D
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är de i luven på varandra FHM och regionerna om att spara vaccin.

Någon borde ha lyft upp att inget tror att det finns någon som helst risk att vänta upp till 6 veckor med andra dosen samt att en dos ger 90 % skydd. Men väntar man 12 veckor är det inte lika självklart enligt Agnes Wold.

[länk]
Svårt att hänga med i regionernas argumentation, om vi får 15% färre doser så riskerar väl bara 15% få en försenad andrados och man kan väl anta att vid nästa leverans så börjar man med dessa, dvs förseningen blir försumbar?

Eller menar de att de känner sig så bundna av sina egna tankar att om inte dos 2 finns där den dagen de hade tänkt så kan de inte tänka om och köra en vecka senare?

Det sista skulle iofs inte förvåna mig men jag hoppas det inte är så..
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
optimum
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, även Modernas är ett mRNA-vaccin.
Ja men ett som inte är covid vaccin, som vart skapat tidigare tänkte jag på
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på hur saker försvinner i det flödet (det skrevs kl. 12.25) så är det nog bäst att berätta lite om vad det gäller:
det handlade om att Anders Tegnell är så säker på att vaccinet levereras när det skall.

Pfizer skickar färre doser till Sverige

Läkemedelsbolaget Pfizer reducerar från och med nästa vecka antalet doser som skickas till Sverige och till Europa som helhet.
 
BirgitS
D djac skrev:
Svårt att hänga med i regionernas argumentation, om vi får 15% färre doser så riskerar väl bara 15% få en försenad andrados och man kan väl anta att vid nästa leverans så börjar man med dessa, dvs förseningen blir försumbar?
Jag har uppfattat det som att regionerna hade planerat för att både ge dos 2 på äldreboenden (med sparade doser och en del nylevererat) och börja vaccinera andra grupper (med nyleverat) men att de nu får planera om och avboka många inbokade tider för sjukvårds- och omsorgspersonal och gamla med hemtjänst. Något som jag uppfattar att de kan göra men det är ju tidsödande och de personalresurserna kunde ju ha använts till något nyttigare än att göra nya planer varje vecka (under veckan som gått ändra planerna för att inte spara på doser).
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D djac skrev:
Eller menar de att de känner sig så bundna av sina egna tankar att om inte dos 2 finns där den dagen de hade tänkt så kan de inte tänka om och köra en vecka senare?
Jag tror dessvärre du har rätt.

Och eftersom de fått för sig att effektiviteten bara är 50% eter en dos så blir andra dosen jätteviktig i deras värld.
 
BirgitS
nino nino skrev:
Ja men ett som inte är covid vaccin, som vart skapat tidigare tänkte jag på
Det verkar inte så men forskningen har pågått sen 90-talet enligt: https://en.wikipedia.org/wiki/MRNA_vaccine
Man har tydligen testat det för flera sjukdomar men tillverkningsföretagen har inte nappat på idén tidigare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Så under de kommande 4 veckorna kommer leveranserna till EU och därmed till Sverige att skäras ner med 15 %. Anledningen är att delar av tillverkningen måste uppdateras för att det vid ett senare tillfälle ska gå att öka tillverkningstakten.
Det har mycket fort gått upp till mycket höga nivåer i länderna:
Hälsoministrarna i sex länder, däribland Sverige, har i ett brev till EU-kommissionen uttryckt "allvarlig oro" på grund av leveransförseningarna.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.23

Tillägg:
Denna sida har nu utökats med ovanstående info: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-vaccindoser-till-sverige-kommande-veckor
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att regionerna hade planerat för att både ge dos 2 på äldreboenden (med sparade doser och en del nylevererat) och börja vaccinera andra grupper (med nyleverat) men att de nu får planera om och avboka många inbokade tider för sjukvårds- och omsorgspersonal och gamla med hemtjänst. Något som jag uppfattar att de kan göra men det är ju tidsödande och de personalresurserna kunde ju ha använts till något nyttigare än att göra nya planer varje vecka (under veckan som gått ändra planerna för att inte spara på doser).
Verkar stämma med vad Bergström, vårdkvalitetschef i region Norrbotten, säger:
– Om det blir 15 procent färre doser nästa vecka och framåt så kommer vaccinationstakten att sjunka. Vi kommer att klara kommande veckor genom att minska antal patienter som får dos ett, för att säkra klarvaccineringen av dos två, säger han till tidningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-vaccindoser-till-sverige-kommande-veckor
 
G gaidin skrev:
Det var du som skrev "alla"
Jag skulle nog snarare säga "ett fåtal"

Du talar om de som är emot vaccinering, jag pratar om de som bara är skeptiska.

..när (om) deras våg tippar över på att nackdelarna är fler än fördelar med vaccinationen.. då blir de troligen emot vaccination.

Så länge de bara är skeptiska, så är chansen lika stor att vågen tippar åt ”jag ska vaccinera mig”.. som åt ”ingen vaccination”.

.
 
Staffans2000
G gaidin skrev:
Jag tror inte FHM har hemligstämplat någon e-post i större utsträckning.
Du måste skilja på hemligstämplat och arbetsmaterial.

/Gaidin, som jobbar med bl a detta inom offentlig verksamhet.
Brevväxlingen mellan Tegnell och hans mentor Geisecke, där de var överens om att en mängd gamlingar fick hala seglen, var ett pris man fick ta. Om det sade svt intet. Konstigt☺️.
Det kan nog kallas för hemligt. Tills det läckte ut, vill säga.

Staffan
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Danmark sticker verkligen ut i negativ bemärkelse!

Jämför man med deras grannländer Finland, Norge och Island så är Danmark utan tvekan sämst i klassen.

De måste ha en usel strategi, värdelös statsepidemiolog, fullständigt inkompetenta ansvariga myndigheter eller en regering som inte fattar någonting. Eller en kombination av allt med tanke på hur illa det har gått och går för dem.

Alla borde avgå i Danmark, och helst några till. Då kanske de kan få stopp på detta folkmord som pågår och kanske få iordning på det usla rykte de borde ha med tanke på hur många som dör där jämfört med några av deras jämförbara grannländer.

(Obs, ovanstående kan innehålla spår av ironi)
Titta på lutningen på Danmarks kurva. Dom ser verkligen ut att fått ner smittan till skillnad mot oss. Många här trodde ett tag att Danmark hade en sämre utveckling än vi. I själva verkar var den "bara" lika dålig men med krafttag gick den att vända. Men visst lyckades de inte förhindra att det drog iväg ett tag vilket ju Norge lyckades med trots smitthärdar i höstas. Norge hade högre smittal än vi.

Graf som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden, med Sverige högst och Danmark plattare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nu slutaade det ju lyckligt för flamländarna lät sig inte övertalas. Dessvärre gjorde britterna det..
Vi flamländare är envisa jävlar :D
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.