harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, jag förstorade inte upp tillräckligt mycket för att se några punkter. Punkten verkar ligga på ungefär 30 för idag tycker jag.
25 som jag redan sa, kan eventuellt vara 26. Men dessa uppskattningar brukar inte vara särskild bra.
Histogram över byggprojektaktivitet med uppskattning på 25, möjligen 26 enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är ju rätt så vanligt att människor på Säbo dör första året de bor där, antingen på vintern pga feber eller på sommaren pga hög rumstemperatur.
Ja, men en hög smittspridning gör ju inte saken bättre. Det här är från förra veckans veckorapport för dagens har inte kommit ut än men en uppdaterad bild visades på presskonferensen igår och det var ungefär lika stor ökning igen.
Stapeldiagram som visar bekräftade COVID-19-fall per vecka bland äldre, totalt och vaccinerade fall.
Skapa konto

https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men en hög smittspridning gör ju inte saken bättre
Men inte nödvändigtvis sämre heller.
Spelar det en stor roll om alla på säbo som kommer att dö denna vintern, kommer att dö nästa vecka eller under hela perioden dec-feb?

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men inte nödvändigtvis sämre heller.
Spelar det en stor roll om alla på säbo som kommer att dö denna vintern, kommer att dö nästa vecka eller under hela perioden dec-feb?
Jag är säker på att en hel del av dem och deras anhöriga tycker att de äldre inte ska bli smittade av covid och influensa utan kan få uppleva en vår till och kanske en sommar också.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Adam Altmejd tror ju att det redan är kring 30/dag som avlider den här veckan.
Nej så stor eftersläpning tror jag inte vi har i rapporteringen

Men om han här rätt så vi redan lika hög dödlighet per capita som Damark trorts att vi ligger efter klart efter i vågen. Då skulle det också börja avlida typ 50 om dagen i närtid.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men om han här rätt så vi redan lika hög dödlighet per capita som Damark trorts att vi ligger efter klart efter i vågen. Då skulle det också börja avlida typ 50 om dagen i närtid.
Man behöver nog jämföra smittspridningen just på äldreboenden och hos dem med hemtjänst om man ska göra en prognos.
För det är ju mycket hur det går där som bestämmer hur många som dör.

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Nej så stor eftersläpning tror jag inte vi har i rapporteringen
2-3 veckor tills rapporteringen är komplett

Grafer som visar fördröjning av COVID-19-rapportering och dödsfall över tid i Sverige, med färgkodad legend.
Skapa konto

Sedan finns det 2-3 veckor mellan smittillfället och döden

harry73 harry73 skrev:
2-3 veckor tills rapporteringen är komplett

[bild]

Sedan finns det 2-3 veckor mellan smittillfället och döden

Men den behöver inte vara komplett. Det räcker med att den visar en tydlig trend och är någorlunda rätt

Och tiden till dödsfall har jag så klart med i bedömningen.

Jag utgår ifrån inrapporterade dödsfall och dessa kommer att 16000 om ett par veckor som det ser ut. Tror du det är fel?

BTW om man vill göra ett diagram oläsligt så har man lyckats rätt bra med din bifogade bild :)

BirgitS BirgitS skrev:
Man behöver nog jämföra smittspridningen just på äldreboenden och hos dem med hemtjänst om man ska göra en prognos.
För det är ju mycket hur det går där som bestämmer hur många som dör.
Vi vet (iaf jag) att smittspridningen på äldrebo följer den i samhället.

Det var ju därför det dog så många äldre i första vågen. FHM tänkte att man kunde skydda det äldre och släppa fram smittan i "lagom" takt, men det gick ju inte

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Men den behöver inte vara komplett. Det räcker med att den visar en tydlig trend och är någorlunda rätt
Men det behöver den ju vara, i alla fall om man redovisar dödsfall på rätt datum, annars ser det hela tiden ut som att man har passerat toppen.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet (iaf jag) att smittspridningen på äldrebo följer den i samhället.
Men det stämde ju inte under början av andra vågen i Stockholm (vilket jag redan har påpekat för dig flera gånger). I samhället var det fler som insjuknade under december än under november men på Säbo var det tvärtom.
https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf

Blir personalen bättre på att minska smittspridningen så påverkar det. Precis som det var personalslarv som ledde till utbrottet på äldreboendet i Kalix. Enligt någon person på troligen Socialstyrelsen i veckan så har det blivit allt bättre resultat vid inspektionerna av basal vårdhygien men det är fortfarande bara 70 % av boendena som klarar sig utan anmärkning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det stämde ju inte under början av andra vågen i Stockholm (vilket jag redan har påpekat för dig flera gånger). I samhället var det fler som insjuknade under december än under november men på Säbo var det tvärtom.
[länk]

Blir personalen bättre på att minska smittspridningen så påverkar det. Precis som det var personalslarv som ledde till utbrottet på äldreboendet i Kalix. Enligt någon person på troligen Socialstyrelsen i veckan så har det blivit allt bättre resultat vid inspektionerna av basal vårdhygien men det är fortfarande bara 70 % av boendena som klarar sig utan anmärkning.

