Byggahus.se
BirgitS
P paralun skrev:
Jo angående yngre så är min bestämda uppfattning att de oftast haft en underliggande sjukdom eller inte känt till sjukdomen.
Oftast, javisst, men det finns undantag.

Tillägg
Inte ens alla 40 år som har legat på IVA någon gång under pandemin har tillhört en riskgrupp.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Oftast, javisst, men det finns undantag.
Jo men då är vi i den yttersta periferin av sannolikheter för sjukdom och varför oroa sig över det?
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men då är vi i den yttersta periferin av sannolikheter för sjukdom och varför oroa sig över det?
Jag oroar mig inte. Men jag irriterar mig på att folk låter som att det inte förekommer.

Vecka 2-5 2022 var det 0,3 % av de bekräftade fallen under 40 år som var ovaccinerade och inte heller hade varit ett bekräftat fall tidigare och utan någon samsjuklighet enligt vården men som behövde sjukhusvård.
https://lakartidningen.se/opinion/d...-for-svar-covid-19-under-forsta-omikronvagen/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag oroar mig inte. Men jag irriterar mig på att folk låter som att det inte förekommer.

Vecka 2-5 2022 var det 0,3 % av de bekräftade fallen under 40 år som var ovaccinerade och inte heller hade varit ett bekräftat fall tidigare och utan någon samsjuklighet enligt vården men som behövde sjukhusvård.
[länk]
BirgitS BirgitS skrev:
Jag oroar mig inte. Men jag irriterar mig på att folk låter som att det inte förekommer.

Vecka 2-5 2022 var det 0,3 % av de bekräftade fallen under 40 år som var ovaccinerade och inte heller hade varit ett bekräftat fall tidigare och utan någon samsjuklighet enligt vården men som behövde sjukhusvård.
[länk]
Jo inget att oroa sig över. Däremot kan man ju spekulera kring att den senaste omikronutgåvan sprids i onödan eftersom inte folk testar sig. Varför köpa ett test? Just nu florerar ju den första höstförkylningen efter att skola/dagis/jobb startat upp.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo angående yngre så är min bestämda uppfattning att de oftast haft en underliggande sjukdom eller inte känt till sjukdomen.
Många behöver nog förenkla verkligheten för att hantera vardagen.
Oroa sig för saker man inte kan påverka är dock inte bra!

Din ”bestämda uppfattning” tycks dock inte delas av Karolinska Institutet
En förklaring till att olika personer reagerar så olika när de smittas av nya coronaviruset kan vara skillnader i immunsystemet.

– Men det handlar inte om att ha ett bra eller dåligt immunförsvar, det kan vara väldigt effektivt i en funktion men väldigt svagt i en annan. Det är balansen och regleringen av immunförsvaret som avgör hur man reagerar på coronavirussmitta, säger forskaren Petter Brodin i podden Medicinvetarna.
[min fetning]
Han är även nyligen utsedd till koordinator i Sverige för ett internationellt forskarnätverk som ska undersöka varför vissa patienter under 50 år drabbats hårt av covid-19 trots att de inte har underliggande sjukdomar.
https://ki.se/forskning/medicinvetarna-42-varfor-slar-corona-olika


Jag tror det handlar om hur man värderar liv.
Det anses värre att unga dör och ännu värre om det kunde förhindrats.

Hur man berörs beror också på avståndet. (Familjen, Sverige, Väst osv). Känner jag ingen som dött eller varit allvarlig sjuk är risken låg(?)

En ny studie som inte baseras på kinesiska officiella dödstal utan sammanställts av andra officiella rapporter kom fram till att ca 2 miljoner kineser dog de 2 första månaderna efter Kina gav upp ZeroCovid strategin. (Fast det är ett stort land långt bort…).

En amerikansk virusprofessor kan tycka det är onödigt många när det nu finns mediciner som kan tas efter insjuknandet och minska risken att dö med uppåt 90%. 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
En ny studie som inte baseras på kinesiska officiella dödstal utan sammanställts av andra officiella rapporter kom fram till att ca 2 miljoner kineser dog de 2 första månaderna efter Kina gav upp ZeroCovid strategin. (Fast det är ett stort land långt bort…).
2 miljoner kineser som dör är ungefär som 14000 svenskar som dör. Ganska många, alltså.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Ungefär 20000 svenskar avled efter en svårare covidinfektion.
[länk]
Det är skillnad på 2 månader och 3 år.
Dessutom var det ju omikron som gällde när just de 2 miljonerna i Kina dog.
 
