harry73
Det är helt galet hur mycket info han lyckas stoppa i diagrammen. Men ändå är det läsbart om man vet hur man ska läsa

B b8q skrev:
Kanske inte @Ulltand och andra med neandertal-genen.
Stämmer bra genen funkar även för omicron. Men ger "bara" 90 % skydd.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men tror du att det kommer bli någon överdödlighet 2022, eller är det mest så att folk dör någon månad tidigare än de annars hade gjort?
Nej det kommer sannolikt bli en underdödliget 2022. Allt för många har avlidit 2020 och 2021 av corona. Och det handlar inte om någon månad eller två utan om något år eller två.

Befolkningen är nu yngre och friskare när det känsligaste redan gått bort. Men det finns ingen uppsida med det. Bara förlorade levnadsår.

Vad tror du?

F finnemang skrev:
Jag kommer inte gå in i någon diagram diskussion med dig, du har skrivit nästan 30000 inlägg enbart i det här ämnet.. på ett diy forum. Utan för mig är det här bara intressant ur ett bredare perspektiv.

Någonstans måste man börja fråga sig om det är rimligt att släcka ner samhället. Är det rimligt att fortsätta vaccinera flertalet när vaccinet knappt biter på nya varianter. Framförallt när de nya varianterna eller varianten inte är speciellt farlig utan mer liknar en vanlig förkylning, för ovaccinerade.

Du skriver "men hade de tagit dos 3". Men liksom skulle vi inte kunna gå tillbaka till det normala efter dos 2?

Ska vi hålla på så här i all evighet?

Det är inte rimligt. Det är våra barn som får betala för det här eviga stilleståndet. Våra tillgångar inflateras bort samtidigt som våra barn och deras barn kommer få ärva ett skuldberg.

Det är lixom inte rimligt när omikrom är som en förkylning.

Ja det finns en gräns och vi är nog nära den nu. Den som inte har vaccinerat sig får kanske ta konsekvenserna och sjukvården får ta smällen.

I bästa fall är omikron slutet på pandemin. Men vi lär får se om det kommer mutationer som är mer dödliga och kan lura immunförsvaret.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fairlane
V vanpire skrev:
Problemet är att det är som att singla slant gällande säkerheten i ett negativt svar. Ett positivt svar går däremot att lita på.
Är det så? Sensitivitet och Specificitet antyder bättre siffror, men som dina branschkollegor skrev så är resten sämre än man kan tro, delvis för man inte tar tillräckligt bra testmaterial (om jag tolkade det rätt). Man vill såklart inte ha pinnen i näsan längre än nödvändigt för det är obehagligt, det förstår jag. Samma sak gäller väl PCR-testerna, men de kanske är känsligare så mindre mängd behövs?
De siffror som anges är ju ändå rätt fina, känns långt från 50-50, men jag viker mig för expertisen. Tycker bara det är intressant.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vad tror du?
Att dödligheten i Sverige var högre 13 av de 20 åren innan 2020. Fakta kallas det.

Nissens Nissens skrev:
Att dödligheten i Sverige var högre 13 av de 20 åren innan 2020. Fakta kallas det.

Tack för ditt svar men du har missar att frågan var en annan.

Vill du posta propaganda så använd inte mina post som reply tack.

Ni som tror på flockimmunitet, varför tror ni omikron skapar flockimmunitet om varken tidigare virusvarianter eller vaccin skapade flockimmunitet?

De som nyligen varit sjuka (och blivit friska) har immunitet ett tag och de som är nyligen vaccinerade (upp till 2-3 månader) har immunitet.

Hur bra eller långvarig immunitet det blir av omikron vet vi inte. Kommer dess ”naturliga antikroppar” att fungera lika bra mot framtida varianter som pfizervaccinets gjorde? Eller skulle omikron vara den sista varianten?

Influensa vaccinen ger bara ”ett visst skydd” och mildare sjukdom. Förkylningsvaccin finns inte. Det finns iofs nått patent men inga vaccin än.

Men visst tror jag omikron kommer spridas, infektera många och ge många antikroppar…
Fast kikar man på Sydafrika så blev det en begränsad våg. Smittspridningen i UK vänder också neråt.
Graf över dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon invånare med data från olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking:

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
I förrgår presenterade Anders Tegnell två nya scenarier. Kraftigt ökade kurvor där det första scenariot hade ett max på 47.000 fall om dagen och ett nästa scenarie på 69.000 nya fall per dag.

