Rickard.
Båda är bra val och det är väl egentligen bara en smaksak, det finns inget rakt av höger eller vänsterhänt utan det finns för och nackdelar med båda hållen.

Åk och känn på dom i butik och gå på magkännslan 😉
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Båda är bra val och det är väl egentligen bara en smaksak, det finns inget rakt av höger eller vänsterhänt utan det finns för och nackdelar med båda hållen.

Åk och känn på dom i butik och gå på magkännslan 😉
Tack! Magkänslan säger 680, men tänkte om det var någon uppenbar skillnad som jag hade missat!
 
K
Kort sagt så ger 680 bra och tydlig sikt till vart du sågar. Men du får också att sågspån i fickan och på dig. 660 skjuter spånet åt andra sidan så det slipper du men ser inte klingan lika bra. Kläm och känn lite, smaken är som baken
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
K
Kan tillägga att jag har 680 och är nöjd med det, har satt en liten rörvinkel som riktar bort det mesta spånet men helt oskadd blir man inte. Funkar ok i byggkläder men när man bara ska ut och göra ett, två snabba snitt och inte orkar byta om är det lite drygt men allt spån
 
  • Gilla
jackhammer och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kort sagt så ger 680 bra och tydlig sikt till vart du sågar. Men du får också att sågspån i fickan och på dig. 660 skjuter spånet åt andra sidan så det slipper du men ser inte klingan lika bra. Kläm och känn lite, smaken är som baken
Tack, fördrar nog att se klingan så det var bra input! Tack!
 
Rickard.
Spånet och "balansakten" om man bara vill trimma av 10mm av en bräda som högerhänt är väl det som främst talar mot klingan vänster.
Den med klingan till höger är väl också lite kompaktare av någon anledning.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Spånet och "balansakten" om man bara vill trimma av 10mm av en bräda som högerhänt är väl det som främst talar mot klingan vänster.
Den med klingan till höger är väl också lite kompaktare av någon anledning.
Jo precis, lite säkrare med klingan längre från vänsterhanden när en håller i en bräda med vänster och sågen med höger. Och i samma situation har sågen stöd av brädan du håller i istället för mot avkapet vilket jag föredrar.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Så med inläggen ovan, vilken ska man köpa? 😂
 
Rickard.
En av varje för att vara på säkra sidan 😉
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En av varje för att vara på säkra sidan 😉
Gillar hur du tänker.... 😂
 
K kniv skrev:
Kan tillägga att jag har 680 och är nöjd med det, har satt en liten rörvinkel som riktar bort det mesta spånet men helt oskadd blir man inte. Funkar ok i byggkläder men när man bara ska ut och göra ett, två snabba snitt och inte orkar byta om är det lite drygt men allt spån
Det finns en uppsamlingspåse att köpa till..
Jag har en 680 och kör påsen. Då slipper man att den skjuter spån rakt på en...


/Jocce
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
Kör 680:an och just att du ser klingan/linjen är ett stort pluss. Ska det bara kapas av en snutt kan du lika gärna såga med vänstern och hålla plankan med högern alt vända sågen oppåner 😀

Och har du ingen snickarvinkel, köp en å ha som vinkelanhåll. Sjukt smidigt..
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
P
Biten jag ska behålla vill jag hålla i, och spillet får falla till marken. Som högerhänt håller jag klingan i den näven och jag vill att den ska ha upplag på arbetsstycket under hela snittet. Då blir valet av klinga enkelt, 660.
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
K
Nu predikar inte för ens eller andra riktigt, tycker det är en smaksak. Jag har som sagt 680.
Men med 680 håller jag i snabbvinkeln och brädan jag vill behålla med vänsterhanden, snabbvinkeln är 39mm från där jag ska såga och klingan går precis på strecket. Syns bra vart klingan går. Avkapet faller ner till marken. Så det argumentet håller inte som enbart till fördel 660. Men är avkapet under ~ 15mm så håller jag med, det är absolut inte fullgott stöd under sågen och det blir balansakt. Vid så noggranna finjusteringar så tar jag tvingen till hjälp och tvingar fast snabbvinkeln och sågar med breda sidan mot snabbvinkeln. Då måste man räkna med klingans bredd också, det behövs inte annars. Vilket jag antar man också måste med 660 eftersom man inte ser klingans sida som är mot brädan som ska behållas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.