optimum
D djac skrev:
Nä, för bökigt att leta i dessa trådar, som jag minns det handlade det om något email mellan Tegnell och någon och det faktum att något diskuterats var då tecken på "hemliga planer".

Det är sån logik som leder till fenomen som Qanon.
Du tänker nog på mailen AT raderade.
Jo så kan man också göra.
 
D djac skrev:
Haha, ja detta är verkligen ute i de spekulativa tassemarkerna, intressant att veta vilka omfattande påtryckningar Sverige tar till för att påverka finsk inrikespolitik. Väpnad konfilkt, terror, bara fantasin sätter gränser?
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?

Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.

I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.

En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?

https://www.expressen.se/nyheter/co...t-sverige-tryckte-pa-finland-att-inte-stanga/
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det vet du inte. Eftersom det inte finns något placeboSverige att jämföra med. Dessutom är efterföljsamheten begränsad. Inte konstigt, när samma myndighet tidigare förlöjligade munskyddsanvändandet.

Staffan
Precis, det går inte bevisa något åt något av hållen. Vi vet inte vilka effekter våra restriktioner har, och vi vet heller inte vilka effekter vi fått om vi inte gjort något alls. Det enda vi kan se är att det går ungefär lika illa för alla jämförbara länder oavsett vad man gjort, utom hos några få anomalier, som våra grannländer.

Men åter till nyheterna: Norge befarar att den "brittiska" vaccinationsstrategin (att vaccinera alla med en dos så långt lagret räcker, och räkna med att ge den andra dosen efter tre månader) kan leda till en "monstermutation" hos coronaviruset:
Och norrmännen har väl rätt i allt om hur man bör hantera corona?;)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tegi-kan-foere-til-vaksine-resistent-mutasjon
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej man kan både vänta på vaccin eller slå ner sjukdomen helt som några länder visat man kan göra.

Nu tror jag det var på gränsen med dödligheten i cororna men hade den tex varit 5 % så hade inte ens FHM tänkt tanken på flockimmunitet genom sjukdom. Då hade vi garanterat även vi valt att svälta ut den med metoder som isolering, tester mm
Att slå ner smittan helt tror jag inte är möjligt för annat än ett fåtal ö-nationer. Helt orimligt i ett resande land som Sverige, vi hade fått ställa om hela vår livsstil till en nivå som hade skadat oerhört mycket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?

Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.

I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.

En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?

[länk]
När kvällspressen lägger saker bakom betalvägg brukar det vara spekulationer.

Om det låter för bra för att vara sant så är det sällan sant.
 
Snigla Snigla skrev:
Jamen du tog det lite väl bokstavligen.
Det var du som skrev "alla"
Jag skulle nog snarare säga "ett fåtal"
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det är allvar bakom detta. Vem vet kanske svaren finns i FHM hemligstämplade e-post?

Här finns att läsa betydligt mer om påtryckningarna från en större finsk rapport.

I bästa fall kan man kanske säga att det inte blev någon bra spinn off för svensk utrikespolitik sett med finska ögon.

En tanke är att den svenska ovlijan att nu ta hjälp av Finland med Coronasjukvården kanske kan spåras hit?

[länk]
Jag tror inte FHM har hemligstämplat någon e-post i större utsträckning.
Du måste skilja på hemligstämplat och arbetsmaterial.

/Gaidin, som jobbar med bl a detta inom offentlig verksamhet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är för lite och för sent och till del också felriktat.
Apropå felriktat (men det bör flyttas till diskussionstråden om strategi tycker jag), så kan man väl säga att om det stämmer att de ställen där flest blir smittade är i hemmet och arbetsplatsen, så borde man ju helst rikta åtgärderna dit.
 
G gaidin skrev:
Jag tror inte FHM har hemligstämplat någon e-post i större utsträckning.
Du måste skilja på hemligstämplat och arbetsmaterial.

/Gaidin, som jobbar med bl a detta inom offentlig verksamhet.

Nej i någon större utsträckning går nog inte att hemligstämpla i offentlig verksamhet. Man kan nog utgå ifrån att det är väl valda e-postmeddelanden.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tyvärr var dagen dödstal så höga att jag uppdaterat grafen. Dessbättre för Danmark så har dom istället lite färre döda.

[bild]
Danmark sticker verkligen ut i negativ bemärkelse!

Jämför man med deras grannländer Finland, Norge och Island så är Danmark utan tvekan sämst i klassen.

De måste ha en usel strategi, värdelös statsepidemiolog, fullständigt inkompetenta ansvariga myndigheter eller en regering som inte fattar någonting. Eller en kombination av allt med tanke på hur illa det har gått och går för dem.

Alla borde avgå i Danmark, och helst några till. Då kanske de kan få stopp på detta folkmord som pågår och kanske få iordning på det usla rykte de borde ha med tanke på hur många som dör där jämfört med några av deras jämförbara grannländer.

(Obs, ovanstående kan innehålla spår av ironi)
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej i någon större utsträckning går nog inte att hemligstämpla i offentlig verksamhet. Man kan nog utgå ifrån att det är väl valda e-postmeddelanden.
Ja, som är markerade som arbetsmaterial. Normalt förfarande inom offentlig verksamhet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
kanske inte så dumt ändå att spara doser till andra sprutan
Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Med tanke på hur saker försvinner i det flödet (det skrevs kl. 12.25) så är det nog bäst att berätta lite om vad det gäller:
Läkemedelsbolaget Pfizer reducerar från och med nästa vecka antalet doser som skickas till Sverige och till Europa som helhet.
Så under de kommande 4 veckorna kommer leveranserna till EU och därmed till Sverige att skäras ner med 15 %. Anledningen är att delar av tillverkningen måste uppdateras för att det vid ett senare tillfälle ska gå att öka tillverkningstakten.

Det innebär att det kan bli besvärligt att ge dos 2 till de som redan har fått en dos, om inte regionerna fortfarande har ett litet lager.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Finns det andra mRNA vaccin?
Ja, även Modernas är ett mRNA-vaccin.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, än så länge märker man ju ingen effekt alls av att man infört munskydd i rusningstrafik, får 10 kvm var i butiker, förbjudit alkoholservering efter kl. 20, stängda gym, bibliotek, idrottshallar mm.
Det tar ju lång tid innan det märks på antalet som dör och extra lång tid när efterrapporteringen är flera veckor.

Därmed rapporteras det ju i många regioner om att antalet som ligger på sjukhus sjunker, vilket i sin tur väl bör bero på något eller några av följande alternativ att färre blir sjuka, lika många blir sjuka med en lägre andel blir allvarligt sjuka, behandlingstiden på sjukhus har plötsligt blivit avsevärt kortare eller att andelen sjukhusvårdade som avlider plötsligt har stigit kraftigt. Själv tror jag mest på det första, alltså att färre insjuknar.

Men det stämmer ju inte i 7-8 mindre regioner så där verkar inte folk ha låtit bli att umgås under helgerna.

Tillägg:
Haparanda verkar vara ett sånt ställe där helgerna har inneburit att många har träffats i stället för tvärtom: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...erar-i-haparanda-ett-mycket-bekymmersamt-lage
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.