Idag noterade jag att Comviq, igen!, höjt priserna för mig. Typ 3:e månaden nu med nya priset. De skickade föut mig ett mejl, som jag igen missade läsa. Där annonserar man att de "kommer erbjuda en mer prisvärd deal" genom att uppgradera mitt konto, från 8GB till 16GB, och med en förhöjd avgift.
Comviq har gjorde dessa rokader vid minst 2 tillfällen tidigare. Tror jag betalade 75-95kr till en början, som nu är 219kr. Hade alltid det lägast alternativet av kostnad/data av abonnemang. Dock, vid de tidigare "uppgraderingarna" så hade Comviq avslutet tjänsten(abonnemangs-datamängds-typen) och därför "tvingat" mig vidare per automatik till ett dyrare alternativ.
Denna gång, har de "uppgraderat" mig till 16GB, trots att 8GB finns kvar som alternativ. Jag tycker detta är väldigt fult gjort. Det är jag som aktivt ska välja att uppgradera om jag så önskar. Dessutom kan man undra om det är en "bättre deal" för mig eftersom jag surfar för typ max 1GB per månadar, varför är då det dyrare alternativet 16GB bättre för mig?
Dessutom, när jag är inloggad på min profil på Comviq, så kan man där byta abonnemang, men då finns det bara dyrare alternativ att välja. Finns ingen info alls att det äns existerar billigare abonnemang. Men, om jag ser efter på sajten över abonemangstyper så finns där billigare alternativ (8GB) listat. Vilket innebär att jag måste ringa in till Kundtjänst för att avsäga mig det påprackade nya abbet och åter välja mitt gamla 8GB-abb.
Jag undrar verkligen om detta anses som etiskt korrekt att göra på detta vis? Som att hyra en bil, leasingbil, en Volvo, och efter några veckor står en Mercedes på uppfarten, med en dyrare faktura, och hälsningar från bilhandlaren att Mercedesen passar dig bättre.
Jag ska skriva till Konsumentverket.
Comviq har gjorde dessa rokader vid minst 2 tillfällen tidigare. Tror jag betalade 75-95kr till en början, som nu är 219kr. Hade alltid det lägast alternativet av kostnad/data av abonnemang. Dock, vid de tidigare "uppgraderingarna" så hade Comviq avslutet tjänsten(abonnemangs-datamängds-typen) och därför "tvingat" mig vidare per automatik till ett dyrare alternativ.
Denna gång, har de "uppgraderat" mig till 16GB, trots att 8GB finns kvar som alternativ. Jag tycker detta är väldigt fult gjort. Det är jag som aktivt ska välja att uppgradera om jag så önskar. Dessutom kan man undra om det är en "bättre deal" för mig eftersom jag surfar för typ max 1GB per månadar, varför är då det dyrare alternativet 16GB bättre för mig?
Dessutom, när jag är inloggad på min profil på Comviq, så kan man där byta abonnemang, men då finns det bara dyrare alternativ att välja. Finns ingen info alls att det äns existerar billigare abonnemang. Men, om jag ser efter på sajten över abonemangstyper så finns där billigare alternativ (8GB) listat. Vilket innebär att jag måste ringa in till Kundtjänst för att avsäga mig det påprackade nya abbet och åter välja mitt gamla 8GB-abb.
Jag undrar verkligen om detta anses som etiskt korrekt att göra på detta vis? Som att hyra en bil, leasingbil, en Volvo, och efter några veckor står en Mercedes på uppfarten, med en dyrare faktura, och hälsningar från bilhandlaren att Mercedesen passar dig bättre.
Jag ska skriva till Konsumentverket.
Dom gjorde samma för mig.
Ringde och hotade säga upp mitt abbonemang, fick direkt 50 kr rabatt plus dubbla surfen på senior abbonemang som efter detta blev bra för mig.
Så mitt pris blev då 14 kr dyrare än innan men 2.5 gånger mer surf som jag dessutom kan spara och som låg i underkant för mig innan .
Ringde och hotade säga upp mitt abbonemang, fick direkt 50 kr rabatt plus dubbla surfen på senior abbonemang som efter detta blev bra för mig.
