Byggahus.se
optimum
Ser ut som om ökning är på gång av smittspridning av Omikron

https://www.folkhalsomyndigheten.se/faktablad/fall-covid-19/

"Uppdaterade vacciner innehållande omikron varianten XBB kommer att bli tillgängliga till höstens vaccinationsarbete som börjar senare i höst. Vaccinationsstart är planerad till 7 november. "


Stapel-diagram visar veckovisa bekräftade covid-19-fall i Sverige, minskning och ökning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ser ut som om ökning är på gång av smittspridning av Omikron

[länk]

"Uppdaterade vacciner innehållande omikron varianten XBB kommer att bli tillgängliga till höstens vaccinationsarbete som börjar senare i höst. Vaccinationsstart är planerad till 7 november. "


[bild]
Ja, jobb och skolor har börjat.

Det är bra att veta att rubriken till bilden nog är felaktig och orden "per 100 000 innevånare" ska bort eftersom Fohm i löpande text skriver:
Under vecka 33 rapporterades 408 bekräftade fall, vilket är en ökning med 59 procent jämfört med föregående vecka. Vecka 33 var antalet fall högre än medelvärdet för de föregående tre veckorna, nationellt och i regionerna Dalarna, Gotland, Jönköping, Stockholm, Värmland och Västmanland. I övriga regioner skedde inga statistiskt säkerställda förändringar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...korapporter/aktuell-veckorapport-om-covid-19/

Lite tråkigare är att antalet med covid på sjukhusen också ökar:

Covid-19-patienter - riket​

Antal patienter med covid-19 i Sverige i slutenvård inklusive intensivvård rapporterat av regioner till Socialstyrelsen, uppdelat på inrapporterat och en uppskattad total
Linjediagram som visar data över tid, med en topp i januari och nedgång fram till juli 2023.
Från mitten av förra veckan till mitten av denna har antalet framför allt ökat i Östergötland.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
 
optimum
optimum optimum skrev:
Ser ut som om ökning är på gång av smittspridning av Omikron

[länk]

"Uppdaterade vacciner innehållande omikron varianten XBB kommer att bli tillgängliga till höstens vaccinationsarbete som börjar senare i höst. Vaccinationsstart är planerad till 7 november. "


[bild]
Det intressanta med denna utveckling är om de nya varianterna tar sig förbi tidigare immunitet från att haft covid med Omikron. Även hur länge immunitet håller sig kvar. Äldre varianter av vaccinet kommer troligen inte ge så mycket skydd mot att bli sjuk och värdet mot allvarlig sjukdom kanske avklingat.
 
optimum optimum skrev:
Ser ut som om ökning är på gång av smittspridning av Omikron

[länk]

"Uppdaterade vacciner innehållande omikron varianten XBB kommer att bli tillgängliga till höstens vaccinationsarbete som börjar senare i höst. Vaccinationsstart är planerad till 7 november. "
Jo och som under hela pandemin så gäller det då riskgrupper som måste se upp.
Att vi har en mindre population med nedsatt försvar mot covidvirus och svår sjukdom är ju bara så.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo och som under hela pandemin så gäller det då riskgrupper som måste se upp.
Att vi har en mindre population med nedsatt försvar mot covidvirus och svår sjukdom är ju bara så.
Men det är inte bara riskgrupper som behöver sjukhusvård. Under första omikronvågen vecka 2-5 2022 så var det en hel del människor under 40 år utan någon samsjuklighet som behövde sjukhusvård (några avled) enligt den länkade tabellen som finns i denna artikel: https://lakartidningen.se/opinion/d...-for-svar-covid-19-under-forsta-omikronvagen/
Risken var liten, men inte obefintlig, och förstås högre om det hade gått lång tid sen vaccination/sjukdom och ännu högre om ingetdera gällde, .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är inte bara riskgrupper som behöver sjukhusvård. Under första omikronvågen vecka 2-5 2022 så var det en hel del människor under 40 år utan någon samsjuklighet som behövde sjukhusvård (några avled) enligt den länkade tabellen som finns i denna artikel: [länk]
Risken var liten men förstås högre om det hade gått lång tid sen vaccination/sjukdom och ännu högre om ingetdera gällde, men inte obefintlig.
Jo med riskgrupper för svår Covidinfektion menar jag då de som har en underliggande sjukdom.
Sen just omikronvirusfamiljen är ju en tämligen "snäll" virusinfektion förutom för riskgrupper.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är inte bara riskgrupper som behöver sjukhusvård. Under första omikronvågen vecka 2-5 2022 så var det en hel del människor under 40 år utan någon samsjuklighet som behövde sjukhusvård (några avled) enligt den länkade tabellen som finns i denna artikel: [länk]
Risken var liten, men inte obefintlig, och förstås högre om det hade gått lång tid sen vaccination/sjukdom och ännu högre om ingetdera gällde, .
Jo, men frågan är ju vad det är som gör detta mer intressant än andra infektioner? Det finns ju flera som folk stryker med av…
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men frågan är ju vad det är som gör detta mer intressant än andra infektioner? Det finns ju flera som folk stryker med av…
Jo men Birgit vill inte medge att det är en liten population som riskerar svår covidsjukdom. Så har det varit länge i tråden. Vet inte varför? Orättvist mot vissa?
Sen kan det då komma nya covidvirus som inte är omikrom men vad jag uppfattat från de som vet är det mindre sannolikt.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jo, men frågan är ju vad det är som gör detta mer intressant än andra infektioner? Det finns ju flera som folk stryker med av…
För att detta är nytt?
För att folk blir sjukare av covid än av vanliga förkylningar?
För att covid pågår under en större del av året än influensa?
Där är några anledningar till att covid är intressantare. Men om du tycker att det är helt ointressant förstår jag inte varför du läser och skriver i tråden.

