Märkligt. Jag ringde Comviq idag och bytte ner till billigare tjänst, 8gb för 189kr. Men när jag kollar deras webb så finns inte denna tjänst. Den finns, men kostar 129kr i ordinarie pris - men priset gäller NYA kunder. Så, jag som gammal kund ska betala 60kr mer. Så säger jag upp mitt abb, och samma dag tecknar ett nytt så får jag det billigare. Märkligt. Också märkligt att den tjänst jag idag tecknade inte ligger uppe på deras webb.

• Bild med mobilabonnemangserbjudanden där 8 GB kostar 85 kr/mån utan bindningstid, med kampanj för nya kunder eller de som byter från kontantkort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
hsd
Kolla på hemsidan så får du dubbel surf för alltid, och 85 kronor per månad, 8gb om du binder 12 månader
Ring kundtjänst och säj pt dom , vill de inte så gör om abb. till kontantkort så får Du sen det priset bia webben

kisumisu
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Idag noterade jag att Comviq, igen!, höjt priserna för mig. Typ 3:e månaden nu med nya priset. De skickade föut mig ett mejl, som jag igen missade läsa. Där annonserar man att de "kommer erbjuda en mer prisvärd deal" genom att uppgradera mitt konto, från 8GB till 16GB, och med en förhöjd avgift.

Comviq har gjorde dessa rokader vid minst 2 tillfällen tidigare. Tror jag betalade 75-95kr till en början, som nu är 219kr. Hade alltid det lägast alternativet av kostnad/data av abonnemang. Dock, vid de tidigare "uppgraderingarna" så hade Comviq avslutet tjänsten(abonnemangs-datamängds-typen) och därför "tvingat" mig vidare per automatik till ett dyrare alternativ.

Denna gång, har de "uppgraderat" mig till 16GB, trots att 8GB finns kvar som alternativ. Jag tycker detta är väldigt fult gjort. Det är jag som aktivt ska välja att uppgradera om jag så önskar. Dessutom kan man undra om det är en "bättre deal" för mig eftersom jag surfar för typ max 1GB per månadar, varför är då det dyrare alternativet 16GB bättre för mig?

Dessutom, när jag är inloggad på min profil på Comviq, så kan man där byta abonnemang, men då finns det bara dyrare alternativ att välja. Finns ingen info alls att det äns existerar billigare abonnemang. Men, om jag ser efter på sajten över abonemangstyper så finns där billigare alternativ (8GB) listat. Vilket innebär att jag måste ringa in till Kundtjänst för att avsäga mig det påprackade nya abbet och åter välja mitt gamla 8GB-abb.

Jag undrar verkligen om detta anses som etiskt korrekt att göra på detta vis? Som att hyra en bil, leasingbil, en Volvo, och efter några veckor står en Mercedes på uppfarten, med en dyrare faktura, och hälsningar från bilhandlaren att Mercedesen passar dig bättre.

Jag ska skriva till Konsumentverket.
Jadu Comviq 😤
Var bara runt 90 talet bra (prismässigt även om de redan då sög täckningsmässigt mot tex Telia) men med tiden blivit värre än Telia även på priser.

Tele2 samma visa ojdå vilken slump att det är samma ägare men med annat namn 😹

Som tur är det enkelt byta abbonemang/kontantkort i Sverige! När man i Sverige får behålla samma telefonnummer oavsett vem man byter till!

Min rekommendation är Telenor, då får du äkta fri surf också inget bullshit surf där du måste sms för att få 5 gig 🧐

Sen om surf inte är så viktigt så finns det diverse mindre bolag där man får bra priser på samtal/sms.

T ex Halebop där du tex kan ha ett kontantkort där det är ingen surf alls och du förlorar heller ingen surf om data skulle råka vara på i luren då surfen helt enkelt är noll (om man inte separat fyller surf, mycket smart när det gäller barnens lurar exempelvis då dom inte kan tömma kontantkortet på pengar till surf).

Redigerat:
hsd
Telenor kör på tele2s nät
Halebop är teliaägt

• Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
kisumisu
hsd hsd skrev:
Telenor kör på tele2s nät
Halebop är teliaägt
Nät ja, men nu var det väl inte fråga om täckning?

Telenor har ju även kört gemensamt nät med Tre.

Telia har kört gemensamt ned Tele2 när det gäller 3G.

Jodå Halebop är Telias "lågprismärke"
Comviq är Tele2 "lågprismärke".

C
kisumisu kisumisu skrev:
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
kisumisu kisumisu skrev:
Nät ja, men nu var det väl inte fråga om täckning?

Telenor har ju även kört gemensamt nät med Tre.

Telia har kört gemensamt ned Tele2 när det gäller 3G.