Så mitt pris blev då 14 kr dyrare än innan men 2.5 gånger mer surf som jag dessutom kan spara och som låg i underkant för mig innan .
Men du kanske behövde binda avtalet? ...de brukar(?) nämligen erbjuda 50kr rabatt om man ringer o klagar på prishöjningar, men en deal de även har tillgängliga 24/7 på sin webb.A Argastesnickaren skrev:Dom gjorde samma för mig.
Dags att byta operatör... Comviq/Tele2 har uppenbarligen passerat sin storhetstid sedan länge tillbaka.
Är förvisso företagskund, men även där har de hållt på och fipplat med höjningar senaste åren så att man plötsligt betalar mer än ordinarie pris, som inte är direkt konkurrenskraftigt det heller. Dessutom kräks man på dessa ständiga säljarsamtal där "bara" vill kolla att man är nöjd med tjänsten.
Välj t.ex. Hallon/Tre - 5 GB för 109 kr/mån. Själv gick jag från 499 kr/mån till 161 kr/mån på att byta till dem.
Se upp med uppsägningstiden bara, så att du inte behöver betala dubbelt i flera månader.
Är förvisso företagskund, men även där har de hållt på och fipplat med höjningar senaste åren så att man plötsligt betalar mer än ordinarie pris, som inte är direkt konkurrenskraftigt det heller. Dessutom kräks man på dessa ständiga säljarsamtal där "bara" vill kolla att man är nöjd med tjänsten.
Välj t.ex. Hallon/Tre - 5 GB för 109 kr/mån. Själv gick jag från 499 kr/mån till 161 kr/mån på att byta till dem.
Se upp med uppsägningstiden bara, så att du inte behöver betala dubbelt i flera månader.
Jag rekommenderar byte till Fello. Telias nät sommar överlägset bäst och till och med idag 25kr/mån i sex månader. Därefter 165kr/mån för 8GB. Det kommer ofta kampanjer som gör att du sen kan byta till dig dubbel surf för samma pris också.
Jag kör dock med enbart 3GB då jag ligger ungefär där i förbrukning och lagrade potten är så stor att jag använder den som buffert. Så det går att byta ned sig till 3GB efter de sex månaderna. 5G behövs inte i en vanlig telefon (ingen 5G med 3GB pott).
Jag kör dock med enbart 3GB då jag ligger ungefär där i förbrukning och lagrade potten är så stor att jag använder den som buffert. Så det går att byta ned sig till 3GB efter de sex månaderna. 5G behövs inte i en vanlig telefon (ingen 5G med 3GB pott).
Nu jobbar jag med detta och jag säger "nja" på den. Märker du den skillnaden så är jag imponerad. Det är större variationer av latens pga scheduleringen av paketen i telefonen än vad 5G optimerar åt dig. Det är många gånger större skillnad i latensen pga trängsel på radion än vad 5G (enligt dagens 5G via 4G-nätet) ger dig.S sjoelund skrev:
Men visst, en liten skillnad är det. Men jag har svårt att tro att någon märker den. Vad som dock är en skillnad är att man har mycket högre maxhastighet på 5G, främst beroende på att belastningen i 5G-nätet är relativt sett lägre, men även pga högre bandbredd på de flesta 5G-banden. Men inte heller detta tenderar att märkas i en telefon annat än när man kör bredbandskollen. Vid normal surfning mm så hinner ofta inte 5G aktiveras innan sidan redan är nedladdat. Men det är klart om man scrollar TikTok, då märks det.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Det finns dock två stora nackdelar med dessa. Först och främst nätet som i glesbygd har klart sämre täckning, speciellt i norra delarna av landet. Och Tre har en väldigt liberal inställning till att jobba med bedragare. Ett exempel är Telekiosken/Mobilizera som under flera års tid fulsålde och lurade primärt äldre och invandrare. När operatör efter operatör sa upp avtalen med skojarna så fortsatte Tre gladeligen att jobba med dom.C cpalm skrev:
När Mobilizera sedermera la ner sin verksamhet så väljer Tre dessutom att trots historiken tillåta samma gäng att bli operatör i sitt nät. Har för mig att dom kallade sig Hallå Mobil och Humla.
