3 363 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Compricer - overpricer?
Vi har köpt nytt hus och funderade på vilket försäkringsbolag vi skulle välja, så vi testade att gå in på Compricer och fyllde i deras formulär under "Hitta en bättre villaförsäkring idag!".
Inom kort så blev jag uppringd av en rådgivare (snarare säljare) som ställde "kompletterande frågor". Det är väl ok tänkte jag och inom kort så fick jag ett förslag på en försäkring som skulle kosta 417 kr/månaden, ville jag ha en mer heltäckande variant med drulle etc så skulle den kosta 488 kr/mån.
"Kan ni maila mer information om försäkringen?" frågade jag, men det gick tydligen inte däremot så om jag tecknade försäkringen så kommer allt hem i brevlådan, jag kunde ju alltid "ångra mig sedan". Jag sade att jag först ville kolla själv med ett lokalt kontor på ett av de större försäkringsbolagen som jag vet har bra priser.
Då sade säljaren att "det försäkringsbolaget vill inte försäkra hus byggda före 1962". :x Vårt nya hus råkar av en händelse vara byggt 1960. Jag sade att jag ville kolla ändå, då blev säljaren påstridig och ville upprepade gånger få mig att "testa, jag kan ju ångra mig". Jag har dock ingen lust att sitta i timtal i en telefon-kö för att säga upp någonting, så jag sade att jag inte vill testa något, då gav han upp.
Jag ringde sedan till det lokala kontoret och fick ett pris på 377 kr/mån, med "extra allt", drulle mm. Jag ser idag i affärspressen att Compricer går med 22% vinst, vilket alla företagare vet är väldigt högt, och jag förstår nu varför.
Inom kort så blev jag uppringd av en rådgivare (snarare säljare) som ställde "kompletterande frågor". Det är väl ok tänkte jag och inom kort så fick jag ett förslag på en försäkring som skulle kosta 417 kr/månaden, ville jag ha en mer heltäckande variant med drulle etc så skulle den kosta 488 kr/mån.
"Kan ni maila mer information om försäkringen?" frågade jag, men det gick tydligen inte däremot så om jag tecknade försäkringen så kommer allt hem i brevlådan, jag kunde ju alltid "ångra mig sedan". Jag sade att jag först ville kolla själv med ett lokalt kontor på ett av de större försäkringsbolagen som jag vet har bra priser.
Då sade säljaren att "det försäkringsbolaget vill inte försäkra hus byggda före 1962". :x Vårt nya hus råkar av en händelse vara byggt 1960. Jag sade att jag ville kolla ändå, då blev säljaren påstridig och ville upprepade gånger få mig att "testa, jag kan ju ångra mig". Jag har dock ingen lust att sitta i timtal i en telefon-kö för att säga upp någonting, så jag sade att jag inte vill testa något, då gav han upp.
Jag ringde sedan till det lokala kontoret och fick ett pris på 377 kr/mån, med "extra allt", drulle mm. Jag ser idag i affärspressen att Compricer går med 22% vinst, vilket alla företagare vet är väldigt högt, och jag förstår nu varför.
I princip alla de där "jämförelsesajterna" som Compricer, Insplanet och liknande brukar ge riktigt usla förslag. Det finns inte utrymme för något bolag med vettiga premier att betala deras provisioner. Så vill man ha en bra försäkringspremie rekommenderas att man ger sig ut på egen hand och letar.
En bra idé kan vara ange numret till sitt mobila bredband när man använder siter som compricer, som kräver att man lämnar sitt mobilnummer. Ringer man till ett mobilt bredband så tutar det alltid upptaget, och det kan ju telemarketingfirmorna änga sig åt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Tyvärr så är det inte personer som sitter och får upptaget, utan deras uppringningsdatorer.pelpet skrev:
Försäkringsmäklare är svåra att bli av med sen... Bättre att ringa runt till storbolagen själv och ta in offerter. Senast var Tryghansa ddyrast för mig med ca. 11.000 kr per år medan Länsförsäkringar för samma villkor låg på 6.700 kr så det skiljer enormt mycket. Förra gågngen jag bytte var TryggHansa billigast (typ två år sedan).