Om du startar en tråd om cancer eller något annat som du tycker är intressantare därför att fler dör av det så kanske det blir en del inlägg där också. Om nu en sjukdom är intressantare just för att fler dör av den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men Birgit vill inte medge att det är en liten population som riskerar svår covidsjukdom. Så har det varit länge i tråden. Vet inte varför? Orättvist mot vissa?
Sen kan det då komma nya covidvirus som inte är omikrom men vad jag uppfattat från de som vet är det mindre sannolikt.
Jag skrev ju just "Risken var liten" så naturligtvis är det en liten del av befolkningen som riskerar att behöva sjukhusvård eller avlida. Men det är verkligen inte bara folk som tillhör en riskgrupp eller är äldre som löper en sån risk.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev ju just "Risken var liten" så naturligtvis är det en liten del av befolkningen som riskerar att behöva sjukhusvård eller avlida. Men det är verkligen inte bara folk som tillhör en riskgrupp eller är äldre som löper en sån risk.
Jo våra gamla tillhör med automatik riskgruppen och sedan finns det då en population som vet att de har en underliggande sjukdom samt en liten population som inte vet om att de har en underliggande sjukdom.
Jag kan inte på något sätt se att den nya omikronviruset på något sätt är ett hot.
Sen blir ju en massa sjuka, thats life....
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo våra gamla tillhör med automatik riskgruppen och sedan finns det då en population som vet att de har en underliggande sjukdom samt en liten population som inte vet om att de har en underliggande sjukdom.
Som sagt det förekommer folk som ligger på sjukhus pga. covid fast de är unga och vården inte anser att de tillhör en riskgrupp. Varför verkar du förneka det?
P paralun skrev:
Jag kan inte på något sätt se att den nya omikronviruset på något sätt är ett hot.
Vet inte vilken variant du avser men om det är BA.2.86 så återstår det än så länge att se vad som händer eftersom den avviker med ovanligt många mutationer (30) på spikproteinet. Det ökar risken för att vaccinationer och tidigare sjukdom inte skyddar lika bra mot allvarlig sjukdom som varianterna i vintras. Dock så ser man ingen ökad risk just nu men det gäller ju bara ett fåtal fall än så länge.
#18 826
https://en.wikipedia.org/wiki/BA.2.86
#18 826
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
För att detta är nytt?
För att folk blir sjukare av covid än av vanliga förkylningar?
För att covid pågår under en större del av året än influensa?
Där är några anledningar till att covid är intressantare. Men om du tycker att det är helt ointressant förstår jag inte varför du läser och skriver i tråden.

Om du startar en tråd om cancer eller något annat som du tycker är intressantare därför att fler dör av det så kanske det blir en del inlägg där också. Om nu en sjukdom är intressantare just för att fler dör av den.
Cancer är vad jag vet ingen infektion. Jag bara reflekterade över frågan. Det florerar ju Covidvarianter överallt hela tiden. Medan kanske både Borrelia, TBE, influensa, RS virus och annat sannolikt är större problem för samhället.

Trots det lär de inte vara intressanta nog att starta någon tråd för. ☺️
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det förekommer folk som ligger på sjukhus pga. covid fast de är unga och vården inte anser att de tillhör en riskgrupp. Varför verkar du förneka det?

Vet inte vilken variant du avser men om det är BA.2.86 så återstår det än så länge att se vad som händer eftersom den avviker med ovanligt många mutationer (30) på spikproteinet. Det ökar risken för att vaccinationer och tidigare sjukdom inte skyddar lika bra mot allvarlig sjukdom som varianterna i vintras. Dock så ser man ingen ökad risk just nu men det gäller ju bara ett fåtal fall än så länge.
#18 826
[länk]
#18 826
Jo angående yngre så är min bestämda uppfattning att de oftast haft en underliggande sjukdom eller inte känt till sjukdomen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Cancer är vad jag vet ingen infektion. Jag bara reflekterade över frågan. Det florerar ju Covidvarianter överallt hela tiden. Medan kanske både Borrelia, TBE, influensa, RS virus och annat sannolikt är större problem för samhället.

Trots det lär de inte vara intressanta nog att starta någon tråd för. ☺️
I alla fall influensa verkar i genomsnitt vara ett mindre problem än covid i och med att säsongen är kortare och färre totalt som behöver sjukhusvård. När det gäller de andra så har jag inte sett några jämförelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.