Hörde på okänt radioprogram idag runt kl 12med intervju av FHM Tegmark-Wiksell (kusin vitamin). Kom in en bit in i intervjun men förstod att man påbörjat ett försök att regelbundet testa vårdpersonal utan symtom.

Redan första veckan fick man skicka hem 5 asymptomatiska smittbärare från sjukvården. Oklart för mig hur många som testades

Så det där med att skydda äldre med "stanna hemma vid minsta symtom" har vi nog aldrig haft några bra förutsättningar för i och med asymptomatisk smitta.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det spelare ingen roll. Den allergiska chocken kommer sannolikt lång efter det att den vaccinerade lämnat vårdinrättningen.

Det är precis som tex receptfri diklofenak ganska ofta ger upphov till allergisk chock.

Ingen har kommit på tanken att den medicinen måste intas på sjukhus av den anledningen! Det står i bipacksedeln vad du skall göra om vissa symtom/biverkningar uppstår.

Det är precis samma med vaccinationen.
Nu är ju rådet (det du klippte bort när du citerade mig) från Medicines and Healthcare products Regulatory Agency i UK, antar att de vet vad de pratar om.

"Resuscitation facilities should be available at all times for all vaccinations. Vaccination should only be carried out in facilities where resuscitation measures are available."

Jag tror inte de menar att man ska ringa ambulans vid behov...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T
Som en ren anekdot gjorde jag ett provokationstest för acetylsalicylsyra en gång, då började de med att sätta en infart ifall det skulle uppstå problem. Sen rullade de in en akutvagn med hjärtstartare och grejer i rummet. Först därefter fick jag ta en 16-dels magnecyl eller vad första dosen nu var...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nu är ju rådet (det du klippte bort när du citerade mig) från Medicines and Healthcare products Regulatory Agency i UK, antar att de vet vad de pratar om.

"Resuscitation facilities should be available at all times for all vaccinations. Vaccination should only be carried out in facilities where resuscitation measures are available."

Jag tror inte de menar att man ska ringa ambulans vid behov...
Var kommer det citatet ifrån? Hittar inget i länken.

För övrigt så finns den typen av utrustning lite var stans i samhället och har inget att göra med den som vaccineras utbildning. Så ett bra ställe att vaccinera på enligt citatet kan vara tex en flygplats.

Ulltand Ulltand skrev:
Så ett bra ställe att vaccinera på enligt citatet kan vara tex en flygplats.
Ja, ett av kraven man tittar på när det gäller platser för massvaccineringen är att det ska finnas separata in- och utgångar, och god möjlighet att separera folk i väntrum etc. Så därför faller ofta vanliga vårdcentraler, som ofta bara har en enda gemensam in- och utgång. Flygplatser funkar däremot bra - dessutom står de ju nästan tomma nu. Nackdelen med dem är att de ofta ligger en bra bit utanför stan och människorna som ska vaccineras.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är precis som tex receptfri diklofenak ganska ofta ger upphov till allergisk chock.
Nej, det är en sällsynt biverkan med allergiska reaktioner av någon sort (alltså inkl. sådant som inte påverkar andningen som nässelutslag), dvs. gäller mindre än 0,1 %.

När det gäller Pfizers vaccin har tydligen 0,6 % rapporterat någon allergisk reaktion (något högre andel än av kontrollgruppens vaccin) alltså betydligt högre andel än för diklofenak.

Ulltand Ulltand skrev:
Det spelare ingen roll. Den allergiska chocken kommer sannolikt lång efter det att den vaccinerade lämnat vårdinrättningen.
Nej, anafylaktiska chocker efter vaccinering kommer rätt snabbt eftersom ämnet går direkt in i blodet till skillnad från något man äter eller andas in. Om man är allergisk mot ägg men vaccineras med influensavaccin som har odlats i ägg anses det räcka med att man sitter kvar på mottagningen en liten stund (typ 10 min.). Allergisk reaktion anges som sällsynt, mindre än 0,1 %.

Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kinesiskt vaccin 86% effektivt och som jag förstår nu godkänt i förenade Arabemiraten.

[länk]

Lyfter ett viktigt inlägg som kanske försvann i mängden. Det Kinesiska vaccinet är 86% effektivt.

Det innebär att väldigt många räddade liv där det kommer att användas. Främst då i Kina och kanske i många Afrikanska länder där Kina har stort inflytande.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Lyfter ett viktigt inlägg som kanske försvann i mängden. Det Kinesiska vaccinet är 86% effektivt.

Det innebär att väldigt många räddade liv där det kommer att användas. Främst då i Kina och kanske i många Afrikanska länder där Kina har stort inflytande.
Är det fler kinesiska vaccin på gång kanske?

P
tusenett skrev:
Astra/Oxford får mer kritik:
”Yet independent scientists and industry analysts have criticized AstraZeneca and Oxford for not being sufficiently transparent about their early results, the design of their studies and safety issues. Most critically, it is not clear how well the vaccine works”
[länk]
Ja det finns ju ett flertal om forskare som heller inte anser att den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet. Och enstaka som sätter vaccin i felaktigt samband med autism.

Menar dina källor i klartext att vaccinet inte skulle ligga i ett annat effektivitetsspann om 62-90%?

E El-Löken66 skrev:
Är det fler kinesiska vaccin på gång kanske?
Ja iaf ett till som man testat inhemskt i landet. Vi är ju många på planet så alla framgångar räknas. Inte bara de som räddar oss i väst.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är en sällsynt biverkan med allergiska reaktioner av någon sort (alltså inkl. sådant som inte påverkar andningen som nässelutslag), dvs. gäller mindre än 0,1 %.

När det gäller Pfizers vaccin har tydligen 0,6 % rapporterat någon allergisk reaktion (något högre andel än av kontrollgruppens vaccin) alltså betydligt högre andel än för diklofenak.

Nej, anafylaktiska chocker efter vaccinering kommer rätt snabbt eftersom ämnet går direkt in i blodet till skillnad från något man äter eller andas in. Om man är allergisk mot ägg men vaccineras med influensavaccin som har odlats i ägg anses det räcka med att man sitter kvar på mottagningen en liten stund (typ 10 min.). Allergisk reaktion anges som sällsynt, mindre än 0,1 %.
Eller 500 % oftare som Ulltand brukar föredra att presentera det.

Du ser ju att det är rätt lika, 1 på 1000 eller 6 på 1000 men det är ju ointressant att jämföra "någon" allergisk reaktion med en allvarlig reaktion. Strunt samma om man får lite klåda av vaccinationen.

Noterade ni att 2 av 3 som fick en allvarlig allergisk reaktion hade haft en historia med upprepade sådana?
Alltså mycket ovanligt och väl känt av patienten. Därför har redan denna iakttagelse och rekommendation löst problemet i stort.

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Eller 500 % oftare som Ulltand brukar föredra att presentera det.
Ja det är sant men det beror ju incidensen! :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.