Ingen reagerade på detta och han fick svamla vidare.

Jag tror att ett maximalt antal fall som redovisas aldrig kommer gå över 30.000 fall. Även om verkligheten är någonstans mellan 30.000 - 100.000 nya fall per dag.

Orsak, vi kommer aldrig se något högre på grund av vi nått gränsen för vår testkapacitet.
Folk som får symptom hittar inga tider för att testa sig och när de väl hittar en tid så tar provsvaret så lång tid att de redan är friska.
Till detta kommer det att många struntar i att testa sig då istället stannar hemma 7 dagar och då är de smittfria.
Lägg till de som struntar i att testa sig då de tycker att nu får det räcka med pandemin och tycker att nu är det bara en förkylning.

Nej Anders Tegnells scenarier (ursäkta FHM) kommer aldrig att vara för låga den här gången i förhållande till antalet testade som är positiva. Dock kommer det se ut som vi redan planat ut även om verkligheten är annorlunda.

Hans svammel om att vaccinet skyddar mot att bli sjuk kan vi ta någon annan gång för för vaccinet funkar skitdåligt mot att bli sjuk av omikron varianten. Samtliga på mitt jobb och bland personalen på frugans avdelningar på sjukhuset som nu fått covid har varit fullvaccinerade med 2 doser.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej det kommer sannolikt bli en underdödliget 2022. Allt för många har avlidit 2020 och 2021 av corona. Och det handlar inte om någon månad eller två utan om något år eller två.
- - -
Vad tror du?
Jag tror (om vi nu inte får en ny värre variant) att det dör färre under 2022 än de vanliga ca 91000 svenskarna, precis som 2021.
Anledningen är att det under 2020 avled ca 6000 fler än normalt (om man tittar på en 5-årsperiod), men 2019 ca 2000 färre. Om man lite vågat gissar att de 2000 troligen hade dött under 2020, så gjorde Covid-19 alltså att ca 4000 fler än normalt avled under 2020 (icke att förväxla med att 15000 personer avled av eller med Covid - det gjorde de, men ca 11000 av dem hade alltså rent statistiskt nog dött ändå under 2020, av annat).
Stapeldiagram som visar antalet döda i Sverige per år under 2000-talet med en trendlinje, källa SCB.
Skapa konto

Sen har vi alltså redan sett en underdödlighet 2021 på ca 1000 personer (troligen till största del från dessa 4000 extra som dog 2020).

Som jag ser det är det alltså fortfarande ca 3000 fall som ska hämtas in, innan vi är tillbaka på ’normaldödligheten’ 91000 om året.
Givetvis under förutsättning att vi inte får nya mutationer, eller andra nya dödsorsaker.

https://kallkritikbyran.se/misstro-mot-overdodlighet-och-covidtester-sprids-pa-facebook/

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
I förrgår presenterade Anders Tegnell två nya scenarier. Kraftigt ökade kurvor där det första scenariot hade ett max på 47.000 fall om dagen och ett nästa scenarie på 69.000 nya fall per dag.

Ingen reagerade på detta och han fick svamla vidare.

Jag tror att ett maximalt antal fall som redovisas aldrig kommer gå över 30.000 fall. Även om verkligheten är någonstans mellan 30.000 - 100.000 nya fall per dag.

Orsak, vi kommer aldrig se något högre på grund av vi nått gränsen för vår testkapacitet.
Folk som får symptom hittar inga tider för att testa sig och när de väl hittar en tid så tar provsvaret så lång tid att de redan är friska.
Till detta kommer det att många struntar i att testa sig då istället stannar hemma 7 dagar och då är de smittfria.
Lägg till de som struntar i att testa sig då de tycker att nu får det räcka med pandemin och tycker att nu är det bara en förkylning.

Nej Anders Tegnells scenarier (ursäkta FHM) kommer aldrig att vara för låga den här gången i förhållande till antalet testade som är positiva. Dock kommer det se ut som vi redan planat ut även om verkligheten är annorlunda.

Hans svammel om att vaccinet skyddar mot att bli sjuk kan vi ta någon annan gång för för vaccinet funkar skitdåligt mot att bli sjuk av omikron varianten. Samtliga på mitt jobb och bland personalen på frugans avdelningar på sjukhuset som nu fått covid har varit fullvaccinerade med 2 doser.
Så både du och Tegnell, och hela FHM har fel jobb.. :rolleyes:

Om du tycker att de ”svamlar” så betyder det att de tagit hänsyn till information du inte har eller inte begriper.