För de flesta duger det bra att acceptera Covid-19 som en vanlig förkylning (eller ovanlig influensa) och vad spelar det för roll om man råkar få en förkylning på sommaren?
Men det är inte en vanlig förkylning (Det tycker inte ens min fru som skrattade åt mig när jag köpte självtest och de visade negativt t.o.m när jag var ”förkyld” och hon hade covid-19 (positivt PCR). Det är flera som dött i hennes släkt medan i min släkt så fick värst drabbade tillbringa en vecka på sjukhus (30+ )).
Så vi kan väl låta dem som kan och förstår mer än oss få forska vidare och inte hetsa upp oss över Aftonbladets rubriker.
Men det kan ju vara intressant att följa hur viruset beter sig, vaccinernas effektivitet mm, om man är intresserad.

Man i kostym med skägg, glasögon, i grönskande miljö. Artikelrubrik om Covid-19, vaccination och årstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[Läkemedelsvärlden, https://www.lakemedelsvarlden.se/virusforskare-covid-19-ar-inte-sasongsbunden/ ]

Det är många andra faktorer som påverkar
Har folk bra immunitet från vaccin eller infektion?
Tidpunkten då en det dyker det upp ett ny virusvariant?
Hur bra är den på att ta sig förbi immunförsvaret?


Hur snabbt kommer BA.2.86 spridas?
Kommer XBB eller BA.5 att ge något skydd moti BA.2.86 med sina ca 30 mutationer?
BA.2.86 kommer att ta över snabbare än Omicron (BA.1.1.529).
Graf över spridningen av COVID-19-variant B.1.1.529 jämfört med Delta och Beta i Sydafrika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[wikipedia]

Vad händer med virusfamiljen?
Bild på fylogenetiskt träd som visar coronavirusgrupper, inklusive SARS, MERS och COVID-19 varianter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man ska vara rädd för något så är det väl ett nytt zonotiskt hopp, en Sars-Cov-3, som infekterar en person som också blir infekterad av den riktigt snabbsmittande Omikron/BA.2.86 och där det sker en rekombination av egenskaper, så det blir både dödligt och snabb spridning.
Reality Horror movie av Hollywood klass…

Textutdrag om coronavirus, forskaren Ralph Baric och pågående pandemirisker. Liknas vid en skräckfilm.

Enligt Folkhälsomyndigheten kan vi dock vara lugna

Covidviruset pirola sprids troligen i hela landet​

Fem fall hittills. Myndigheten följer läget men ändrar inte vaccinationsplanerna, berättar Emmi Andersson.

Skyddar de nuvarande och de uppdaterade vaccinerna mot pirola?

– Från det kunskapsläge som finns idag bedömer Folkhälsomyndigheten att de nuvarande och kommande vaccinerna ger skydd mot allvarlig sjukdom och död även för BA.2.86.
FoHM, https://www.lakemedelsvarlden.se/covidviruset-pirola-sprids-troligen-i-hela-landet/
Ali Mirazimi, https://www.lakemedelsvarlden.se/rakna-med-att-covidviruset-pirola-kommer-hit/
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
Får se om jag kommer ångra detta... får väl logga ut ett år eller två igen då 😅

[bild]

[länk]

[länk]
Jag tycker att det verkar som att Chudov drar en felaktig slutsats av studien. Så vitt jag kan se påstår artikeln bara att spikproteindelar finns i kroppen även efter några månader, inte att de har nybildats/producerats under dessa månader. Hälften av de 20 undersökta vaccinerade personerna hade inga spikproteindelar. Syftet med forskningen verkar vara att ta fram en metod för att undersöka om någon har spikproteindelar eller inte.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
P
Tjugo personer är en ganska liten population …
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tjugo personer är en ganska liten population …
Så är det, vi väntar fortfarande på den slutliga utvärdering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.