Jag blev irriterad idag då jag testade siten och var tvugnen uppge både personnummer och telefonnummer för att kolla en hundförsäkring. Fejkade numren - jag ville som pelpet inte bli uppringd av säljare. Siten gav mycket få alternativ och alls inte mer ekonomiska än marknaden har. Villa-, bil- och hundförsäkringar är ju stora utgiftsposter.pelpet skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jag provade insplanet en gång, aldrig mer...
Fåtal bolag och sedan försökte de ringa mig på olämpliga tider.
Fåtal bolag och sedan försökte de ringa mig på olämpliga tider.
Vi har Folksam Hem Mellan ( ink drulle självrisk 1500 kr ) och Villa stor för ca 450 kr månaden. Den täcker väldigt mycket.
Har dock "lite rabatt" då sambon är medlem i kommunal som ger oss Hem Bas "gratis". ( Den ligger antagligen inräknad i fackavgiften istället... )
Gick igenom djungeln med villaförsäkringar.
Visst skiljer det mycket i pris mellan de olika bolagen. Men samma sak med vilkoren. ( Alldeles för mycket att sätta in sig i )
Det kan tex skilja i problem med skadedjur (möss,råttor tex ) där vissa enbart täcker fasaden. Medan andra täcker både fasad och lösöre.
Vissa kräver intyg vid läckage att jobbet är fackmannamässigt gjort.
Hos någon är det lösöre på 500 000. Medan andra kan ha upp till 1 miljon.
På denna sida kan man jämföra vilkoren mellan försäkringarna. Hjälpte mig lite om man vet vilka saker som är viktigast.
http://www.konsumenternas.se/forsak...om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar ( Välj Fördjupad jämförelse )
Värt att nämna är att jag kontaktade Compricer. De tipsade om Ica Försäkringar som jag redan hade på tankarna.
Där gav dock ICA mig en månadskostnad som var 50 kr billigare än vad Compricer angav
När det gäller el brukar dock de sidorna vara mycket billigare än vad bolagen själva förmedlar utåt. ( Dock ofta prova-på-avtal. MEN LÄS VILKOREN! Kom tex ihåg att säga upp för att slippa på låst 1 år till på en mycket dyrare avtal. )
Har dock "lite rabatt" då sambon är medlem i kommunal som ger oss Hem Bas "gratis". ( Den ligger antagligen inräknad i fackavgiften istället... )
Gick igenom djungeln med villaförsäkringar.
Visst skiljer det mycket i pris mellan de olika bolagen. Men samma sak med vilkoren. ( Alldeles för mycket att sätta in sig i )
Det kan tex skilja i problem med skadedjur (möss,råttor tex ) där vissa enbart täcker fasaden. Medan andra täcker både fasad och lösöre.
Vissa kräver intyg vid läckage att jobbet är fackmannamässigt gjort.
Hos någon är det lösöre på 500 000. Medan andra kan ha upp till 1 miljon.
På denna sida kan man jämföra vilkoren mellan försäkringarna. Hjälpte mig lite om man vet vilka saker som är viktigast.
http://www.konsumenternas.se/forsak...om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar ( Välj Fördjupad jämförelse )
Värt att nämna är att jag kontaktade Compricer. De tipsade om Ica Försäkringar som jag redan hade på tankarna.
Där gav dock ICA mig en månadskostnad som var 50 kr billigare än vad Compricer angav
När det gäller el brukar dock de sidorna vara mycket billigare än vad bolagen själva förmedlar utåt. ( Dock ofta prova-på-avtal. MEN LÄS VILKOREN! Kom tex ihåg att säga upp för att slippa på låst 1 år till på en mycket dyrare avtal. )
Redigerat:
Alla s.k. hjälpsidor när det gäller försäkringar, elavtal har inte med alla aktuella respektive företag, utan bara de företag som t. ex. Compricer/Insplanet har avtal med. Man erbjuder en tjänst där man hoppas att kunden tycker att det är jobbigt att själv ringa runt.
Det bästa råd du kan få är att offra en halvtimme på att göra jobbet själv!
Det bästa råd du kan få är att offra en halvtimme på att göra jobbet själv!
Klicka här för att svara
