BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Omikron kommer att smitta i stort sett hela befolkningen men få blir allvarligt sjuka.
Uppenbart alldeles för många som blir allvarligt sjuka för att sjukvården ska fungera normalt dåligt.
A Anders_Nilsson skrev:
Efter detta kommer Kung Flu att bli en vanlig säsongsinfluensa som vi får leva med och alla får ta sin årliga spruta.
Nej, en sjukdom orsakad av ett coronavirus kan aldrig bli en influensa eftersom influensa orsakas av influensavirus.
A Anders_Nilsson skrev:
Det finns inte längre någon anledning till restriktioner, däremot att försöka påverka svansen att ta sina sprutor.
Eftersom alla inte är vaccinerade nu så behöver sjukvården och andra samhällskritiska funktioner skyddas genom restriktioner.

BirgitS
P paralun skrev:
Sen här foran så nojjar man sig över sjukvården som med säkerhet kan ta sig samman eftersom de känner till samma fakta. (förutom troligen Stockholm som har en mer allvarligt sjukvårdsproblem, politiskt)
Övriga regioner inser det här och nu jäklar ska vi knäcka den utmaningen som uppstår pga omikron.
Det är ingen skillnad mellan hur sjukvården reagerar i de olika regionerna. Alla tycker det är pest att folk inte kan följa restriktionerna och inte kan respektera sjukvårdspersonalens slit. Alla inom sjukvården kommer att jobba orimligt mycket för att lösa situationen. Och som under hela pandemin så blir det en massa andra människor över hela landet som inte får den vård de behöver.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbart alldeles för många som blir allvarligt sjuka för att sjukvården ska fungera normalt dåligt.
Det ser jag inte i media, inga rapporter längre om folk som ligger i korridorerna eller liknande.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, en sjukdom orsakad av ett coronavirus kan aldrig bli en influensa eftersom influensa orsakas av influensavirus.
Ok, du gillar att märka ord. Jag menade en sjukdom som för gemene man upplevs som säsongsinfluensan, dvs du blir sjuk med kanske hosta och halsont och lite feber men som för de flests går över av sig själv på några dagar.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom alla inte är vaccinerade nu så behöver sjukvården och andra samhällskritiska funktioner skyddas genom restriktioner.
Nej, man får börja tala allvar med Generation Hipster och Kränkthet. På samma sätt som med tobak får man gå ut i massiva kampanjer och meddela att vi tänker inte tvinga befolkningen att vaccinera sig men den som är så dum att man inte gör det utan godtagbart skäl kommer att få ta konsekvenserna. Det vill säga att om du behöver sjukhusvård och sjukvården är överbelastad och du valt att inte vaccinera dig så hamnar du sist i kön för behandling.

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej jag är inte ett dugg "dyster", mot flockimmuniteten! ;)
Vi är ett av de länder med högst välfärd i hela världen och vi borde ha lyckats bättre.
Citat:
"Enligt kommissionens mening står det klart att ambitionen i den svenska övergripande strategin att särskilt skydda de äldre var och är riktig. Även om Sverige i jämförelse med andra länder inte är ensamt om ett stort antal dödsfall inom äldreomsorgen, står det likafullt klart att denna del av strategin hittills har misslyckats."
Förutom det är vi mycket duktiga, imho! ;)
Jo, det är ju kul att du har så höga förväntningar. Och det har ju gått bra. Om man gör som du och gör cherrypicking, fast åt andra hållet och bara jämför med de som råkat mest illa ut - så har det ju gått helt fantastiskt bra för Sverige. Men den bilden är lika orättvis som att bara jämföra med dem som klarat sig ”lindrigast” undan.

Gör man på ett mer objektivt sätt, tar bort säg de tre som klarat sig bäst respektive sämst i västeuropa och jämför dem så får du en mer nyanserad bild.

Nissens Nissens skrev:
Ok, vad tycker du då om de ca 70% av övriga EU länder som klarat sig sämre än Sverige?
Dom har inte klarat sig sämre. Väger man in förutsättningarna som gjorts i en studie har Sverige klarat det sämst av ALLA.

Men det finns ett antal länder som har MYCKET lägre dödlighet. Det är de länderna som har lyckats. Men du har rätt i att många läder ligger långt efter dem, Däribland vi.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Dom har inte klarat sig sämre. Väger man in förutsättningarna som gjorts i en studie har Sverige klarat det sämst av ALLA.

Men det finns ett antal länder som har MYCKET lägre dödlighet. Det är de länderna som har lyckats. Men du har rätt i att många läder ligger långt efter dem, Däribland vi.
Då har du förstås vantolkat något igen, eller varit på swebbtv eller nåt.
För det är rent hittepå som du kör enligt din gamla agenda…

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Det ser jag inte i media, inga rapporter längre om folk som ligger i korridorerna eller liknande.
Kan ju bero på att det inte längre är en nyhet.

