111 180 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Ofta finns det man söker på Ebay, särskilt motorer och små elektroniksaker. Kugghjul vet jag ingen bra leverantör som säljer med webbshop där de visar priserna direkt, det finns vissa kugghjul på Ebay och Hobbyking har några dimensioner. Däremot finns nätaffärer som säljer kugghjul till industrin, som lägger ut sina mångsidiga kataloger i PDF-format och ber en kontakta dem för prisuppgift, t.ex. Tandhjulsfabriklen.dk eller Mekanex. Förmodligen håller de inte kugghjulen i lager. På Alibaba finns det definitivt leverantörer som tillverkar kugghjul mot ritning, dock ingen enkel process innan man har fått sitt kugghjul i handen. Så det går ju att få tag på om man anstränger sig. Men jag håller med att det hade varit roligt med en liten affär där man kunde plocka ihop passande kugghjul precis som lösviktsgodis från en godisaffär.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Men snälla lille vän.C civilingenjören skrev:Så du menar att om man köper en märkt vara måste man tillfråga varumärkesinnehavaren inför varje sammanhang där någon kan se varumärket? Ska kunden ha med sig ett kontraktsformulär till butiken och få en underskrift att varan får användas? Annars borde Clas Ohlson sälja maskeringstejp med alla sina flyttkartonger.
Allt detta under bara de första 9 sekunderna, innan en endaste flyttkartong dyker upp i rutan.
- Mitt i stillbilden, som visas innan filmen spelas upp, figurerar Brämhults karaktäristiska halvgenomskinliga vita cylindriska juiceflaska med räfflad konisk överdel, grönt skruvlock och välkänd etikett när den ariska familjen avnjuter en rasren picknick.
- I första scenen syns en massa klottertaggar som är de små skadedjurens personliga varumärken. Samtidigt kikar en lönnfet odåga efterblivet fram ur sin huvtröja med varumärket BETTER BODIES över hela bröstet. Nästa avskum spanar hotfullt efter den stackars flickan och hennes mor medan han står med NIKE:s midjeväska fastspänd över vänster axel och under höger armhåla. En annan av ligisterna står och blänger föraktfullt med varumärket G-STAR RAW över hela huvtröjeärmen. Gangstern som kastar en burk efter huvudpersonerna, som skyndar bort mot bilen märkt CN MÅLERI KAKEL & VVS, bär H&M:s huvtröja med märket COMMON DISCTICTS över hela bröstet samt en skärmmössa med NIKE:s böjda grej i pannan.
Vad är det du inte förstår?
Kunden? Pratar du om privatpersoner som ska flytta och använda deras kartonger eller vad svamlar du om?
Är det krångligt att förstå att man som företag, organisation, myndighet eller vad det än är, som i kommersiellt syfte ska använda någon annans varumärke, behöver lov till det?
Vet du verkligen inte vad kommersiellt syfte betyder?
Det har ingenting med dig som privatperson och maskeringstejp att göra.
Varumärkesintrång berör inte dig som privatperson så du behöver inte oroa dig.
Redigerat:
Hallå där! Nu glider du hej vilt...J jaronsso skrev:
Först var det kommersiellt eller politiskt syfte.
Sen något annat ändamål än för just varumärket.
Sen reklamsyfte av annat företag, organisation eller myndighet.
Och nu kommersiellt syfte.
Jag tror vi alla förstår att ett varumärke har ett visst skydd i lagen. Men om du skall läxa upp oss i detta kan du väl bestämma dig?
Ha!C cpalm skrev:Hallå där! Nu glider du hej vilt...
Först var det kommersiellt eller politiskt syfte.
Sen något annat ändamål än för just varumärket.
Sen reklamsyfte av annat företag, organisation eller myndighet.
Och nu kommersiellt syfte.
Jag tror vi alla förstår att ett varumärke har ett visst skydd i lagen. Men om du skall läxa upp oss i detta kan du väl bestämma dig?
Jag har från inlägg 1 hävdat att det gäller företag, organisation eller myndighet.
Reklamsyfte, kommersiellt syfte, osv. Det har samma innebörd!
Man får som annan juridisk person helt enkelt inte använda någon annans varumärke i kommersiellt syfte utan lov. Punkt. Det är vad jag skrivit hela tiden, och det är vad filmen, som är en *trumvirvel* reklamfilm, innefattar.
Att du inte begripit vad som skrivs kan jag råda över.
Vad tror du om att snickra något, ta betalt för det och sen använda överskottet till att köpa ett bra stämjärn eller vad du nu ville smida?H heimlaga skrev:Jag tror att grundproblemet är att så fort man har en butik så finns det dels en inköpschef som sitter och räknar på varenda pryl och väljer ut de som enligt statistiken säljer i störst mängd för störst vinst per styck. Sedan finns det en inköpschef som har i uppgift att gölra enkla snabba inköp till låg kostnad. Slutresultatet blir samma färdigt hopplockade sortiment av kinaskräp som alla andra säljer.
