111 177 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
.. och förutom personalen ca 3000% bättre öppettider än traditionella järnhandeln.elle10 skrev:
Järnia stängde på min ort för något år sedan. Var en rätt trevlig butik.
Öppet till kl 18 på vardagar.
16 på lördagar.
Stängt söndagar. (!!)
Då bor jag inte ute på vischan utan på ort strax utanför Gbg med en hel del invånare.
Klart som korvspad man i dagens samhälle inte får ekonomi i det. Öppettider är extremt viktiga idag. Framför allt efter kontorstider och helg. Nätet är tillgänglig dygnet runt.
Det är rätt ofta jag springer in på CO efter middag med familjen runt kl 18, eller på en söndag för att det fattas något i ett pågående projekt.
Redigerat:
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Då undrar man naturligtvis vad som var orsak och verkan. Var CO bittra på kommunen för att butiken gick dåligt och började därför tjafsa om filmen? Eller började butiken gå dåligt för att CO av någon anledning hade börjat tjafsa om filmen?S sepani skrev:
hjalle74 var inte på något sätt otydlig. Han skrev att CO inte hade behövt göra något alls. Men det gjorde de. Alltså blandade de sig i politik.J jaronsso skrev:
Du förstår alltså precis lika lite som hjalle74 att de och varumärket blev inblandade, utan en fråga om lov, i och med att varumärket användes i en reklamfilm om just politik. Då är man inblandad. Vare sig man vill eller inte.C civilingenjören skrev:Då undrar man naturligtvis vad som var orsak och verkan. Var CO bittra på kommunen för att butiken gick dåligt och började därför tjafsa om filmen? Eller började butiken gå dåligt för att CO av någon anledning hade börjat tjafsa om filmen?
hjalle74 var inte på något sätt otydlig. Han skrev att CO inte hade behövt göra något alls. Men det gjorde de. Alltså blandade de sig i politik.
Använder man ett varumärke i syfte för något annat ändamål än för just varumärket blir varumärket per definition inblandat i det reklamen handlar om.
I juridiska termer talar man om varumärkesintrång.
Krångligt?
I övrigt stängde CO några butiker spridda i Sverige för något år sedan eller två pga olönsamhet, under flera år.
Som allmänt känt är butikerna utanför Norden stängda. Av samma orsak.
Du tror väl ändå inte att ett börsnoterat miljardbolag stänger en butik för att man är ”putt” på kommunen?
Redigerat:
Minns ni slogan dom hade? VI GÖR POJKAR AV MÄN...nu säljer dom mest leksaker..
Morfar köpte ritningar..- dom möblerna och huset används än...
Morfar köpte ritningar..- dom möblerna och huset används än...
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Jag har sett filmen och det var inte alls varumärket som användes utan varan, det vill säga flyttkartonger. CO har själva skrivit sitt varumärke på sina varor. Det innebär att varumärket syns när varan används. När man köper en vara förutsätts man ha rätt att använda den. Och eftersom CO har skrivit sitt varumärke på varan har de samtyckt till att varumärket syns.J jaronsso skrev:
Naturligtvis inte. Det var inte heller ett av de två alternativ som jag skrev.J jaronsso skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag upplever att Clas Ohlson butikerna blev sämre i samband med när dom lade ner sin båtavdelning för båt tillbehör.
För ca 15 år sedan när jag fortfarande hade kvar mina fasta snickeri maskiner för hemmabruk så köpte jag deras största Spånsug från märktet scheppach rätt bra kvalitet som det gick att ha dubbla slangar till.
Nu är det mer inredningsbutik som många säger och går jag dit så är det oftast för att köpa silicon öronproppar eller torkpapper alltså typ förbruknings matreal.
Köper jag maskiner eller annat så blir det oftast från nätet eller från Jula då jag har för mig att dom fortfarande har lite annat än sina egna märken typ scheppach eller bahco , knipex för handverktyg.
Dock har det väl blivit lite begagnade handverktyg också från ex tradera.
