Hej
Har en budget på 3k.

Gillar Hitachi och har kollat på en C6BU2 länge. Dock så vill jag slippa adaptern som har fått blandade recensioner.

Vilken ska jag kolla på? Och var?

Import är ok.

pozz2 skrev:
Hej
Har en budget på 3k.

Gillar Hitachi och har kollat på en C6BU2 länge. Dock så vill jag slippa adaptern som har fått blandade recensioner.

Vilken ska jag kolla på? Och var?

Import är ok.
Skulle satsa på en Makita SP6000 från UK. Borde gå att hitta för 3000 inkl skena och systainer.

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Bosch GKS55 eller 65GCE?
Passar på Boschskenor, och andra.
Saknar klyvkniv.

<edit>
För knappa 3700:- får du en Bosch GKT55GCE med L-boxx och 1600mm skena från Tyskland.

Redigerat:
Det beror lite på om du vill ha en cirkelsåg på skena, som kan göra saker som man normalt gör med en cirkelsåg (tänk allmänt bygg), eller en sänksåg(urtag mitt i skivmaterial m.m. men som passar sämre att köra utan skenan för allmänt bygg).

Vad tänker du att du ska använda den till?

Redigerat:
Va först inne på en sänksåg men insåg att det är över min budget just nu, om man inte köper harald nyborgs :D
Därför känns en cirkelsåg på skena som en bra kompromiss.

Cirkelsågar som passar direkt på skenor utan adapter är rätt dyra sist jag kollade. Så om man absolut inte måste ha just cirkelsåg kan man lika gärna köpa sänksåg för samma pengar eller ibland till och med billigare.

Vill nog ha en cirkelsåg, den jag har duger knappt till att kapa bränne me så den måste ändå bytas ut.

Har själv funderat på bosch gks85g från toolstop, däremot hamnar du lite över 3000 för paketet med skena och låda.

pozz2 skrev:
Va först inne på en sänksåg men insåg att det är över min budget just nu, om man inte köper harald nyborgs :D
Därför känns en cirkelsåg på skena som en bra kompromiss.
Jag är väldigt nöjd med Mafell KSP55, både med och utan skena, men den blir lite dyrare än 3kkr, tror jag gav ca 4kkr från England.
Det var min kära fru som tyckte vi skulle köpa den isf billig Jula/Nyborg-sänksåg och det var nog klokt av henne. Inte för att Julasågen är dålig utan för att Mafellen är så mycket mer; med en maskin täcks det mesta av både sänk- och cirkelsågning in.

nanowire skrev:
Jag är väldigt nöjd med Mafell KSP55, både med och utan skena, men den blir lite dyrare än 3kkr, tror jag gav ca 4kkr från England.
Det var min kära fru som tyckte vi skulle köpa den isf billig Jula/Nyborg-sänksåg och det var nog klokt av henne. Inte för att Julasågen är dålig utan för att Mafellen är så mycket mer; med en maskin täcks det mesta av både sänk- och cirkelsågning in.
Klok fru! Mafell vs. Jula hmm... Svårt val.

När vi är inne på ämnet (antar det diskuterats tidigare). Vad är den stora vinsten med sänksåg jämfört med cirkelsåg, förutsatt att båda går på skena? Det där med att kapa invändigt i en skiva köper jag inte, man kommer ju inte åt hörnorna ändå, om man ex ska ta upp urtag för en vask eller nåt. Dessutom är detta en "sällanmanöver" och fräsen mer lämpligt verktyg. Så, jag måste missat något och någon får gärna upplysa mig om situationer där sänksågen är överlägsen cirkelsågen.

Ola C skrev:
När vi är inne på ämnet (antar det diskuterats tidigare). Vad är den stora vinsten med sänksåg jämfört med cirkelsåg, förutsatt att båda går på skena? Det där med att kapa invändigt i en skiva köper jag inte, man kommer ju inte åt hörnorna ändå, om man ex ska ta upp urtag för en vask eller nåt. Dessutom är detta en "sällanmanöver" och fräsen mer lämpligt verktyg. Så, jag måste missat något och någon får gärna upplysa mig om situationer där sänksågen är överlägsen cirkelsågen.
Spån/dammhanteringen är överlägsen på sänksågen.
Med dammsugare alltså.
Jag vet inte hur många cirkelsågar som har skena med gummiläpp, Bosch har det, men förmodligen alla sänksågar, det är smidigt att veta att snittet hamnar precis där gummiläppen slutar.

Redigerat:
Ja men inget av det har väl med själva sänkfunktionen att göra? Man skulle kunna bygga en cirkelsåg med samma dammupptagning som en sänksåg om man konstruerade den lite smartare. Hurivida skenan har gummiläpp eller inte är väl inte heller helt relevant.

Jag dissar inte sänksågen (vore väldigt dumt då många har en och verkar nöjda:)), är mest nyfiken på att höra när man använder sig av själva sänkfunktionen.

Ola C skrev:
Ja men inget av det har väl med själva sänkfunktionen att göra? Man skulle kunna bygga en cirkelsåg med samma dammupptagning som en sänksåg om man konstruerade den lite smartare. Hurivida skenan har gummiläpp eller inte är väl inte heller helt relevant.

Jag dissar inte sänksågen (vore väldigt dumt då många har en och verkar nöjda:)), är mest nyfiken på att höra när man använder sig av själva sänkfunktionen.
Jag ser både dammhantering och gummiläpp som relevant just då det är en sänksågens fördelar. :)
Och visst skulle man kunna konstruera en cirkelsåg med bättre spån/dammhantering, men finns det, och är DET relevant? ;)
Men nej, jag kan inte säga att det just är själva sänkfunktionen som gör att jag gillar min. :)
Mer precis/enklare djupinställning är en till fördel, som kanske inte heller har med sänkfunktionen att göra, eller ja lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.