Byggahus.se
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En total lockdown för alla som inte har samhällsviktiga funktioner i 4 veckor skulle göra skillnad
Absolut skulle det göra en massa skillnad. T.ex. några hundra (extra) företag i konkurs och tusentals nya arbetslösa t.ex.

Men nu är väl detta ingen nyhet, så denna diskussion passar kanske i någon annan tråd!

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
galento
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu är väl detta ingen nyhet, så denna diskussion passar kanske i någon annan tråd!
Helt rätt Mikael!
Att folk som inte träffas, inte sprider smitta, är ett välkänt faktum och ingen nyhet!:D

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut skulle det göra en massa skillnad. T.ex. några hundra (extra) företag i konkurs och tusentals nya arbetslösa t.ex.

Några hundra företag i kk mot några tusen räddade människoliv, vad väljer du?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Några hundra företag i kk mot några tusen räddade människoliv, vad väljer du?
Detta är en nyhetstråd. Har du någon nyhet att länka till?
Det finns en strategitråd om corona/covid och det du tar upp passar nog bättre i den tråden.

• Gilla
  • Haha
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Detta är en nyhetstråd. Har du någon nyhet att länka till?
Det finns en strategitråd om corona/covid och det du tar upp passar nog bättre i den tråden.
Tack för upplysningen

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:

Tack för upplysningen
Proxymoderatorn sover aldrig. Det är kanske därför denne missar att även tillrättavisa entoraget?

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tidigare uppgifter gör gällande att Tegnell efter ett besök i Storbritannien övertygade dessa att skjut upp sin planerade lock down. Nu sägs det att Sverige även pressat på Finland. Varför?

"
Sverige ska ha pressat Finlands regering om att följa den svenska linjen och hålla skolorna öppna, enligt en ny rapport från jubileumsfonden Sitra, rapporterar Iltalehti.

Det här skedde framförallt i början av pandemin, kring mars och kontakter togs flera gånger. När svaren uteblev slutade kontaktförsöken.

– Det fanns ingen önskan att imitera Sverige, säger Matti Mörttinen, rådgivare åt Sitra, till tidningen.

I rapporten framgår också att rekommendationerna att ställa in offentliga evenemang för över 500 personer och rekommendationerna om distansarbete, samt karantänskravet för resenärer var viktiga för utvecklingen av smittspridningen i Finland" Aftonbladet idag

Tror du på tomten oxå?

optimum
Snigla Snigla skrev:
Fick den frågan av en annan igår :) säger samma sak till dig. Vem fasiken vågar forska i den saken! Man kan inte förändra det som hänt, bara sin framtid..

Det hjälper inte mig att veta om någon av mina krämpor/sjukdomar/problem kommer av vaccinationer eller annat.. jag har dem ändå! (vissa saker är det bättre o vara ”lyckligt ovetande” om - du kan ju tänka dig hur odräglig jag skulle kunnat vara.. om jag verkligen trodde att vaccin jag tagit innan verkligen skapat någon av mina ”problem”).

Men bara för att påpeka lite fint, man föds oftast inte med alla sjukdomar/allergier/problem... de utvecklas/uppkommer efter hand :) vad som väcker dem, undrar nog många :)

Angående forskning..

Det har ju forskats en jäkla msssa om Sars och Mers innan .. dvs andra mycket allvarliga sjukdomar som orsakas av virus i Coronafamiljen. Det finns ju också ett dussintal andra vanligt förekommande coronavirus som orsakar ”vanlig förkylning”.

Trots en hel del arbete har man aldrig riktigt nära att få fram fungerande vaccin mot varken Sars eller Mers - MEN man har säkert kunna dra en del lärdomar av det arbetet i framtagandet av vaccinet mot covid-19
Precis som du skriver så har det forskats på vaccin till SARS och MERS tidigare. Så det fanns nog en hel del att fortsätta med inför detta vaccin.
Jag själv är inte minsta orolig för de stora tillverkarna här.
Känner du oro så finns de säkert mer information att hämta på 1177 mm.

Allt man gör finns risker med och här bedömer jag risken med coronan som ofantligt mycket större.

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Tidigare uppgifter gör gällande att Tegnell efter ett besök i Storbritannien övertygade dessa att skjut upp sin planerade lock down. Nu sägs det att Sverige även pressat på Finland. Varför?

"
Sverige ska ha pressat Finlands regering om att följa den svenska linjen och hålla skolorna öppna, enligt en ny rapport från jubileumsfonden Sitra, rapporterar Iltalehti.

Det här skedde framförallt i början av pandemin, kring mars och kontakter togs flera gånger. När svaren uteblev slutade kontaktförsöken.

– Det fanns ingen önskan att imitera Sverige, säger Matti Mörttinen, rådgivare åt Sitra, till tidningen.

I rapporten framgår också att rekommendationerna att ställa in offentliga evenemang för över 500 personer och rekommendationerna om distansarbete, samt karantänskravet för resenärer var viktiga för utvecklingen av smittspridningen i Finland" Aftonbladet idag
Det kan man spekulera om.

Det Svenska storhetsvansinnet, eller oviljan att vara ensam i dödsskuggans dal ifall den egna "taktiken" skulle falera. Eller kanske en kombination av de båda? Fler förslag?

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Men det var väl bara angående skolorna som de försökte övertala Finland att göra som Sverige?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan man spekulera om.

Det Svenska storhetsvansinnet, eller oviljan att vara ensam i dödsskuggans dal ifall den egna "taktiken" skulle falera. Eller kanske en kombination av de båda? Fler förslag?

Staffan

Låter som rimlig alternativ.

Störande av att så mycket tycks ske i hemlighet, inte passande för en demokrati.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Men det var väl bara angående skolorna som de försökte övertala Finland att göra som Sverige?
Det räcker väl? Frågan är väl, varför de försökte att lägga sig i överhuvudtaget. Sedan kan man ju undra över, vilka andra områden den Svenska förträffligheten försöker frälsa våra grannländer?

Staffan

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

"

Nu har jag inte brytt mig om att vare sig översätta den finska sida du länkar till eller leta upp någon sida på Aftonbladet. Men Tegnell och samtliga nordiska motsvarigheter lär ju ha haft täta digitala möten under hela tiden för utbyte av erfarenheter och diskussioner. Är det något sånt som har misstolkats av någon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.