Det är rent bedrövligt att man tvingas smida verktyg själv av utslitna filar för att varken verktygen eller stålmaterial att smida dem av finns att köpa för pengar......... och har man inte kontakter måste man först gå till skogs och hugga kolved och bränna en mila eftersom stenkol och koks inte går att få tag på för pengar..... och så måste man lära sig välla med sand från någon strand eftersom borax inte går att köpa för pengar....... men tydligen är det så den moderna marknadskapitalismen tänker sig att varuförsörjningen skall gå till i det moderna samhället.
Jo det tillverkas kvalitativa verktyg även idag. Detta är en tråkig myt.Kashmirsocialist skrev:
Marknadsekonomin är bra på att skapa välstånd men har blivit allt sämre på att:
1) Fördela det jämlikt, och
2) Skapa ett utbud av kvalitativa produkter. Det spelar egentligen ingen roll vad du är beredd att betala - problemet är att kvalitativa verktyg liknande äldre Bacho etc. helt enkelt inte tillverkas längre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Jag var leverantör till Clas Ohlson under hela 1990-talet och vet att man satsat medvetet på att öka andelen kvinnliga kunder i butiken - jag har t ex köpt en rosa tumstock åt min sambo på CO. Som en kul grej,,,,
Biltema, Jula och CO har nischat in sig på lite olika kunder men jag handlar hos alla 3.
COTECH är jag nöjd med och de har 5 års garanti, skruv köper jag på Biltema och så vidare.
Biltema, Jula och CO har nischat in sig på lite olika kunder men jag handlar hos alla 3.
COTECH är jag nöjd med och de har 5 års garanti, skruv köper jag på Biltema och så vidare.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har funderat på en rosa Glock till sambon så man kan få med henne till skjutbanan lite oftareS Sven Thomas Jansson skrev:Jag var leverantör till Clas Ohlson under hela 1990-talet och vet att man satsat medvetet på att öka andelen kvinnliga kunder i butiken - jag har t ex köpt en rosa tumstock åt min sambo på CO. Som en kul grej,,,,
Biltema, Jula och CO har nischat in sig på lite olika kunder men jag handlar hos alla 3.
COTECH är jag nöjd med och de har 5 års garanti, skruv köper jag på Biltema och så vidare.
Du tror inte att det helt enkelt var Clas Ohlson som betalt för lite varumärkesplacering i filmen?U Uppfinnar-Nils skrev:Är det inte i filmen "Bröllopsfotografen" från år 2009 som den gamla fadern i den lantliga familjen får ett presentkort på Clas Ohlson i födelsedagspresent? Förmodligen är tanken med den scenen att Clas Ohlson ska tolkas som något som associeras med "lantisar" som behöver kastspön, pelarborrmaskiner, båtvinschar, etc. När jag såg den filmen för länge sen, ca 2010, tyckte jag det var lite konstigt, för redan då hade Clas Ohlson öppnat butiker överallt i Sthlm, där man kan handla gardingrejer, köksgeråd, cykelbelysning, etc. Så i filmen syftade nog filmskaparen på ett mer dåtida Clas Ohlson, som inte ens var kvar när filmen utspelades.
Det figurerade förövrigt ett CO presentkort i filmen Masjävlar också.
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Var försiktig - en arbetskamrat till mig köpte en finfin italjensk bössa (30 tusen+) till sin fru på deras bröllopsdag - de var skilda 3 månader efteråt - dock var bössan inte rosa,,,,,
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Oj då borde reklambyrån fått jobba med att ta in tillståndC civilingenjören skrev:Allt detta under bara de första 9 sekunderna, innan en endaste flyttkartong dyker upp i rutan.
- Mitt i stillbilden, som visas innan filmen spelas upp, figurerar Brämhults karaktäristiska halvgenomskinliga vita cylindriska juiceflaska med räfflad konisk överdel, grönt skruvlock och välkänd etikett när den ariska familjen avnjuter en rasren picknick.
- I första scenen syns en massa klottertaggar som är de små skadedjurens personliga varumärken. Samtidigt kikar en lönnfet odåga efterblivet fram ur sin huvtröja med varumärket BETTER BODIES över hela bröstet. Nästa avskum spanar hotfullt efter den stackars flickan och hennes mor medan han står med NIKE:s midjeväska fastspänd över vänster axel och under höger armhåla. En annan av ligisterna står och blänger föraktfullt med varumärket G-STAR RAW över hela huvtröjeärmen. Gangstern som kastar en burk efter huvudpersonerna, som skyndar bort mot bilen märkt CN MÅLERI KAKEL & VVS, bär H&M:s huvtröja med märket COMMON DISCTICTS över hela bröstet samt en skärmmössa med NIKE:s böjda grej i pannan.
