1 014 524 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Varför tror du att något "misstolkats" överhuvudtaget?BirgitS skrev:
Nu har jag inte brytt mig om att vare sig översätta den finska sida du länkar till eller leta upp någon sida på Aftonbladet. Men Tegnell och samtliga nordiska motsvarigheter lär ju ha haft täta digitala möten under hela tiden för utbyte av erfarenheter och diskussioner. Är det något sånt som har misstolkats av någon?
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är välkänt att Fohm har haft täta kontakter med sina motsv. i de nordiska länderna och regelbundna kontakter med andra länder och EU-organ för diskussioner och erfarenhetsutbyte. Det är inget hemligt med det.Ulltand skrev:
I en diskussion är det normalt att man framför och argumenterar för sina åsikter. Men olika kulturer kan tolka yttranden som mer eller mindre pressande och det då särskilt när de framförs på ett främmande språk.
Nyheter från ett år tillbaka kan knappast klassas som nyheter längre.
Spanien börjar nu komma igång med massvaccinering och avverkar lika många på en dag som man tidigare gjort på en vecka.
https://elpais.com/sociedad/2021-01...dia-tanto-como-en-toda-la-primera-semana.html
Madrid stänger ner ytterligare.
Nu är väl de flesta igång, ja kanske inte Frankrike riktigt än.
Spanien börjar nu komma igång med massvaccinering och avverkar lika många på en dag som man tidigare gjort på en vecka.
https://elpais.com/sociedad/2021-01...dia-tanto-como-en-toda-la-primera-semana.html
Madrid stänger ner ytterligare.
Nu är väl de flesta igång, ja kanske inte Frankrike riktigt än.
Hittad den här gamla nyheten där Tegnell hyllar Storbritannien OCH talar sig varm för flockimmunitet, genom sjukdom.
"""Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.
– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.
– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.
WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?
– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.
Sex miljoner svenskar kan smittas
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.
– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.
– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
"""Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.
– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.
– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.
WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?
– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.
Sex miljoner svenskar kan smittas
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.
– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.
– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Det resonemanget gäller ju alla viruspandemier.Ulltand skrev:
Hittad den här gamla nyheten där Tegnell hyllar Storbritannien OCH talar sig varm för flockimmunitet, genom sjukdom.
"""Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.
– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.
– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.
WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?
– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.
Sex miljoner svenskar kan smittas
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.
– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.
– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."""
[länk]
Det har jag inte påstått heller! Jag ställde bara en enkel fråga till ditt inlägg. Istället för ett svar, kom som vanligt en motfråga. Föga överraskande, men lite tjötigt!BirgitS skrev:
StaffanStaffan2000 skrev:
Inte alls.E El-Löken66 skrev:
Men ibland blir det som sagt, lite tjötigt med alla låtsasmissförstånd och motfrågor istället för raka svar, samt att vilda spekulationer och önskedrömmar, framställs som fakta. Men på det hela taget är jag djupt fasinerad och faktiskt lite oroad av den lilla gruppens totala hängivenhet för våra myndigheter.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Då tar vi det på ett annat sätt då.Staffan2000 skrev:
Vore det inte bättre om du argumenterade för din åsikt i stället för att ifrågasätta mina frågor?
Men jag skrev inte att jag tror att något har misstolkats utan jag frågade om något kan ha misstolkats. Jag antog att Ulltand hade läst mer än det han citerade och därmed borde ha en bättre förståelse för innehållet.
Det är lätt hänt att misstolka något i diskussioner som förs på språk som inte är ens första språk och med människor i andra kulturer som har andra uttryckssätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Motfrågor ställer jag för att få reda på mer om varför någon har en viss åsikt. Det betyder inte att jag tycker motsatsen.Staffan2000 skrev:
Inte alls.
Men ibland blir det som sagt, lite tjötigt med alla låtsasmissförstånd och motfrågor istället för raka svar, samt att vilda spekulationer och önskedrömmar, framställs som fakta. Men på det hela taget är jag djupt fasinerad och faktiskt lite oroad av den lilla gruppens totala hängivenhet för våra myndigheter.
Staffan
Jag hyser inte heller någon total hängivenhet för myndigheter. Däremot är jag rätt fascinerad av de som verkar tycka att allt som myndigheter kommer med är nonsens och verkar önska att misstolka allt de kommer med.
Vilda spekulationer och önskedrömmar som framställs som fakta ser jag ofta i andras inlägg, ofta sådana som du verkar gilla, eller i alla fall inte har något emot.
Därför att jag hade ingen bestämd åsikt i frågan, utan endast några hypoteser.BirgitS skrev:
Då tar vi det på ett annat sätt då.
Vore det inte bättre om du argumenterade för din åsikt i stället för att ifrågasätta mina frågor?
Men jag skrev inte att jag tror att något har misstolkats utan jag frågade om något kan ha misstolkats. Jag antog att Ulltand hade läst mer än det han citerade och därmed borde ha en bättre förståelse för innehållet.
Det är lätt hänt att misstolka något i diskussioner som förs på språk som inte är ens första språk och med människor i andra kulturer som har andra uttryckssätt.
Denna gång blev ditt svar tydligt och klart.
Staffan
Min personliga erfarenhet av arbete där Sverige och Finland deltar tillsammans är att Finland knappast uppfattar ett svenskt yttrande som pressande. Den kulturella skillnaden är väl snarare tvärtom? Och så främmande är inte i det här fallet Svenska eller engelska för Finland. Det generella kan inte appliceras här.BirgitS skrev: