.

Linjediagram över dödsfall per miljon invånare i Norden på grund av Covid-19, visar Sverige med högst tal.
Skapa konto

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.