13 170 läst ·
69 svar
13k läst
69 svar
Comviq fulhöjer ditt abonnemang
Telenor fulhöjer också, fick hem ett "prisindexerings" brev där det står att de ska höja mina abonnemang med några procent då de följer konsumentenprisindex från SCB. Konstigt att de kan höja pris när man är bunden i 1 år till
Jag hade ett liknande problem fast med fiber abonnemang, när jag täckande så ingick gratis antivirusprogram och nåt tryggsurf, de slutade sen att vara gratis och började kosta, sen höjde de dessutom priset på dom 2 tjänsterna och jag reagerade inte på flera månader då faktura drogs på autogiro!nattugglan11 skrev:
Idag noterade jag att Comviq, igen!, höjt priserna för mig. Typ 3:e månaden nu med nya priset. De skickade föut mig ett mejl, som jag igen missade läsa. Där annonserar man att de "kommer erbjuda en mer prisvärd deal" genom att uppgradera mitt konto, från 8GB till 16GB, och med en förhöjd avgift.
Comviq har gjorde dessa rokader vid minst 2 tillfällen tidigare. Tror jag betalade 75-95kr till en början, som nu är 219kr. Hade alltid det lägast alternativet av kostnad/data av abonnemang. Dock, vid de tidigare "uppgraderingarna" så hade Comviq avslutet tjänsten(abonnemangs-datamängds-typen) och därför "tvingat" mig vidare per automatik till ett dyrare alternativ.
Denna gång, har de "uppgraderat" mig till 16GB, trots att 8GB finns kvar som alternativ. Jag tycker detta är väldigt fult gjort. Det är jag som aktivt ska välja att uppgradera om jag så önskar. Dessutom kan man undra om det är en "bättre deal" för mig eftersom jag surfar för typ max 1GB per månadar, varför är då det dyrare alternativet 16GB bättre för mig?
Dessutom, när jag är inloggad på min profil på Comviq, så kan man där byta abonnemang, men då finns det bara dyrare alternativ att välja. Finns ingen info alls att det äns existerar billigare abonnemang. Men, om jag ser efter på sajten över abonemangstyper så finns där billigare alternativ (8GB) listat. Vilket innebär att jag måste ringa in till Kundtjänst för att avsäga mig det påprackade nya abbet och åter välja mitt gamla 8GB-abb.
Jag undrar verkligen om detta anses som etiskt korrekt att göra på detta vis? Som att hyra en bil, leasingbil, en Volvo, och efter några veckor står en Mercedes på uppfarten, med en dyrare faktura, och hälsningar från bilhandlaren att Mercedesen passar dig bättre.
Jag ska skriva till Konsumentverket.
Jag har aldrig behövt ringa till kundtjänst på alla 30 år jag haft mobil.W Weimik skrev:Fast hur ofta behöver man kundtjänst? Jag har haft Fello i 7-8 år nu och behövt kontakta deras kundtjänst en enda gång. Jag fick då fantastisk och snabb hjälp med mitt lätt panikartade problem. (Jag befann mig utomlands och kunde inte få igång telefonen pga bortglömd pin-kod.)
Det här var i och för sig innan Telia köpte dem så det kanske är sämre nu.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 279 inlägg
Jag har inte heller behövt ringa kundtjänst angående mitt mobilabb någon gång, däremot hjälper jag ibland kunder (oftast äldre) som har problem. Då är det oftast stökigt att behöva chatta med nån ai-bot, betydligt enklare att ringa.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Det är bara att byta till någon annan operatör. Jag har använt Vimla i 10 år och är helnöjd. Mycket bra pris om man är senior.nattugglan11 skrev:
Idag noterade jag att Comviq, igen!, höjt priserna för mig. Typ 3:e månaden nu med nya priset. De skickade föut mig ett mejl, som jag igen missade läsa. Där annonserar man att de "kommer erbjuda en mer prisvärd deal" genom att uppgradera mitt konto, från 8GB till 16GB, och med en förhöjd avgift.
Comviq har gjorde dessa rokader vid minst 2 tillfällen tidigare. Tror jag betalade 75-95kr till en början, som nu är 219kr. Hade alltid det lägast alternativet av kostnad/data av abonnemang. Dock, vid de tidigare "uppgraderingarna" så hade Comviq avslutet tjänsten(abonnemangs-datamängds-typen) och därför "tvingat" mig vidare per automatik till ett dyrare alternativ.
Denna gång, har de "uppgraderat" mig till 16GB, trots att 8GB finns kvar som alternativ. Jag tycker detta är väldigt fult gjort. Det är jag som aktivt ska välja att uppgradera om jag så önskar. Dessutom kan man undra om det är en "bättre deal" för mig eftersom jag surfar för typ max 1GB per månadar, varför är då det dyrare alternativet 16GB bättre för mig?
