Nissens
E El-Löken66 skrev:
Utbildning?. Varsågod: sätt på, kläm åt kring näsan, släng.

Klart slut.
Nja, folk återanvände sina masker, tafsade på dem etc så att de ka han fått helt motsatt effekt än vad det är tänkt. Till skillnad från när det tex används i vården av utbildad personal.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Kan vi få se dina prognoser från samma tidpunkter?
Vet du hur vetenskap fungerar?
Nä, hans kunskapskälla är kvällspressen. Det förklarar en del…
 
E
Nissens Nissens skrev:
Nja, folk återanvände sina masker, tafsade på dem etc så att de ka han fått helt motsatt effekt än vad det är tänkt. Till skillnad från när det tex används i vården av utbildad personal.
Detta med munskydd är en parentes, du silar myror men sväljer skalbaggar.
Ett politiskt spel för att skam belägga och kontrollera sin befolkning.
Hör inte hemma i Sverige eller denna tråd.

Förutom då på avsedda platser där det faktiskt tillför något.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, folk återanvände sina masker, tafsade på dem etc så att de ka han fått helt motsatt effekt än vad det är tänkt. Till skillnad från när det tex används i vården av utbildad personal.
På vilket sätt har tafsande motsatt effekt?
 
Nissens
M mickef skrev:
På vilket sätt har tafsande motsatt effekt?
Säg att du fått virus på händerna, sedan tafsar på masken, kanske tar av den och på den igen. Då kan du få viruset på/i masken alldeles framför nosen.
Det är väl rätt självklart?
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Säg att du fått virus på händerna, sedan tafsar på masken, kanske tar av den och på den igen. Då kan du få viruset på/i masken alldeles framför nosen.
Det är väl rätt självklart?
Det känns som om du äntligen kommer med en nyhet. Jag trodde att det var ungefär tvärtom.
 
Nissens
M mickef skrev:
Det känns som om du äntligen kommer med en nyhet. Jag trodde att det var ungefär tvärtom.
Frågan är ju när du kommer med någon.
Men detta är ingen nyhet, men vissa har inte tagit in det. Det ältades även under pandemin när forskningen visade spridda resultat, allt ifrån att de skyddade lite till att de ökade spridningen.

Spelar inte så stor roll nu, men det är lite intressant att se hur gärna människor vill tro på enkla lösningar, om de fungerar eller inte är underordnat…
 
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju när du kommer med någon.
Men detta är ingen nyhet, men vissa har inte tagit in det. Det ältades även under pandemin när forskningen visade spridda resultat, allt ifrån att de skyddade lite till att de ökade spridningen.

Spelar inte så stor roll nu, men det är lite intressant att se hur gärna människor vill tro på enkla lösningar, om de fungerar eller inte är underordnat…
Nyheter om coronaviruset hittar jag här och din om munskyddsfaran var en nyhet för mig.
Enkla lösningar som fungerar är väl det bästa?
 
Nissens
M mickef skrev:
Nyheter om coronaviruset hittar jag här och din om munskyddsfaran var en nyhet för mig.
Enkla lösningar som fungerar är väl det bästa?
Ja, enkla lösningar är förstås bäst. Om de fungerar…
 
Kanske ingen nyhet, men
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att man för statistik över förkylningar? 😮
Tja, klart det finns statistik. Det finns t.o.m. forskning på förkylningar, tex UK’s CCU, Common Cold Unit.

Det finns ca 200 olika virus som orsakarluftvägsinfektioner, common cold, förkylning eller vad man nu vill kalla det.
humant coronavirus, utgör ca 10-20%
Influensavirus ca 15%
Rhinovirus 30-80% (picornavirus familjen där poliovirus även ingår)


Hur vet du om drabbats av en förkylning eller en mild covid-19?
Dina symptom beror mer på ditt hälsoläge och immunsystem, än vilket virus du drabbats av.
Nu är väl du inte intresserad, men statistik och kunskap kan ju styra folks och företag/verksamheters agerande.

Läraren som går till skolan med feber för att hålla i föräldramötet eller matsalspersonal som kommer till skolan för att skolan inte har sjukvikarier.
På en annan skola var en lärare hemma med en ”liten covid19-förkylningl. Hela familjen var sjuk. Hennes gamla mamman med hjärtproblem hamnade på sjukhus.

