111 177 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
du gör skäl för ditt namn iafTokslut skrev:
jag tycker du ska gå in i en butik och kika vad de har för grejer innan du uttalar dig.
för alla som besökt swedol vet att de har alla de finaste märkena bland både elgrejer och andra handverktyg. Makita och bacho och milwakie och allt annat bra man ser ute på byggena.
men priserna är inget vidare för privatpersoner, även om vem som helst kan handla där nu.
deras eget klädmärke är riktigt bra så de köper jag som civil person då priset är rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 391 inlägg
Jag hade teknikintresserade vänner som jobbade extra där när vi pluggade (elektroteknik) på högskolan.engs skrev:
Har även blivit uppringd några gånger när de inte riktigt lyckades klura ut nått inom ett område de visste jag kunde ha bättre koll på.
Men kjell har mer elektronik än andra butiker och går få tag i proffskvalite för en vanlig dödlig som inte får handla hos grossisterna, än produkter där det står Biltema påengs skrev:
Givetvis finns det skräp också!
O ja dem har trevlig o kunnig personal och bra koncept just med postorder och fri frakt.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Precis! Man önskar de skulle lyssna på kundernas klagomål på skräp och ta bort dem ur sortimentet!Johannes Carlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Missat helt den där filmen, det är ett nytt ämne man kan ta upp när man spelar LO-bingo. Reglerna är enkla, välj ett av lunchställena nära LO-borgen och genom samtal med dina lunchkamrater försöka uppröra en fackpamp så pass att denna verbalt lägger sig i.
Naturligtvis, förutsatt att det används i reklamsyfte av annat företag, organisation eller myndighet.C cpalm skrev:
Menar du att det inte skulle gå under marknadsföringslagen eller varumärkeslagen?
Då har Du missat Clas Ohlsson i Borlänge! Där finns det mesta i verktyg o andra nyttigheter. Där kan man botanisera i timmar. Åke BRaskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Exakt! Varför klassar företagen ned sig genom att ha kvar varor med starkt negativa omdömen? Exempelvis Bauhaus säljer klena växthus där fönstren jämställs med PET flaskeplast! Alla recensioner säger att växthuset blåste sönder av första blåsten! Minska miljöförstöringen och tag inte in sådana kassa varor i sortimentet, tack!
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Så du menar att om man köper en märkt vara måste man tillfråga varumärkesinnehavaren inför varje sammanhang där någon kan se varumärket? Ska kunden ha med sig ett kontraktsformulär till butiken och få en underskrift att varan får användas? Annars borde Clas Ohlson sälja maskeringstejp med alla sina flyttkartonger.J jaronsso skrev:
tttomten skrev:
- Mitt i stillbilden, som visas innan filmen spelas upp, figurerar Brämhults karaktäristiska halvgenomskinliga vita cylindriska juiceflaska med räfflad konisk överdel, grönt skruvlock och välkänd etikett när den ariska familjen avnjuter en rasren picknick.
- I första scenen syns en massa klottertaggar som är de små skadedjurens personliga varumärken. Samtidigt kikar en lönnfet odåga efterblivet fram ur sin huvtröja med varumärket BETTER BODIES över hela bröstet. Nästa avskum spanar hotfullt efter den stackars flickan och hennes mor medan han står med NIKE:s midjeväska fastspänd över vänster axel och under höger armhåla. En annan av ligisterna står och blänger föraktfullt med varumärket G-STAR RAW över hela huvtröjeärmen. Gangstern som kastar en burk efter huvudpersonerna, som skyndar bort mot bilen märkt CN MÅLERI KAKEL & VVS, bär H&M:s huvtröja med märket COMMON DISCTICTS över hela bröstet samt en skärmmössa med NIKE:s böjda grej i pannan.
Redigerat:
Nej, jag är helt säker på att den marknaden inte existerar.Talvan skrev:
Jag är säker på att Clas ohlsons ekonomer, inköpare och aktieägare har räknat rätt, och lagt sortimentet där de maximerar vinsten.
Det som CO har som ingen annan konkurrent, är läget på butikerna, mycket mer centrumnära än alla andra liknande kedjor, Kjell & co är väl undantaget, men de konkurrerar väl bara delvis med CO's sortiment.
Men visst saknar jag det riktigt gamla Clas Ohlson. Var ska man nu köpa kugghjul och kuggstång i mässing, eller Kanthal-tråd, eller en liten 10W synkronmotor?
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Är det inte i filmen "Bröllopsfotografen" från år 2009 som den gamla fadern i den lantliga familjen får ett presentkort på Clas Ohlson i födelsedagspresent? Förmodligen är tanken med den scenen att Clas Ohlson ska tolkas som något som associeras med "lantisar" som behöver kastspön, pelarborrmaskiner, båtvinschar, etc. När jag såg den filmen för länge sen, ca 2010, tyckte jag det var lite konstigt, för redan då hade Clas Ohlson öppnat butiker överallt i Sthlm, där man kan handla gardingrejer, köksgeråd, cykelbelysning, etc. Så i filmen syftade nog filmskaparen på ett mer dåtida Clas Ohlson, som inte ens var kvar när filmen utspelades.
Jag var inne för något år sedan gör kanske sista gången skulle ha batterier men de var skitdyra, 1970 till kanske 2000 var classe i sjön något man beställde i från ett antal ggr om året, nu är det bara skräp där, jag saknar ClasseRaskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?