Kommer att stämma bra nu igen tyvärr. Smittsamheten från omikron är så extrem att det flesta åtgärder är otillräckliga. Väldigt många har också en subklinisk infektion.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl inga trippelvaccinerade i den gruppen du såg. Det lät i alla fall så på dig förut.

Jag har inte delat hiss med någon utanför hushållet sen pandemin började, för det har inte varit någon obetydlig risk förut heller (litet utrymme med dålig ventilation).

Symtomen har alltid varierat från asymtomatisk till kritisk sjuk.
Samma brittiska undersökning visar att de har haft många omikronpatienter, under fyra veckor kring jul patienter i alla åldrar från under 18 år upp till över 80 år, ovaccinerade såväl som vaccinerade (dock är ju ovaccinerade överrepresenterade).

Enligt undersökningar så ligger väl risken för allvarlig sjukdom pga. omikron på ungefär hälften av delta. Men eftersom delta orsakade allvarlig sjukdom oftare än alfa och alfa orsakde drygt 50 % mer än tidigare versioner så betyder det att vi nu är tillbaks på samma nivå som med varianterna som gick runt 2020. Att det sen i praktiken oftare ger mildare sjukdom beror på att så många är vaccinerade eller har varit sjuka tidigare.

Den brittiska undersökningen av vaccinskydd visar alltså att tre vaccindoser med den senaste dosen mindre än 3 månader tidigare skyddar mot sjukdom med symtom, inte jämnt men mer än hälften. Om du har någon annan undersökning som visar något annat så får du länka till den.

Sambon har en trippelvaccinerad kompis som testade positivt utan att ha några symtom alls som exempel.

Vi har mycket större belastning på vården och fler sjukskrivningar nu än under en svår influensavåg. Kom tillbaks efter den här vågen är avklarad.

Det är nu lång tid sen alla var erbjudna vaccin och ändå är det extra hög belastning på vården och extra många sjukskrivningar så uppenbarligen är det alldeles för många som har låtit bli att vaccinera sig. Hade vaccinationstäckningen varit 10 procentenheter större hade det varit en bättre situation.
Jag kommer inte gå in i någon diagram diskussion med dig, du har skrivit nästan 30000 inlägg enbart i det här ämnet.. på ett diy forum. Utan för mig är det här bara intressant ur ett bredare perspektiv.

Någonstans måste man börja fråga sig om det är rimligt att släcka ner samhället. Är det rimligt att fortsätta vaccinera flertalet när vaccinet knappt biter på nya varianter. Framförallt när de nya varianterna eller varianten inte är speciellt farlig utan mer liknar en vanlig förkylning, för ovaccinerade.

Du skriver "men hade de tagit dos 3". Men liksom skulle vi inte kunna gå tillbaka till det normala efter dos 2?

Ska vi hålla på så här i all evighet?

Det är inte rimligt. Det är våra barn som får betala för det här eviga stilleståndet. Våra tillgångar inflateras bort samtidigt som våra barn och deras barn kommer få ärva ett skuldberg.

Det är lixom inte rimligt när omikrom är som en förkylning.

• Arg
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det behöver den ju vara, i alla fall om man redovisar dödsfall på rätt datum, annars ser det hela tiden ut som att man har passerat toppen.
Smittan ökar extrem nu. Det är i realtid.

Inrapporterade dödstal ökar likaså rätt brant och kommer självklart då också att stiga ännu mer i närtid.

Därför tror jag på 16.000 inrapporterade dödsfall om ett par veckor.

Ulltand Ulltand skrev:
Smittan ökar extrem nu. Det är i realtid.
Därför tror jag på 16.000 inrapporterade dödsfall om ett par veckor.
Men tror du att det kommer bli någon överdödlighet 2022, eller är det mest så att folk dör någon månad tidigare än de annars hade gjort?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.