Det finns flera exempel på Tre's liberala inställning till bedragare men dom orkar jag inte ta nu för allt jag grävde fram ligger på en nedpackad hdd.
Så därför rekommenderar jag definitivt Telias Fello, som både är billigt, har seriösa ägare och använder Telias nät.B Bästerortarn skrev:Det finns dock två stora nackdelar med dessa. Först och främst nätet som i glesbygd har klart sämre täckning, speciellt i norra delarna av landet. Och Tre har en väldigt liberal inställning till att jobba med bedragare. Ett exempel är Telekiosken/Mobilizera som under flera års tid fulsålde och lurade primärt äldre och invandrare. När operatör efter operatör sa upp avtalen med skojarna så fortsatte Tre gladeligen att jobba med dom.
När Mobilizera sedermera la ner sin verksamhet så väljer Tre dessutom att trots historiken tillåta samma gäng att bli operatör i sitt nät. Har för mig att dom kallade sig Hallå Mobil och Humla.
Det finns flera exempel på Tre's liberala inställning till bedragare men dom orkar jag inte ta nu för allt jag grävde fram ligger på en nedpackad hdd.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Och jag säger precis som tidigare kommentarer i tråden. Jag bytte ut comviq efter deras ständiga höjningar och har Fello. Fungerar finfint. Har man krav på 5g kan man ju ha synpunkter på fello men det har jag inget behov av
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Tele2 gjorde samma sak för mig... höjer hela tiden min surf som historiskt aldrig använts mer än 2GB av men plötsligt ska jag ha 20GB eller något trams. Gick inte att justera abonnemanget heller på deras hemsida på flera veckor så till slut ringde jag. Väntade mig massa slingrande strul men de bara löste det och kikade också på min jobbtelefon och fick ner det abonnemanget till halva priset då säljaren såg att jag även där inte förbrukar data. Så jag valde att stanna kvar lite till.
Lite tråkigt dock att jag inte längre kan ha kvar mitt gamla "tele2 kompis" som kostade 79kr / månad. Det var ganska lagom
Lite tråkigt dock att jag inte längre kan ha kvar mitt gamla "tele2 kompis" som kostade 79kr / månad. Det var ganska lagom
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Även jag är mycket nöjd med Fello. Bytte från Halebop som försämrade villkoren.
Nu kör jag ett abonnemang med 28 GB surf per månad (dealen var dubbel surf så länge jag behåller abonnemanget grunden är alltså 14 GB) för 155:-. 5G ingår men jag tycker 4G+ är minst lika snabbt (kör det på mitt mobila bredband och mätte nyss 224 Mbit/s).
Fello har f.ö. en spärr på 100 Mbit/s i sina abonnemang.
Nu kör jag ett abonnemang med 28 GB surf per månad (dealen var dubbel surf så länge jag behåller abonnemanget grunden är alltså 14 GB) för 155:-. 5G ingår men jag tycker 4G+ är minst lika snabbt (kör det på mitt mobila bredband och mätte nyss 224 Mbit/s).
Fello har f.ö. en spärr på 100 Mbit/s i sina abonnemang.
Täckning är ju definitivt en faktor att beakta. Men vad gäller inställningen till tveksamma "affärspartners" verkar ju alla operatörer vara goda kålsupare. Med Tele2 får man som sagt finna sig i att ständigt bli uppringd av deras "representanter". Telia blev ertappade med att sälja översättning från IP-adress till telefonnummer till scammers, osv.B Bästerortarn skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vi har några Comviq abbonemang och de svamlade med mera gb och högre priser, efter ett santal med kundtjänsten blev det samma Gb och nästan halva priset
Tre är värdelösa om man reser då de har fokuserat på vissa områden
Tele2 , Comviq funkar för det mesta men vissa lägen är det hopplöst
Telia är det enda som fungerar bra , nästan, överallt men det kostar lite mer
Tre är värdelösa om man reser då de har fokuserat på vissa områden
Tele2 , Comviq funkar för det mesta men vissa lägen är det hopplöst
Telia är det enda som fungerar bra , nästan, överallt men det kostar lite mer