Det är inte längre straffbart att gå till jobbet med feber 🥵 och covid, men att vara snäll mot sina arbetskamrater kan betyda lite olika beroende på omständigheterna. Tänka själv kan bli lite fel ibland. Det är då Folkhälsomyndighetens ger ”råd” behövs, råd som kan tyckas fel och ovetenskapliga.
🤔

Men hur var det med förkylningar?
Är det något att bry sig om eller?

UK CCU, Storbritanniens Förkylningsforskningsenhet:
The Common Cold Unit (CCU) or Common Cold Research Unit (CCRU) was a unit of the British Medical Research Council which undertook laboratory and epidemiological research on the common cold between 1946 and 1989 and produced 1,006 papers.[1] The Common cold Unit studied etiology, epidemiology, prevention, and treatment of common colds.[2] It was set up on the site of the Harvard Hospital, a former military hospital at Harnham Down near Salisbury in Wiltshire. Common colds account for a third of all acute respiratory infections[where?][when?] and the economic costs are substantial in terms of sick leave.
En ovanlig semester 🤔
Fin semester för @Nissens ? 😂
Thirty volunteers were required every fortnight during trial periods. The unit advertised in newspapers and magazines for volunteers, who were paid a small amount. A stay at the unit was presented in these advertisements as an unusual holiday opportunity. The volunteers were infected with preparations of cold viruses and typically stayed for ten days. They were housed in small groups of two or three, with each group strictly isolated from the others during the course of the stay. Volunteers were allowed to go out for walks in the countryside south of Salisbury, but residential areas were out of bounds.
Sars-CoV-2 räknas nu in bland de andra humana coronavirusen.
Human coronaviruses, which are responsible for about 10% of common colds, were first isolated from volunteers at the unit in 1965. The CCU continually recruited volunteers for research into the common cold until its closure in 1990. The final director was David Tyrrell, whose autobiography describes his work at the CCU from 1957.

Nog kan det vara lite lite intressant att veta vilken typ av ”förkylning” man drabbats av…
Även om nu Nissens inte bryr sig om en liten förkylning så finns det forskare som anser att de orsakar kostnader för samhället i form av sjukfrånvaro.

2017 var det några ambitiösa forskare som satte upp det ambitiösa målet att ta ta fram ett vaccin mot alla coronavirus ”förkylningar”, även framtida varianter.
Lite gammal artikel, men ändå ganska aktuell.

The dream vaccine​

Why stop at just SARS-CoV-2? Vaccines in development aim to protect against many coronaviruses at once.
[länk]
In 2017, three leading vaccine researchers submitted a grant application with an ambitious goal. At the time, no one had proved a vaccine could stop even a single beta coronavirus—the notorious viral group then known to include the lethal agents of severe acute respiratory syndrome (SARS) and Middle East respiratory syndrome (MERS), as well as several causes of the common cold and many bat viruses. But these researchers wanted to develop a vaccine against them all.
Det ansågs dock inte prioriterat så det blev inga anslagna medel eller annan finansiering.
Men sen hände något…
As the world nears 3 million deaths from the latest coronavirus in the spotlight, SARS-CoV-2, NIAID and other funders have had a major change of heart. In November 2020, the agency solicited applications for “emergency awards” to pursue pancoronavirus vaccine development. And in March, the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), an international nonprofit launched in 2017, announced it would spend up to $200 million on a new program to accelerate the creation of vaccines against beta coronaviruses, a family that now includes SARS-CoV-2.

Nu lär det dock finnas ca 50 vaccinprojekt på gång och ett vaccin i fas 1 studie.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Säg att du fått virus på händerna, sedan tafsar på masken, kanske tar av den och på den igen. Då kan du få viruset på/i masken alldeles framför nosen.
Det är väl rätt självklart?
Nej, inte alls självklart. Ganska tidigt avskrevs kontaktsmitta (där väl smitta via händer ingår).
Ett luftburet virus fastnar i PP3 filtret mitt framför nosen på dig, på utsidan av mask/munskydd, så ta på (pilla på) masken lär ge större risk att kontaminera dina fingrar, som du senan kanske pillar dig i ögat eller munnen med.
(Möjligen undantaget de som hanterar virus eller sjuka, men de har nog utbildning och det är inte de som denna tråd riktar sig till).

Skulle ju vara föräldrar som sköter om sina sjuka barn då, men där fanns det ju redan studier som indikerar att munskydd mot luftvägsinfektioner inte fungerar i hemmet. Jag har nog länkat den i något inlägg när det var aktuellt.
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, inte alls självklart. Ganska tidigt avskrevs kontaktsmitta (där väl smitta via händer ingår).
Ett luftburet virus fastnar i PP3 filtret mitt framför nosen på dig, på utsidan av mask/munskydd, så ta på (pilla på) masken lär ge större risk att kontaminera dina fingrar, som du senan kanske pillar dig i ögat eller munnen med.
(Möjligen undantaget de som hanterar virus eller sjuka, men de har nog utbildning och det är inte de som denna tråd riktar sig till).