Även Kjell och Co har blivit sämre då dom nästan slutat helt med elektronik komponenter som dom hade mycket av tidigare samt lödtenn med högre blyhalt i brukar jag passa på att försöka köpa när jag ser det.
För ca 15 år sedan när jag fortfarande hade kvar mina fasta snickeri maskiner för hemmabruk så köpte jag deras största Spånsug från märktet scheppach rätt bra kvalitet som det gick att ha dubbla slangar till.
Nu är det mer inredningsbutik som många säger och går jag dit så är det oftast för att köpa silicon öronproppar eller torkpapper alltså typ förbruknings matreal.
Köper jag maskiner eller annat så blir det oftast från nätet eller från Jula då jag har för mig att dom fortfarande har lite annat än sina egna märken typ scheppach eller bahco , knipex för handverktyg.
Dock har det väl blivit lite begagnade handverktyg också från ex tradera.
Även Kjell och Co har blivit sämre då dom nästan slutat helt med elektronik komponenter som dom hade mycket av tidigare samt lödtenn med högre blyhalt i brukar jag passa på att försöka köpa när jag ser det.
Nu har inte jag besökt Clas Ohlsson på länge.Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Men det har varit min favorit av dessa butiker du jämför med.
Jula och Biltema har (haft?) mycket skit i sitt sortiment.
Jag säger inte att classe har allt prima kvalitet, men när man tidigare köpt deras noname verktyg ala dyraste dvs inte den billigaste skiten så har de hållt!
Tycker för övrigt Biltema gått samma öde det här med heminredning!
Jula har jag bara negativa erfarenheter av...blev en gång nästan utslängd ur butiken bara för att dom höll på stänga och en annan gång accepterade dom inte min reklamation av en skitvara var bara "ord mot ord"...sista gången jag satte min fot där!
Ingen av dessa affärer finns här jag bor och jag har ca 12 mil till samtliga av dessa butiker. Så blir inte så ofta man handlar i någon av dem. Clasohlsson har i alla fall behållt sin postorder vilket är bra för mig som bor så långt ifrån. Biltema lade ju ner sin för flera år sedan fast dem startade som en postorderfirma.
Här har det blivit dock att man beställt mest från Kjell. Oftast bra kvalitetsgrejor men ändå till någorlunda hyffsat pris + att dem har gratis frakt när man överstiger en viss summa.
Dock när det gäller verktyg osv har jag köpt det mesta från en finsk affär, bor ca 1km från Finland. Men nu när det är Corona har finnarna stängt gränsen och man får väl börja tänka om
Redigerat:
Nej, nej och nej.C civilingenjören skrev:Jag har sett filmen och det var inte alls varumärket som användes utan varan, det vill säga flyttkartonger. CO har själva skrivit sitt varumärke på sina varor. Det innebär att varumärket syns när varan används. När man köper en vara förutsätts man ha rätt att använda den. Och eftersom CO har skrivit sitt varumärke på varan har de samtyckt till att varumärket syns.
Naturligtvis inte. Det var inte heller ett av de två alternativ som jag skrev.
De har all rätt att skriva sitt varumärke på precis vad de vill på det som är deras produkter.
Att andra företag, stat, kommun eller organisationer i förlängningen använder det, varumärket, i kommersiellt eller politiskt syfte är ingen rättighet.
Det spelar ingen som helst roll att flyttkartongerna är det primära. Varumärket syns, i ett sammanhang CO inte blivit tillfrågade om.
J jaronsso skrev:Blandat sig i politik?
Driver du med oss eller hur resonerar du?
Precis tvärt om är det CO som blivit inblandade i politik, genom en reklamfilm, utan varken lov eller en förfrågan om de var intresserade. De har inte blandat sig i något. De har omedvetet blivit inblandade.
Varumärken dribblar man inte med, och ett varumärke som CO värt många, många miljontals kronor är såklart inget man som kommun oavsett budskap dribblar med utan att alla parter är inblandade.
Men är man politisk trångsynt att bara ser politiken i frågan är det såklart en orimlig tanke att fundera över varumärkesbygge och värden i det förstår jag ju.
