3 417 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Makita cirkelsåg, vilken modell?
Sida 1 av 2
Tja, behöver köpa en cirkelsåg imorgon bitti. Kör Makita på övrigt så valet blir en Makita även här.
Vilken av dessa två modeller skulle ni valt? Är högerhänt om det spelar roll....
https://www.bauhaus.se/cirkelsag-makita-dhs660z-18v-utan-batteri
https://www.bauhaus.se/cirkelsag-makita-dhs680z-lxt-18v-utan-batteri
Vilken av dessa två modeller skulle ni valt? Är högerhänt om det spelar roll....
https://www.bauhaus.se/cirkelsag-makita-dhs660z-18v-utan-batteri
https://www.bauhaus.se/cirkelsag-makita-dhs680z-lxt-18v-utan-batteri
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Båda är bra val och det är väl egentligen bara en smaksak, det finns inget rakt av höger eller vänsterhänt utan det finns för och nackdelar med båda hållen.
Åk och känn på dom i butik och gå på magkännslan 😉
Åk och känn på dom i butik och gå på magkännslan 😉
Tack! Magkänslan säger 680, men tänkte om det var någon uppenbar skillnad som jag hade missat!Rickard. skrev:
Kan tillägga att jag har 680 och är nöjd med det, har satt en liten rörvinkel som riktar bort det mesta spånet men helt oskadd blir man inte. Funkar ok i byggkläder men när man bara ska ut och göra ett, två snabba snitt och inte orkar byta om är det lite drygt men allt spån
Tack, fördrar nog att se klingan så det var bra input! Tack!K kniv skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Spånet och "balansakten" om man bara vill trimma av 10mm av en bräda som högerhänt är väl det som främst talar mot klingan vänster.
Den med klingan till höger är väl också lite kompaktare av någon anledning.
Den med klingan till höger är väl också lite kompaktare av någon anledning.
Jo precis, lite säkrare med klingan längre från vänsterhanden när en håller i en bräda med vänster och sågen med höger. Och i samma situation har sågen stöd av brädan du håller i istället för mot avkapet vilket jag föredrar.Rickard. skrev:
Det finns en uppsamlingspåse att köpa till..K kniv skrev:
Jag har en 680 och kör påsen. Då slipper man att den skjuter spån rakt på en...
/Jocce
Kör 680:an och just att du ser klingan/linjen är ett stort pluss. Ska det bara kapas av en snutt kan du lika gärna såga med vänstern och hålla plankan med högern alt vända sågen oppåner 😀
Och har du ingen snickarvinkel, köp en å ha som vinkelanhåll. Sjukt smidigt..
Och har du ingen snickarvinkel, köp en å ha som vinkelanhåll. Sjukt smidigt..
Nu predikar inte för ens eller andra riktigt, tycker det är en smaksak. Jag har som sagt 680.
Men med 680 håller jag i snabbvinkeln och brädan jag vill behålla med vänsterhanden, snabbvinkeln är 39mm från där jag ska såga och klingan går precis på strecket. Syns bra vart klingan går. Avkapet faller ner till marken. Så det argumentet håller inte som enbart till fördel 660. Men är avkapet under ~ 15mm så håller jag med, det är absolut inte fullgott stöd under sågen och det blir balansakt. Vid så noggranna finjusteringar så tar jag tvingen till hjälp och tvingar fast snabbvinkeln och sågar med breda sidan mot snabbvinkeln. Då måste man räkna med klingans bredd också, det behövs inte annars. Vilket jag antar man också måste med 660 eftersom man inte ser klingans sida som är mot brädan som ska behållas?
Men med 680 håller jag i snabbvinkeln och brädan jag vill behålla med vänsterhanden, snabbvinkeln är 39mm från där jag ska såga och klingan går precis på strecket. Syns bra vart klingan går. Avkapet faller ner till marken. Så det argumentet håller inte som enbart till fördel 660. Men är avkapet under ~ 15mm så håller jag med, det är absolut inte fullgott stöd under sågen och det blir balansakt. Vid så noggranna finjusteringar så tar jag tvingen till hjälp och tvingar fast snabbvinkeln och sågar med breda sidan mot snabbvinkeln. Då måste man räkna med klingans bredd också, det behövs inte annars. Vilket jag antar man också måste med 660 eftersom man inte ser klingans sida som är mot brädan som ska behållas?