Skulle ju vara föräldrar som sköter om sina sjuka barn då, men där fanns det ju redan studier som indikerar att munskydd mot luftvägsinfektioner inte fungerar i hemmet. Jag har nog länkat den i något inlägg när det var aktuellt.
Nej, man blir ju inte sjuk annat än viruset kommer in i luftvägarna, men hamnar det på insidan masken tex vid av/påtagning av densamma så kanske vägen till luftvägarna inte är så lång. Vad vet jag.

Jag vet bara att det är tveksamt att ansiktsmaskerna fungerar ute bland allmänheten. Enligt vad forskarraporterna sade i alla fall. Jag har ingen egen kunskap i detta så man får ju förlita sig på de som kan. ☺️
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
optimum
Vill man skydda sig från virus så bör man använda ett FFP3 filter eller en gummimask typ den IVA sköterskor med covid patienter har. Tvätta händer och ansikte med tvål och vatten före man tar på sig masken. Vid brist på tvål och vatten funkar handsprit bra men är inte speciellt trevligt i ansiktet.

Vill man skydda andra så funkar vanliga enklare munskydd rätt så hyffsat och det var sådana det var krav man skulle ha vid vaccination, sjukhusbesök, flyg, och länder med krav på munskydd. Och för dessa gör det inte speciellt mycket om man pillar på munskyddet.

Rätt så självklart för de flesta.

Jag köpte ett gäng FFP3 fabrikat 3M masker innan vi for till Thailand januari 2020 men de kom aldrig till användning och ligger nu i ett skåp i garaget för annat behov än mot virus. Att jag köpte sådana var efter tips från läkare på sjukhus om att det är sådana de använder som skydd vid operation där de själva ska skydda sig mot virus från patienten. Några gav jag bort till bättre behövande våren 2020 när det framkom att myndigheterna tokblåst oss om att vår beredskap mot pandemier var bra.

Att jag måste vara ett geni är rätt så uppenbart då jag inte besitter någon övernaturlig tur och kunde klara mig undan att bli smittad och fått covid i nästan 3 år under pandemin. (från våren 2020-julen 2022)
Ändå pillade jag på munskydden jag behövde ha vid vaccination, resor mm.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Vill man skydda sig från virus så bör man använda ett FFP3 filter eller en gummimask typ den IVA sköterskor med covid patienter har. Tvätta händer och ansikte med tvål och vatten före man tar på sig masken. Vid brist på tvål och vatten funkar handsprit bra men är inte speciellt trevligt i ansiktet.

Vill man skydda andra så funkar vanliga enklare munskydd rätt så hyffsat och det var sådana det var krav man skulle ha vid vaccination, sjukhusbesök, flyg, och länder med krav på munskydd. Och för dessa gör det inte speciellt mycket om man pillar på munskyddet.

Rätt så självklart för de flesta.

Jag köpte ett gäng FFP3 fabrikat 3M masker innan vi for till Thailand januari 2020 men de kom aldrig till användning och ligger nu i ett skåp i garaget för annat behov än mot virus. Att jag köpte sådana var efter tips från läkare på sjukhus om att det är sådana de använder som skydd vid operation där de själva ska skydda sig mot virus från patienten. Några gav jag bort till bättre behövande våren 2020 när det framkom att myndigheterna tokblåst oss om att vår beredskap mot pandemier var bra.

Att jag måste vara ett geni är rätt så uppenbart då jag inte besitter någon övernaturlig tur och kunde klara mig undan att bli smittad och fått covid i nästan 3 år under pandemin. (från våren 2020-julen 2022)
Ändå pillade jag på munskydden jag behövde ha vid vaccination, resor mm.
Att du orkar.
Du vet inte om du blev smittad eftersom du inte kan ha testat dig hela tiden under flera år.
Sedan är forskarna mer tillförlitliga än det du själv kommit fram till.
 
P
optimum optimum skrev:
Vid brist på tvål och vatten funkar handsprit bra men är inte speciellt trevligt i ansiktet.
Under den värsta pandemin fanns det inte handsprit med dokumenterad effekt på virus att köpa. Har det gjorts tester sen dess som visar att vanlig handsprit fungerar bättre än vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.