Resultatet i panddmin hittills bevisar att de vet vad de håller på med.

Saker kan självklart ha gjorts bättre, men också myyycket sämre.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Jag tror (om vi nu inte får en ny värre variant) att det dör färre under 2022 än de vanliga ca 91000 svenskarna, precis som 2021.
Anledningen är att det under 2020 avled ca 6000 fler än normalt (om man tittar på en 5-årsperiod), men 2019 ca 2000 färre. Om man lite vågat gissar att de 2000 troligen hade dött under 2020, så gjorde Covid-19 alltså att ca 4000 fler än normalt avled under 2020 (icke att förväxla med att 15000 personer avled av eller med Covid - det gjorde de, men ca 11000 av dem hade alltså rent statistiskt nog dött ändå under 2020, av annat).
[bild]
Sen har vi alltså redan sett en underdödlighet 2021 på ca 1000 personer (troligen till största del från dessa 4000 extra som dog 2020).

Som jag ser det är det alltså fortfarande ca 3000 fall som ska hämtas in, innan vi är tillbaka på ’normaldödligheten’ 91000 om året.
Givetvis under förutsättning att vi inte får nya mutationer, eller andra nya dödsorsaker.

[länk]
Eftersom invånarantalet skiljer sig mycket över åren i grafen så är inte absolutvärdena rättvisande, Andelen av befolkningen säger mycket mer.

• Stapeldiagram visar andelen döda per år från 2000 till 2020, med procentandelar över varje stapel.
    Skapa konto
BirgitS
F finnemang skrev:
Nu börjar vi närma oss en punkt där det faktiskt är bättre om alla blir sjuka när de blir sjuka(exkluderat äldre etc). Det kommer ändå inte att gå att kontrollera. De kommer bli sjuka iaf. Så smittsam är omikrom. Alla kommer bli sjuka. Inom 3 månader kommer alla ha haft omikrom.

Skulle vi få en dödligare variant så vore mer repressiva medel vara rimligare.
Det är absolut bättre om folk blir sjuka utspritt på 3 månader genom att vissa restriktioner finns än att alla de blir det under en månad. Av de skäl som jag har framfört tidigare.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Yup och då har vi riktig flockimmunitet! precis som alltfler "Gurus" runt om i världen anser men "flockimmunitet" är ett laddat politiskt ord. Jag tror vi får flockimmunitet inom några veckor!
Hur stor andel av befolkningen behöver få omikron och bilda antikroppar för att uppnå flockimmunitet när omikron är så smittsamt?
Är det som mässling, 95 %?
I så fall behöver i stort sett alla äldre bli smittade också och det vet vi leder till många sjukdomsfall och många avlidna.

Det är också många som har fått sin tredje dos nyligen och som inte kommer att få några symtom när de utsätts för virus. Kommer de då att ha bildat nya antikroppar så att de är immuna mot sjukdom när de utsätts för omikron senare?

Hur länge kommer flockimmuniteten att vara?
Vi vet ju att det finns de som redan har haft covid flera gånger.

Om flockimmuniteten bara varar i 6 månader, vad är den då värd?
Vi kan leva som vanligt under senvåren och sommaren, men det gick ju under 2021 också trots att det inte var någon flockimmunitet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men det spelar mindre roll för flockimmuniteten som vi behöver.

Sen kan man ju spekulera i att även Fohm resonerar så här men måste då ha en fasad med restriktioner som egentligen inte behövs, alla inser nog att nu är det läge för flockimmunitet och att vi köper viktig tid.
Förmodligen så blir det helt lugnt till nästa vinter och det kommer att rädda många fler än en långdragen pina utan flockimmunitet...
Restriktioner behövs för att platta till kurvan så att de samhällskritiska funktionerna kan fortsätta att fungera tillräckligt bra. Det är inte bra när det blir utbrott på arbetsplatser, typ ambulansflyget som just nu behöver hyra in piloter för att kunna fungera under helgen och hade smittspridningen varit större så hade det inte funnits några piloter att hyra in. Det är inte bra om det blir ett utbrott på en brandstation så när det börjar brinna hos någon så brinner folk bara för att det inte finns några bemannade brandbilar.

Även under 2021 var det lugnt under senvåren och sommaren utan flockimmunitet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.