FredrikR skrev:
Och visst skulle man kunna konstruera en cirkelsåg med bättre spån/dammhantering, men finns det, och är DET relevant? ;)
Det finns oavsett om det är relevant eller inte.
Nu har jag bara sett, men inte använt, en sänksåg men av det jag sett och läst använder man inte gärna en sänksåg utan sin skena vilket går utmärkt med t.ex. ksp55?

Redigerat:
Jag har både en sänksåg och en vanlig cirkelsåg. Jag använder cirkelsågen för lite grövre jobb och sänksågen för lite "finare" jobb, Oftast är det i de finare jobben man vill ha den noggrannhet som skenan ger. Det händer det att jag använder sänksågen utan skena men inte så ofta eftersom det är så enkelt att använda skenan.

• Gilla
Slamhand
  • Laddar…
arnel skrev:
Jag har både en sänksåg och en vanlig cirkelsåg. Jag använder cirkelsågen för lite grövre jobb och sänksågen för lite "finare" jobb, Oftast är det i de finare jobben man vill ha den noggrannhet som skenan ger. Det händer det att jag använder sänksågen utan skena men inte så ofta eftersom det är så enkelt att använda skenan.
Skulle din sänksåg helt kunna ersätta din handcirkelsåg rent praktiskt?

nanowire skrev:
Jag kan tillägga att jag har både en sänk och en cirkelsåg, men att cirkelsågen inte har använts sedan den köptes.
(gamla passade inte nya skensystemet varpå den byttes ut mot en ny med tillhörande 1600mm skena).
Jag har inte heller använt sänksågen många ggr utan skena, om ens någon.
:)

nanowire skrev:
Ja det tror jag. Speciellt som jag har ett parallellanslag till den.

Många svar men inga svar:) Vi provar igen. Förutsatt att båda maskinerna håller hög precision, har skena med gummiläpp o bra dammupptagning (dessa 3 parametrar har ju egentligen inte med sänk vs inte sänk att göra så ta bort dom ur ekvationen). Vilka moment är det man använder sänkfunktionen till?

Den största fördelen med sänksåg är att du kan börja såga mitt i tex en skiva.

Jag har aldrig varit någon vän av cirkelsåg använde den nästan aldrig p.g.a. jag tyckte den var bökig med klingskydd som skulle upp klyvkkniv som trilskades spån som sprutade. Nu skall jag ju säga att jag har ingen cirkelsåg med mjukstart och skena.

När jag sedan köpte sänksågen öppnade sig en ny värld, jag fullkomligt älskar den använder den till så mycket jag kan. Kokar man ihop mitt dravel så kanske det till största delen är bara en känsla av att den är så mycket bättre men det räcker att motivera köpet för mig:)

Y
Jag har såndär Makita sänksåg. Himla bra. Men önskar mig en 2meter skena. Även om jag har två kortare så blir det aldrig att man sätter ihop dessa, istället måttar och flyttar skenan / sågar två omgångar, vilket äventyrar dom fina snitten.

Jag gillar även faktumet att klingan försvinner upp i huset så fort jag släpper den. Inget svingande klingskydd som klappar ihop eller kärvar.
Snabb och smidig djupinställning. Sedan sänksågen klev in i mitt liv har jag inte ens sneglat åt cirkelsågen. Sänksågen är allt i ett för mig! :thumbup:

Jag försöker mig också på ett svar på frågan om sänksågens fördelar kontra cirkeln. Precis som många andra här har jag en av varje men endast använt en av dom sen sänksågen inhandlades. Nu blir det inte riktigt en jämförelse med de parametrar som efterfrågades då min cirkel inte har lika bra dammuppsamling som sänksågen och det är en av de saker som jag ser som den största fördelen. Jag skulle aldrig få för mig att ställa mig och kapa skivor i vardagsrummet med cirkeln, men har inga problem med att göra det med sänksågen.
Min cirkel hade inte heller lika bra precision. Även om jag hade en skena med gummiläpp så varierade det ändå på kanske en milimeter mellan gångerna var snittet hamnade. Det var helt enkelt inte tillräckligt bra.
Bortsett från frågan om rena kvalitetsskillnader mellan mina maskiner då, vad är fördelarna med en sänksåg. Jag upplever det mycket enklare att ställa in rätt djup. Ställ sågen på det du ska såga så att klingan hamnar utanför kanten, sänk den lagom mycket och spänn fast djupstoppet med andra handen. Med cikeln är denna operation svårare då det egentligen krävs en tredje hand för att hålla undan klingskyddet. En annan liten fördel som jag gillar är det faktum att klingan åker upp och ner ur huset. På cirkeln där klingskyddet ska fällas undan och sen tillbaks igen upplever jag att klingan är exponerad mer i onödan, och framförallt i monenten före och efter den egentliga sågningen där jag ser risken att komma åt den av misstag som större.
Just att man inte behöver fundera på klingskyddet tycker jag är riktigt bra. Tyckte det hände lite titt som tätt med cirkeln att det hängde upp sig och man fick fälla undan det för hand tills man kommit en bit in i materialet. För mig var det mer regel än undantag att detta hände just i kombination med skenan.
En annan liten grej jag gillar men som knappast är en anledning att genast springa iväg till affären är det faktum att den kan stå upp ordentligt. När man sågat klart ställer man den åt sidan och den står sen stadigt där. En cirkel ligger alltid lite ostadigt på sidan. En petitess kan tyckas men det ger ett positivare intryck av produkten.
För min del handlar sänksågens fördelar mycket om smidighet och att den känns säkrare att använda. Inte att jag kan göra något som jag inte skulle kunna göra med en vanlig cirkel. Snarare tvärtom. För det finns faktiskt saker jag hellre skulle ta cirkeln till. Skulle jag t.ex. behöva klyva en vanlig regel hade jag hellre tagit cirkeln. Jag inbillar mig iaf att den är enklare att hantera i det fallet då regeln är smal. På min sänksåg finns det iaf inte möjlighet att låsa klingan i nedfällt läge. Det innebär att man förutom att försöka balansera sågen dessutom måste fokusera på att hålla klingan nedsänkt. I det fallet tror jag faktiskt att det är fördel cirkelsåg. Fast mest troligt är förstås att regeln fått en tur i bordsågen istället och cirkeln hade fått ligga kvar och samla mer dam på hyllan.

• Gilla
Matte_Nörden och 1 till
  • Laddar…
Bra svar! Låter inte som själva sänkfunktionen är det primära utan alla de andra fördelarna som dom lyckats bygga in i sänksågarna. Själv har jag en bra bordssåg och en halvbra cirkelsåg, därav frågan när jag borde sakna en sänksåg.

Nu när vi ändå är inne på det så är bordsåg och sänksåg bra komplement till varandra, stora hela skivor vill man inte ha på bordsåg. Då är en sänksåg med skena bästa valet. Och bitar mindre än skenbredden hamnar i bordsågen. Visst går det att böka till med extra spillbit under skenan men det tar en sån tid att fixera ordentligt.

Vid kickback är sänksåg närmast ofarlig jämfört med cirkelsåg så visst är sänkfunktionen ganska primär.

Först gången jag använde min sänksåg med skena undrade jag bara varför jag inte skaffat en tidigare ;-)

Plockar jag fram cirkelsågen känner jag mig rädd, plockar jag fram sänksågen känner jag mig glad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.