Dessutom, när jag är inloggad på min profil på Comviq, så kan man där byta abonnemang, men då finns det bara dyrare alternativ att välja. Finns ingen info alls att det äns existerar billigare abonnemang. Men, om jag ser efter på sajten över abonemangstyper så finns där billigare alternativ (8GB) listat. Vilket innebär att jag måste ringa in till Kundtjänst för att avsäga mig det påprackade nya abbet och åter välja mitt gamla 8GB-abb.
Jag undrar verkligen om detta anses som etiskt korrekt att göra på detta vis? Som att hyra en bil, leasingbil, en Volvo, och efter några veckor står en Mercedes på uppfarten, med en dyrare faktura, och hälsningar från bilhandlaren att Mercedesen passar dig bättre.
Jag ska skriva till Konsumentverket.
Om du önskar ytterligare 10 kr rabatt så kan du använda följande länk.
https://vimla.se/?201711232054462000
Comviq är billigt speciellt om man ringer utomlands och det ingår i utlandsminutrarna något som ingen annan operatör erbjuder.Dracula skrev:
Märkligt. Jag ringde Comviq idag och bytte ner till billigare tjänst, 8gb för 189kr. Men när jag kollar deras webb så finns inte denna tjänst. Den finns, men kostar 129kr i ordinarie pris - men priset gäller NYA kunder. Så, jag som gammal kund ska betala 60kr mer. Så säger jag upp mitt abb, och samma dag tecknar ett nytt så får jag det billigare. Märkligt. Också märkligt att den tjänst jag idag tecknade inte ligger uppe på deras webb.
Men ringer man inte ofta till utalandet så kan det löna sig att byta.
Jag själv funderar på och säga upp comviq som jag haft i flera års tid.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har med råkat ut för deras ful höjning med så kallad uppgradering av abonnemanget från ett billigare till ett dyrare.
Ringde kundtjänst som sa att det gått utmail om det.
När jag påpekade att det inte stod något om att jag gick från mitt billigare till ett dyrare abonnemang, kom samma sak igen att det gått ut mail om det.
Sen bröts samtalet och när jag skulle ringa igen, sa en röst att jag hade för lite pengar på mitt kontant kort för att koppla upp mitt samtal.
Nu har jag inte ens ett kontantkort utan abonnemang.
Dessutom ska man väl alltid kunna kontakta kundtjänst oavsett om det finns pengar på ett kontant kort eller inte.
Chatten fungerar inte heller.
Jag kan alltså inte kontakta dom alls.
Gissa vem som ska lämna dom efter 30 år.
Vet bara inte till vad än.
Ringde kundtjänst som sa att det gått utmail om det.
När jag påpekade att det inte stod något om att jag gick från mitt billigare till ett dyrare abonnemang, kom samma sak igen att det gått ut mail om det.
Sen bröts samtalet och när jag skulle ringa igen, sa en röst att jag hade för lite pengar på mitt kontant kort för att koppla upp mitt samtal.
Nu har jag inte ens ett kontantkort utan abonnemang.
Dessutom ska man väl alltid kunna kontakta kundtjänst oavsett om det finns pengar på ett kontant kort eller inte.
Chatten fungerar inte heller.
Jag kan alltså inte kontakta dom alls.
Gissa vem som ska lämna dom efter 30 år.
Vet bara inte till vad än.
En bra kundservice är av betydelse när något går fel, då kan det ibland vara bra att prata med någon.
Men en bra portal / chat gör mycket och avlastar tex telefonkö.
Oseröst av comviq att ha stängt måndagar.
Men en bra portal / chat gör mycket och avlastar tex telefonkö.
Oseröst av comviq att ha stängt måndagar.
Säker på att den är bunden?J J-banan skrev:
Fiber vill ju ingen binda inte ens Telenor säkert just pga att kunna höja 3-4ggr per år.
Jag har försäkrat mina hus i alla år trots att de inte brunnit en enda gång.W Weimik skrev:Fast hur ofta behöver man kundtjänst? Jag har haft Fello i 7-8 år nu och behövt kontakta deras kundtjänst en enda gång. Jag fick då fantastisk och snabb hjälp med mitt lätt panikartade problem. (Jag befann mig utomlands och kunde inte få igång telefonen pga bortglömd pin-kod.)
Det här var i och för sig innan Telia köpte dem så det kanske är sämre nu.
Varför behövs pinkod på telefoner när man kan använda Fello och be om koden på den nyss stulna luren.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg