Maria T
Mina besök på CO i Insjön under 70-talet var för att jag hängde med min verktygsintresserade pappa och senaste gången jag var där, i Borlänge, var för fyra år sen eller så och då köpte jag ett tält så vad som hänt med butikens utbud under 35 år eller så har jag ingen aning om, alltså om det gått från "järnaffär" till "inredningsmys".
Min lokala CO i Farsta (Stockholm) har massor av grejer och mitt bästa köp där är en "mojäng" som hjälper till att hålla gipsskivor mot taket, typ extra armar men kommer f*n inte på vad den heter, men den hjälpte oss att fixa tak i källaren (60 kvm) där en person är 200 cm och den andra 168 cm ;) men nu köper jag mest mindre prylar på Classe, som lysrör och belysning, småsaker till badrummet och hobbymateriel (pennor, block, pärmar).

R Roger_Gustavsson skrev:
...andnöd av alla stinkande fjärranösternprodukter.
alla dessa 'stinkande fjärranösternprodukter' finns bara för att tillfredställa alla slit och släng konsumptionsberoende idioter som kräver mer och mer grejer men vägrar betala för kvalitetsprodukter. det är inte 'fjärranöstern' som hittar på detta, de bara producerar det storhandlarna i 'näravästern' beställer. sluta köpa skit så kommer den försvinna ganska snabbt.

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med trådstartaren...
CO inte sig likt...
Jula - tappat hela den goa maskinsidan
Biltema -snart slutar de väl sälja bildelar med... mycket krimskrams och mindre bildelar och verktyg än förr känns det som.

Har märkt att alla vill sälja allt men tycker ej det blir bra... snart är alla som rusta... krimskrams mat och blandat och begränsad kompetens på utbudet. :/

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Julas smäck får man oftast vara glad ifall det är helt tills man kommer hem.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Jag kom faktiskt på vad det är jag går in på Clas Ohlson för nu! Dom har helt klart bäst pris på blad till Mach-3an när dom har 20% på allt! :D

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
D Daos69 skrev:
alla dessa 'stinkande fjärranösternprodukter' finns bara för att tillfredställa alla slit och släng konsumptionsberoende idioter som kräver mer och mer grejer men vägrar betala för kvalitetsprodukter. det är inte 'fjärranöstern' som hittar på detta, de bara producerar det storhandlarna i 'näravästern' beställer. sluta köpa skit så kommer den försvinna ganska snabbt.
Problemet är att både grossisterna och detaljhandeln till stor del styr konsumtionen i riktning mot värdelösa slit och slängprodukter genom att gemensamt styra marknaden så att det ofta inte finns något alternativ. Det händer väldigt ofta att jag skulle vara beredd att betala 3-4 gånger mer för en vara av fungerande kvalitet men nej sådana importeras inte och ofta tillverkas de inte ens någonstans i världen.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Som f d extraanställd i när Stockholmsbutiken var ensam i staden, så styrdes allt stenhård från huvudkontoret i Insjön.

Clas Ohlson var som ett "gubbdagis". När butiken öppnades vällde det inte äldre herrar som hade järnkoll på vad dom skulle ha.
Hos personalen fanns kompetens som kunde förklara och hjälpa till.

Klart som korvspad att konkurrensen med att handla på internet har påverkat utbudet i butikerna.

Bakom disken fanns massor av "specialvaror" elektronik, typ ELFA-produkter och massor av annat smått och gott.

Vid ett tillfälle kom det in en äldre herre och frågade en ur personalen om "balkskor".
Varpå den glade och trevlige expediten svarade snabbt: "Nä, några såna dojjor har vi inte"
Det blev allmänt jubel och snack i fika rummet om detta.
Det fanns balkskor att köpa i butiken.

Men som trådskaparen är inne på, visst har det blivit mycket "bjäfs" hos CO.
Tiderna förändras och det gäller att överleva i e-handelstider.
Trots allt finns det mycket kvalitetsprodukter på Clas Ohlson fortfarande.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det figurerade förövrigt ett CO presentkort i filmen Masjävlar också.
Du har rätt, filmen jag syftade på var Masjävlar (2004).

Clas Olson var sitt rätta jag innan de började gödsla butiker runt i landet på 90 talet. Den tiden när det bara fanns butik i Insjön och Gallerian i Stockholm hade de genomgående bra produkter och stort utbud. Tycker det känns mer och mer som man besöker Biltema. :cry:

Den stora fördelen med Clas Olson är att de har en oslagbar kundvård när nåt skall reklameras. Köpte på mig lite diverse prylar i LXC serien för 5-6 år sedan. Ett 3Ah batteri tappade halva kapaciteten, var in med det och de sa "Jag ser att du köpte tigersågen samtidigt, det är den som vibrerar sönder punktsveten mellan polerna". Fick betala 100kr i mellanskillnad för att gå upp från 3Ah till 4 Ah, sen dess har det funkat bra. Tigersågen brann dock upp nåt år senare, fick givetvis ny direkt. (5 års garanti)

Sista "köpet" var en present , deras egna gjutjärnskastrull med invändig emalj. Satan va det bränner fast i den.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Håller med dom är inte som förr som butiken i gallerian.
Nu har dom mycket mindre affärer överallt.
Skulle inte vilja vara utan dem har 15 minuters promenad dit och mycket går att inhandla där om det är standardgrejer.
Det jag stör mig på är när det är slut på hyllorna som häromdagen när jag skulle ha 5.0x30 försäkt träskruv och det var slut på hylla.
"ja det ska ha kommit in för fyra dagar sedan" men inga hittades, när jag var där igår och köpte tejp så var det fortfarande lika dom för just den artikeln.

Det är bra att dom har få varor av mycket men det måste finnas på lager.

Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, det har flyttat längst in...
Jaha, se där ja.
När jag tänker efter har jag nog inte varit där sedan i dec eller januari kanske.

/ P

Larsa Larsa skrev:
Min sambo har upptäckt co och åker T.om. dit själv. Men hon vägrar följa med mig till Biltema, Jula, Hornbach mfl :D
Det är så CO har tänkt ut det, det ska finnas något för en partner/barn som ”tvingas” följa med. :)

• Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Har man slutat med katalogen iomed att det mesta är online numera?

U Uppfinnar-Nils skrev:
Du har rätt, filmen jag syftade på var Masjävlar (2004).
Make:ar perfect sense. Bröllopsfotografen är alltför bra för att kunna innehålla CO-referenser :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har man slutat med katalogen iomed att det mesta är online numera?
Katalogen ligger numera online för både CO och Jula. Biltema har sin kvar.
Det sparar massor med pengar att skippa katalogerna. Däremot skulle samtliga katalogers sökfunktioner behöva förbättras - gäller alla,,,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.