Visst sjutton måste man ta med täckningen i beräkningen
Telia var tvungen att komma sams med tele2 eftersom telia missade tillståndet för 3g en gång i tiden
Här finns flera operatörer
https://www.mobiloperatorer.se/blandat/vilka-mobiloperatorer-delar-nat-har-ar-listan

Dracula Dracula skrev:
Märkligt. Jag ringde Comviq idag och bytte ner till billigare tjänst, 8gb för 189kr. Men när jag kollar deras webb så finns inte denna tjänst. Den finns, men kostar 129kr i ordinarie pris - men priset gäller NYA kunder. Så, jag som gammal kund ska betala 60kr mer. Så säger jag upp mitt abb, och samma dag tecknar ett nytt så får jag det billigare. Märkligt. Också märkligt att den tjänst jag idag tecknade inte ligger uppe på deras webb.
Men måste du då inte byta telefonnummer om du säger det?

kisumisu
C cpalm skrev:
Hallon -> Tre
Vimla -> Telenor
Jo men det är Telenors, Tele2 gemensamma master som används.

Men skillnader finns såklart i prissättningen osv. T ex hos Tele2 på deras obegränsade abb behövs skickas ett sms för att surf åter skall gå igång om man förbrukat mer än 5Gb data.

Sådant har ej Telenor, fast det är samma master och teknik som används.

M Matpe skrev:
Men måste du då inte byta telefonnummer om du säger det?
De har winback avdelningar som löser sånt. Ringer du in och säger att du vill avsluta så får du nykundskampanj.

• Gilla
Matpe
  • Laddar…
kisumisu
hsd hsd skrev:
Visst sjutton måste man ta med täckningen i beräkningen
Telia var tvungen att komma sams med tele2 eftersom telia missade tillståndet för 3g en gång i tiden
Här finns flera operatörer
[länk]
Visst är ju täckning det allra viktigaste och där suger Tele2 också när det kommer till GSM och 3G. Var nog därför Telenor hade bättre 3G nät än vad just Tele2 och Telia hade.

Numera är ju 3G stortsett historia.
Så även GSM.
4G funkar hyffsat hos de flesta idag.

Sedan varierar täckning lite beroende var man bor och råkar ha master. Jag har t ex sämre täckning med Telia där jag bor och på stugan vägrar Telenor fungera ordentligt.

Men ts frågade väl mest varför Comviq prishöjer. Verkar inte ha problem med täckning.

hsd
Så sant, jag tänkte mest på om man byter operatör

kisumisu
hsd hsd skrev:
Så sant, jag tänkte mest på om man byter operatör
Jo absolut måste man ju testa täckning och vara säker på det.

Är man inte det så är det ju bättre prova med kontantkort före, visst vi har 14 dagars ångerrätt. Men det är oftast massa tjafs med det. Har erfarenhet, (dock inte mobilabonnemang det gällde).

Dock har jag varit fast i ett Comviq Kompis abbonemang. Tecknade abbonemanget på en adress där det var perfekt täckning. Frågade i telefon om de skulle vara täckning på mitt nya hus "ja" var svaret fast det var stendött. Men gick ej hänvisa vad säljaren hade lovat pga att jag ej var bosatt i den andressen ännu.

Dock så annulerade Tre ett abb som jag också hade använt ett halvår. Samma orsaker där dvs dålig täckning.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag rekommenderar byte till Fello. Telias nät sommar överlägset bäst och till och med idag 25kr/mån i sex månader. Därefter 165kr/mån för 8GB. Det kommer ofta kampanjer som gör att du sen kan byta till dig dubbel surf för samma pris också.

Jag kör dock med enbart 3GB då jag ligger ungefär där i förbrukning och lagrade potten är så stor att jag använder den som buffert. Så det går att byta ned sig till 3GB efter de sex månaderna. 5G behövs inte i en vanlig telefon (ingen 5G med 3GB pott).
Glöm Hallon och Fello. De har ingen kundtjänst med människor som svarar. Fullständigt meningslöst att ringa dem då det bara blir idiotsvar från en chatrobot.

N nilsplarsson skrev:
Glöm Hallon och Fello. De har ingen kundtjänst med människor som svarar. Fullständigt meningslöst att ringa dem då det bara blir idiotsvar från en chatrobot.
Fast hur ofta behöver man kundtjänst? Jag har haft Fello i 7-8 år nu och behövt kontakta deras kundtjänst en enda gång. Jag fick då fantastisk och snabb hjälp med mitt lätt panikartade problem. (Jag befann mig utomlands och kunde inte få igång telefonen pga bortglömd pin-kod.)
Det här var i och för sig innan Telia köpte dem så det kanske är sämre nu.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.