D
M mickef skrev:
Man ska nog vara försiktig hur man uttrycker sig vare sig man är president eller svarar i nån tråd i nåt forum, allt kan förvrängas och inte bara av mindre begåvade.
Vad skulle det kunna finnas för syften som president att ge hälsofarliga råd inför kamerorna, han är ju superslipad, visst, så det måste ju finnas en mycket bra plan bakom? Den bästa någonsin, som ha brukar uttrycka det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns väl inget i SR:s citat som visar på att de ansåg att Trump hade rätt. Eller vad är det du syftar på?
Det som SR tog seriöst var vad Trumps uttalande ledde till.

Vad i inlägget skulle kunna tolkas som att media skulle ha låg bildningsnivå enligt blackarrow?

Vad fick dig att börja prata om handhygien i det sammanhanget?
Jag syftar på att man behandlade händelsen som seriös och citerade några källor från USA som kanske (ytterst tveksamt) trodde på Trumps botemedel.
Ingen har hånats för påståendet att god handhygien eller spritning skulle ha påverka spridningen nämnvärt.

P
D djac skrev:
Det som jag, och de flesta andra, reagerar på är när ministrar ska in och styra i sakfrågor, skälet de uppgav kunde ganska snabbt avfärdas som ett svepskäl.
Ja, kanske ett svepskäl, men jag kan inte riktigt komma på vad det riktig skälet skulle ha varit. Att försämra folkhälsan?
D djac skrev:
Kombinerar man detta beteende med att sakkunniga tjänstemän allt oftare får lämna och ersätts med okunniga så inser man snabbt att vårt samhälle konstant försvagas. Det går ju såklart tills något händer men då står vi där med byxorna nere.
Ja, det är dåligt. Byxorna kommer nog att halka ner när vi får en nyssnazistisk regering.

BirgitS
M mickef skrev:
Jag syftar på att man behandlade händelsen som seriös och citerade några källor från USA som kanske (ytterst tveksamt) trodde på Trumps botemedel.
Ingen har hånats för påståendet att god handhygien eller spritning skulle ha påverka spridningen nämnvärt.
Händelsen är ju allvarlig när det leder till att folk gör farliga saker genom att följa vad de uppfattar som Trumps råd. Det är väl inget konstigt med att det skrivs om en allvarlig händelse.

Ditt första inlägg om handhygien var alldeles för kortfattat för att det skulle gå att förstå som någon sorts liknelse. Det är absolut inte farligt att ha god handhygien men det var absolut farligt att följa vad många trodde att Trump rådde dem till. God handhygien ledde till att trycka ner kurvan genom att det minskade sjukdomsspridandet av flera sjukdomar inkl. covid.

P
T Texan skrev:
Klart Trump förstår det också!
Uppenbarligen förstod han det inte när han kom med de vansinniga förslaget. Kanske förstod han det när någon förklarade vansinnet senare.

Huruvida han förstår det idag är oklart. Demens påverkar lite ojämnt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Sverige har mycket goda möjligheter att försörja oss, om vi vill, men om vi vill bygga bort åkrar osv för andra saker så klarar vi inte det såklart.
Varför skulle vi vilja det? Har någon föreslagit det?

D
P pmd skrev:
Ja, kanske ett svepskäl, men jag kan inte riktigt komma på vad det riktig skälet skulle ha varit. Att försämra folkhälsan?
Ah, det är ju ren spekulation, just så illa tror jag inte, men om man nu ska göra det så gissar jag på rent signalvärde, en sån rekommendation är ju bara en liten pusselbit i folkhälsan, så jag gissar en droppe flirt med köttnäringen och en droppe kulturkrig, många väljare (det ser vi när frågan kommer upp här) anser det är woke med såna här frågor och gillar nog när regeringen idiotförklarar de som framför såna rön. Framförallt det sista ligger väl i tiden, mycket av aggen riktas just mot evidensbaserad vetenskap.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
De som trodde att han menade allvar.
Hela MAGA-rörelsen, alltså.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Det här säger Grok om din text:

[> klipp! <]
Man ska inte förlita sig på generativ AI för att ta reda på nånting om världen. Fråga AI:n vilka källor den har använt och verifiera källorna.

Speciellt dåligt är det, tycker jag, att förlita sig på en nazistisk AI-chatbot.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Varför skulle vi vilja det? Har någon föreslagit det?
Det händer hela tiden, vår åkerareal minskar stadigt och man ser det mycket här i skåne.

• Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hela MAGA-rörelsen, alltså.
Och svensk msm, alltså?

BirgitS BirgitS skrev:
Händelsen är ju allvarlig när det leder till att folk gör farliga saker genom att följa vad de uppfattar som Trumps råd. Det är väl inget konstigt med att det skrivs om en allvarlig händelse.

Ditt första inlägg om handhygien var alldeles för kortfattat för att det skulle gå att förstå som någon sorts liknelse. Det är absolut inte farligt att ha god handhygien men det var absolut farligt att följa vad många trodde att Trump rådde dem till. God handhygien ledde till att trycka ner kurvan genom att det minskade sjukdomsspridandet av flera sjukdomar inkl. covid.
Det är nog bara Robert Gustafsson som kan halsa Klorin utan att ta större skada. De som tar efter torde nog botas mot Covid, om inte annat

Det skulle kunna vara farligt om man tror att en god handhygien skyddar nämnvärt mot Covid.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Inser åter att denna tråd fortfarande vaktas av samma soldater. Tack och på återseende!
Vår beredskap är god.😉

• Älska
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det är nog bara Robert Gustafsson som kan halsa Klorin utan att ta större skada. De som tar efter torde nog botas mot Covid, om inte annat

Det skulle kunna vara farligt om man tror att en god handhygien skyddar nämnvärt mot Covid.
Nej, om man har covid blir man inte botad av att halsa Klorin. Virusinfekterade celler finns i näsans bihålor och i luftrören till och i lungorna, och inte i matstrupen. Grundläggande biologi.

Ingen har påstått att god handhygien skulle vara det viktigaste för att skydda sig mot covid. Aldrig hört talas om Håll avstånd! ?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D djac skrev:
[…] och en droppe kulturkrig, många väljare (det ser vi när frågan kommer upp här) anser det är woke med såna här frågor och gillar nog när regeringen idiotförklarar de som framför såna rön.
KD försöker ta väljare från SD? Jag tror att potentialen för det är rätt liten.
D djac skrev:
Framförallt det sista ligger väl i tiden, mycket av aggen riktas just mot evidensbaserad vetenskap.
Har vi en så stor basket of deplorables i vårt land att det går att vinna röster genom att vara anti-vetenskaplig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.