1 014 053 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du tänker nog på mailen AT raderade.D djac skrev:
Jo så kan man också göra.
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?D djac skrev:
Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.
I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.
En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?
https://www.expressen.se/nyheter/co...t-sverige-tryckte-pa-finland-att-inte-stanga/
Precis, det går inte bevisa något åt något av hållen. Vi vet inte vilka effekter våra restriktioner har, och vi vet heller inte vilka effekter vi fått om vi inte gjort något alls. Det enda vi kan se är att det går ungefär lika illa för alla jämförbara länder oavsett vad man gjort, utom hos några få anomalier, som våra grannländer.Staffan2000 skrev:
Men åter till nyheterna: Norge befarar att den "brittiska" vaccinationsstrategin (att vaccinera alla med en dos så långt lagret räcker, och räkna med att ge den andra dosen efter tre månader) kan leda till en "monstermutation" hos coronaviruset:
Och norrmännen har väl rätt i allt om hur man bör hantera corona?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tegi-kan-foere-til-vaksine-resistent-mutasjon
Att slå ner smittan helt tror jag inte är möjligt för annat än ett fåtal ö-nationer. Helt orimligt i ett resande land som Sverige, vi hade fått ställa om hela vår livsstil till en nivå som hade skadat oerhört mycket.Ulltand skrev:
Nej man kan både vänta på vaccin eller slå ner sjukdomen helt som några länder visat man kan göra.
Nu tror jag det var på gränsen med dödligheten i cororna men hade den tex varit 5 % så hade inte ens FHM tänkt tanken på flockimmunitet genom sjukdom. Då hade vi garanterat även vi valt att svälta ut den med metoder som isolering, tester mm
När kvällspressen lägger saker bakom betalvägg brukar det vara spekulationer.Ulltand skrev:
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?
Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.
I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.
En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?
[länk]
Om det låter för bra för att vara sant så är det sällan sant.
Jag tror inte FHM har hemligstämplat någon e-post i större utsträckning.Ulltand skrev:
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?
Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.
I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.
En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?
[länk]
Du måste skilja på hemligstämplat och arbetsmaterial.
/Gaidin, som jobbar med bl a detta inom offentlig verksamhet.
Apropå felriktat (men det bör flyttas till diskussionstråden om strategi tycker jag), så kan man väl säga att om det stämmer att de ställen där flest blir smittade är i hemmet och arbetsplatsen, så borde man ju helst rikta åtgärderna dit.Ulltand skrev:
G gaidin skrev:
Nej i någon större utsträckning går nog inte att hemligstämpla i offentlig verksamhet. Man kan nog utgå ifrån att det är väl valda e-postmeddelanden.
Danmark sticker verkligen ut i negativ bemärkelse!Ulltand skrev:
Jämför man med deras grannländer Finland, Norge och Island så är Danmark utan tvekan sämst i klassen.
De måste ha en usel strategi, värdelös statsepidemiolog, fullständigt inkompetenta ansvariga myndigheter eller en regering som inte fattar någonting. Eller en kombination av allt med tanke på hur illa det har gått och går för dem.
Alla borde avgå i Danmark, och helst några till. Då kanske de kan få stopp på detta folkmord som pågår och kanske få iordning på det usla rykte de borde ha med tanke på hur många som dör där jämfört med några av deras jämförbara grannländer.
(Obs, ovanstående kan innehålla spår av ironi)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Med tanke på hur saker försvinner i det flödet (det skrevs kl. 12.25) så är det nog bäst att berätta lite om vad det gäller:T tergo skrev:
Så under de kommande 4 veckorna kommer leveranserna till EU och därmed till Sverige att skäras ner med 15 %. Anledningen är att delar av tillverkningen måste uppdateras för att det vid ett senare tillfälle ska gå att öka tillverkningstakten.
Det innebär att det kan bli besvärligt att ge dos 2 till de som redan har fått en dos, om inte regionerna fortfarande har ett litet lager.
Nu är de i luven på varandra FHM och regionerna om att spara vaccin.
Någon borde ha lyft upp att inget tror att det finns någon som helst risk att vänta upp till 6 veckor med andra dosen samt att en dos ger 90 % skydd. Men väntar man 12 veckor är det inte lika självklart enligt Agnes Wold.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-far-farre-vaccindoser-kommande-veckor/
Någon borde ha lyft upp att inget tror att det finns någon som helst risk att vänta upp till 6 veckor med andra dosen samt att en dos ger 90 % skydd. Men väntar man 12 veckor är det inte lika självklart enligt Agnes Wold.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-far-farre-vaccindoser-kommande-veckor/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det tar ju lång tid innan det märks på antalet som dör och extra lång tid när efterrapporteringen är flera veckor.B b8q skrev:
Därmed rapporteras det ju i många regioner om att antalet som ligger på sjukhus sjunker, vilket i sin tur väl bör bero på något eller några av följande alternativ att färre blir sjuka, lika många blir sjuka med en lägre andel blir allvarligt sjuka, behandlingstiden på sjukhus har plötsligt blivit avsevärt kortare eller att andelen sjukhusvårdade som avlider plötsligt har stigit kraftigt. Själv tror jag mest på det första, alltså att färre insjuknar.
Men det stämmer ju inte i 7-8 mindre regioner så där verkar inte folk ha låtit bli att umgås under helgerna.
Tillägg:
Haparanda verkar vara ett sånt ställe där helgerna har inneburit att många har träffats i stället för tvärtom: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...erar-i-haparanda-ett-mycket-bekymmersamt-lage
Redigerat: