hej!

nu har jag blivit med skruvdragare samt sticksåg,

nästa att införskaffas är en cirkelsåg,

jag har kollat på Hitachi C6BU2 och den finns på toolab för 1949:- inkl frakt vilket jag tycker är rätt bra

http://www.toolab.se/produkt/C6BU2-Hitachi-Cirkelsag-165MM-1100W

jag har läst lite på forumet och medlemmarna säger att man kommer vilja ha en skena till sågen och då blir det genast väldigt mycket mer

en skena på 80 cm och en adapter till denna såg blir 1100:-

finns det någon annan liknande cirkelsåg ni kan rekommendera där totalpriset hamnar lägre?

80cm skena är i kortaste laget dessutom, normalt sett vill man minst ha en som täcker en skivbredd (1200mm + gärna nån decimeter till).

Vill du komma billigare undan så är det nog beg. marknaden som gäller.
Har en Bosch GKS65CE med tillhörande parallellanslag, och 140cm skena som ska säljas, PMa mig om det låter intressant, finnt i Borlänge.

Jag håller med om att en skena skall vara kanske 140 cm. Helst skall man ha 2 sådana med kopplingsbeslag så man har skena på 2,8 meter totalt. Då kan du kapa stora byggskivor på båda ledderna effektivt.

Du kan bygga egna skenor för att göra det billigare i början. Eller i värsta fall använda ett långt vattenpass, rak regel eller liknande. Allt tar bara lite längre tid

har ju en 3 meters rätskiva och ett 2 meters vattenpass så att köpa en skena till sågen för 1100.- kanske är lite overkill?

Jag tycker det är onödigt att lägga pengar på en extra skena till en cirkelsåg. Kapar man byggskivor så behöver man inte den extra halv mm i exakthet jämfört med att ha en skena och flytta den allt eftersom. Eftersom det ändå tar en stund att montera ihop två skenor. Jag personligen har kopplat ihop skenorna till min sänksåg två ggr på ca 100 bygg och mdf skivor. Tvingarna är för övrigt onödiga också.

Är de bara byggskivor som skall sågas spelar skenor mindre roll, men om det skall vara lite bättre precision är de otroligt bra att ha. Jag sågade till stomme och hyllplan till en platsbyggd garderob för ett par år sedan med hjälp av en cirkelsåg, en egentlillverkad skena och ett par tvingar. Det funkade hyfsat, men det blev inte helt perfekt.

Sedan dess har jag köpt en sänksåg med tillhörande skena, och då jag för några veckor sedan fixade ytterligare en garderob var det så otroligt mycket enklare och blev bättre resultat. Sänksågen var en Makita, och för att slippa dom hutlösa vertygspriserna i Sverige köpte jag den från England.

Jag såg att Axminster säljer den för £330 med systainer, 2 st 140cm-skenor och en väska till skenorna. http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/

Så i valet mellan att lägga 1949 + 1100 kr för Hitachin med tillhörande skena eller ytterligare 500 kr för en sänksåg med två tillhörande skenor skulle jag tveklöst välja sänksågen.

Hej!

det kommer bli mestadels byggskivor och liknande för min del, vill gärna ha en liten och smidig cirkelsåg men som ändå klarar att kapa reglar och liknande med. tror ni c6bu2 blir för liten och klen?

troligen kommer jag i framtiden skaffa mig en sänksåg men vad jag förstått så är de rätt klumpiga om man vill använda dom som en vanlig cirkelsåg?

//T

Vad är det främst du skall bygga? För att kapa byggskivor där inte precisionen är så viktig är en en cirkelsåg utmärkt, men det inte handlar om ett större bygge funkar säkerligen en sänksåg. Den är kanske inte lika robust och oöm som en cirkelsåg, men funktionen är i princip densamma.

För att kapa reglar skulle jag föredra att använda en kapsåg istället för cirkelsåg (såvida de inte är monterade naturligtvis!).

det kommer byggas och renoveras en hel del
nybliven husägare som fortfarande tycker det är roligt att renovera :)

kommer även bygga ett garage på ca 100m2

kapsåg har jag redan en bosch pc8 eller vad de heter men ibland kanske man vill kapa av en regel utan att springa med den till kapsågen eller att de sitter fast i konstruktionen=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.