- Den höga sjukfrånvaron påverkar alla delar av vården. Den här veckan rapporterar många husläkarmottagningar att de har svårt att ta hand om alla patienter så snabbt som de brukar. Även 1177 Vårdguiden på telefon har många av sina erfarna sjuksköterskor sjukskrivna vilket leder till längre svarstider.
https://www.regionstockholm.se/verk...-lagesrapporter-covid-19/2022/01/14e-januari/

Under veckan har det också varit personal på akuten i Stockholm som protesterar mot att regionen säger att det finns lediga platser på sjukhusen för de lyckas inte hitta några platser när de ska flytta patienterna till en vårdavdelning. Det är ju inte utan anledning som många sjukhus och regioner har gått upp i stabs- eller förstärkningsläge.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ingen skillnad mellan hur sjukvården reagerar i de olika regionerna. Alla tycker det är pest att folk inte kan följa restriktionerna och inte kan respektera sjukvårdspersonalens slit. Alla inom sjukvården kommer att jobba orimligt mycket för att lösa situationen. Och som under hela pandemin så blir det en massa andra människor över hela landet som inte får den vård de behöver.
Det är INTE min version av de två jag pratade med i veckan! (mycket erfaren sjukhuspersonal)
De ser ju "ljuset i tunneln" just nu!
(det kan vara så att i Landsting som Stockholm så har man förmörkat tillvaron så att man inte kan se ljuset längre) Sen noterade jag igår att tex Landstinget Halland ger 3000:- extra/pass (skulle aldrig snåljpen i Stockholm klara av)

Nissens Nissens skrev:
Då har du förstås vantolkat något igen, eller varit på swebbtv eller nåt.
För det är rent hittepå som du kör enligt din gamla agenda…

Nissen du är möjligen den mest faktaresistenta person jag träffat på.

”Sveriges covidhantering sämst bland rika länder”

Sverige klarade sig sämst under coronapandemin i en jämförelse mellan ett antal OECD-länder som ekonomerna Pontus Braunerhjelm och Stefan Gerlach gjort, skriver de båda på DN Debatt. I studien har ländernas dödstal satts i relation till faktorer som snittålder, resande, trångboddhet och möjligheter att införa olika åtgärder.

De skriver att studien visar att det finns betydande skillnader i hur framgångrika olika länder varit på att hantera pandemin. De anser att makthavarna bör fundera på vilka lärdomar man kan dra av andra länders hantering.

https://omni.se/sveriges-covidhantering-samst-bland-rika-lander/a/8QXAnx

Fairlane Fairlane skrev:
Är det så? Sensitivitet och Specificitet antyder bättre siffror, men som dina branschkollegor skrev så är resten sämre än man kan tro, delvis för man inte tar tillräckligt bra testmaterial (om jag tolkade det rätt). Man vill såklart inte ha pinnen i näsan längre än nödvändigt för det är obehagligt, det förstår jag. Samma sak gäller väl PCR-testerna, men de kanske är känsligare så mindre mängd behövs?
De siffror som anges är ju ändå rätt fina, känns långt från 50-50, men jag viker mig för expertisen. Tycker bara det är intressant.
Nej, PCR-provet är säkrare då det detekterar mycket mindre mängder viruspartiklar. Det är därför ett positivt antigen-test skall följas av ett PCR-prov för att bekräfta covid.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
De ser ju "ljuset i tunneln" just nu!
Att göra det innebär ju att man just nu är i en tunnel.

P paralun skrev:
Sen noterade jag igår att tex Landstinget Halland ger 3000:- extra/pass (skulle aldrig snåljpen i Stockholm klara av)
Jag vet inte beloppen men under hösten så betalades operationspersonal i Stockholm extra för att beta av köerna på kvällar och helger.

BirgitS BirgitS skrev:
Att göra det innebär ju att man just nu är i en tunnel.

Jag vet inte beloppen men under hösten så betalades operationspersonal i Stockholm extra för att beta av köerna på kvällar och helger.
Jo och den tunneln har de varit i 2 år.
Men de känner väl till fenomenet omikron och flockimmunitet.
Om jag var diktator så skulle jag stoppa all provtagning och ta varenda öre av provtagningspengarna och avlöna personalen dvs extra som gör arbetet på sjukhusen! (sen behövs det lite psykologi för att få folk att fatta)

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Sverige klarade sig sämst under coronapandemin i en jämförelse mellan ett antal OECD-länder som ekonomerna Pontus Braunerhjelm och Stefan Gerlach gjort, skriver de båda på DN Debatt. I studien har ländernas dödstal satts i relation till faktorer som snittålder, resande, trångboddhet och möjligheter att införa olika åtgärder.

De skriver att studien visar att det finns betydande skillnader i hur framgångrika olika länder varit på att hantera pandemin. De anser att makthavarna bör fundera på vilka lärdomar man kan dra av andra länders hantering.

[länk]
Du sade ALLA länder. Nu visade det sig att det åter igen är ett speciellt urval av länder.

Ser du inte själv hur du förvanskar fakta? Läs själv texten du citerar först. De har gjort ett urval av några OECD länder - det är inte ens alla OECD länder… suck..

Hur kan du få det till att Sverige är sämst av ALLA???

Det går inte att ta dig på allvar när du ständigt vantolkar allting.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo och den tunneln har de varit i 2 år.
Det har väl varit några gånger som de kommit ut i ljuset.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
Intressant att dessa ekonomers studie väger så tungt för dig, medan du slaktar texter från professorer som kontrollerar studier, bara för att de kommer i blog-format.

Hur var det nu med risken för confirmation bias?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.