Nej jag driver inte med någon.
Hade dessa flyttkartonger varit med i exempelvis LO’s kampanjfilm från exempelvis Tensta centrum med all dess färgprakt hade de sett det som fin reklam och kanske till och med lovordat och spridit vidare och visat stor tacksamhet för den fina reklamen.
Nu var det SD och M som stod för budskapet, då var det illa illa...
Inser DU skillnaden?
Ha! Din politiska bitterhet och sannolikt allmänna bitterhet är tydlig.H hjalle74 skrev:Nej jag driver inte med någon.
Hade dessa flyttkartonger varit med i exempelvis LO’s kampanjfilm från exempelvis Tensta centrum med all dess färgprakt hade de sett det som fin reklam och kanske till och med lovordat och spridit vidare och visat stor tacksamhet för den fina reklamen.
Nu var det SD och M som stod för budskapet, då var det illa illa...
Inser DU skillnaden?
Allt ovanstående är bara insinuerande från din sida.
Ett gissande om ett annat utfall vid en annan händelse för att du är bitter.
Om jag ser skillnaden i ditt exempel? Ja. Det hade min sexåring gjort också. Det är ju inte svårt för någon som bara kan läsa.
Det betyder inte att ditt exempel fungerat så i verkligheten dock.
Ska vi summera det hela är alltså CO en butik för
1. Människor som röstar vänster.
2. En butik där varumärket bör kunna användas av vem som helst utan reaktion från varumärkesägaren.
Är det korrekt?
De borde räkna med att deras namn syns om man nu skriver det med STORA bokstäver på STORA kartonger, ibland kanske dessa sedan visas publikt i bättre sammanhang och ibland i sämre.J jaronsso skrev:Nej, nej och nej.
De har all rätt att skriva sitt varumärke på precis vad de vill på det som är deras produkter.
Att andra företag, stat, kommun eller organisationer i förlängningen använder det, varumärket, i kommersiellt eller politiskt syfte är ingen rättighet.
Det spelar ingen som helst roll att flyttkartongerna är det primära. Varumärket syns, i ett sammanhang CO inte blivit tillfrågade om.
Vad som är fel är att med så stor tydlighet visa var man står politiskt just då det var ett i ett sammanhang man nu inte tycker om.
Om man är politiskt korrekt verkar det vara en nödvändighet att också visa detta.
Annars kan man låta de som köpt varor stå för det budskap dessa vill framföra och EJ blanda in sig själv...
Det fanns säkert andra varumärken i den filmen, typ biltillverkare, klädtillverkare etc...
Tänk om alla var lika pk....!!!
C cpalm skrev:
Jag kan i stort sett inget om varumärkesintrång men är ganska säker på att den som gör kommersiella filmer måste ha tillstånd eller maskera olika logotyper (tex VW på bilen eller boomerangen på t-shirten).J jaronsso skrev:Nej, nej och nej.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
För mig råder ingen tvekan om att CO agerande gällande Staffanstorpfilmen eftersom det politiska budskapet inte låg åt rätt håll. Hade det varit miljöpartiet i samarbete med Greta Thunberg så hade de jublat istället och varit stolta. Filmen skapade ju moralpanik på många håll med absurda påståenden och jämförelser med nazisterna i Tyskland. Tidigare talskrivaren åt Fredrik Reinfeldt kallade filmen: ”det vidrigaste tilltaget jag sett på länge”. En journalist kallade den "blond und boden" för att fortsätta med nazistanspelningarna.
Sverige av idag. Ytterligare en liten händelse som fortsätter öka motsättningarna i samhället.
Sverige av idag. Ytterligare en liten händelse som fortsätter öka motsättningarna i samhället.
Kjell-butikerna tror jag lever mycket på servicen. Ser ofta hur de tålmodigt hjälper äldre med tekniken.
Så jag antar de har order att göra just så.
Deras egna märke Roxcore tycker jag varit skräp däremot de gånger jag testat.
Så jag antar de har order att göra just så.
Deras egna märke Roxcore tycker jag varit skräp däremot de gånger jag testat.