Glöm inte att även vindkraften går back när det blåser mycket på sommarhalvåret, samt att solenergin går back när det är mycket sol och vattenkraften måste släppa vatten (enligt vattendomar) på våren.

Det enda som gör att solpanelerna fortsätter att leverera el trots låga priser är att producenterna får bidrag från staten, vilket är ett jätteproblem i bla Nederländerna och Tyskland, vilket i sin tur sprider sig till oss via elnäten.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Tycker inte det ordet enbart klingar negativt, utan speglar mera "att man faktiskt inte kan veta" hur pass mycket effekt sol & vindkraft kan lämna vid en given tidpunkt.

Spannet mellan att lämna NOLL & maxeffekt är ju enormt.
Sedan skulle nog jag definiera vädret som typ "slump", vad gäller blåst & klarblå himmel, som isig är faktorerna för att ens sol & vindkraft ska fungera.
Ingen vet något om framtiden, på det sättet är allt slump, speciellt elproduktion, kanske minst vattenkraft men även där spelar slumpen in.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
D
A Argastesnickaren skrev:
Detsamma gäller ju också kärnkraften samt alla andra källor till energi mer eller mindre:)
Det kan bli stopp lite då och då och då pratar vi inte bara planerat underhåll utan allt kan hända.
(Även om kärnkraften går för det mesta så har den defintivt haft sina oplanerade stopp också)
SKulle då alla energikällor benämnas slump kraft eller bara dom som man inte tycker om?
Ja det är synd att de planerar in så många misstag i driften av kärnkraftverk :( , annars kunde man ju kalla det slump men det finns ju inte vid kärnkraft

• Haha
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Tycker inte det ordet enbart klingar negativt, utan speglar mera "att man faktiskt inte kan veta" hur pass mycket effekt sol & vindkraft kan lämna vid en given tidpunkt.
Inte exakt nej, men man kan ge rätt hyffsade estimeringar, särskilt gällande solenergi.
J jawen skrev:
Spannet mellan att lämna NOLL & maxeffekt är ju enormt.
Ja, det är det på ett kärnkraftverk också.
J jawen skrev:
Sedan skulle nog jag definiera vädret som typ "slump", vad gäller blåst & klarblå himmel, som isig är faktorerna för att ens sol & vindkraft ska fungera.
Ett vindkraftverk behöver vind ja, inte särskilt mycket vind, men absolut. Solenergi får man även när det inte är klarblå himmel ger den energi, om än mindre.

Det jag avser när jag klagar på ordet slumpkraft är alltså inte att skapa dålig stämning. Jag tycker bara att det är onödigt med ord som slumpkraft, vänsterrbliven, dumliberal etc. Du ger alltsom oftast inlägg med sådana ord tummen upp, så jag antar att du tycker det är en bra inställning, jag gör det inte.

• Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tycker att en stor del av dina senare inlägg bara är "att tjaffsa" med folk, som en bror duktig.
Tror mycket väl att du förstod & förstår innebörden i "slumpkraft", men du väljer hellre att "tjaffsa"

Trist inställning du numera fått.
Det är väl de som skriver "slumpkraft" som tjafsar.

Det du gör är att gnälla på de som slår ned på tjafset och som vill ha en seriös diskussion i stället.

Förstår du det?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Då borde du vara ok med att vi kallar kärnkraft för slumpkraft.

Ingen vet hur dåligt en kärnreaktor kommer matcha förbrukningen. Det är rent slumpmässigt.
En egenskap som den delar med sol och vind.

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
SKulle då alla energikällor benämnas slump kraft eller bara dom som man inte tycker om?
Bara att du likställer sol/vind-kraft med kärnkraft när vi talar om "slumpkraft", talar tydligt om för mig ATT du inte vill förstå vad "gemene mans" definition för ordet slump har för betydelse.

Likt att det också skulle va slumpen, som avgjorde om du ska äta någonting idag.
För det kan ju hända att du kör vilse "långt bort åt fanders" på vägen till jobbet, & får soppatorsk 7 mil ifrån bebyggelse så att du måste ta dig till fots hela vägen genom skogarna.

Eller?

pacman42 pacman42 skrev:
Glöm inte att även vindkraften går back när det blåser mycket på sommarhalvåret, samt att solenergin går back när det är mycket sol och vattenkraften måste släppa vatten (enligt vattendomar) på våren.

Det enda som gör att solpanelerna fortsätter att leverera el trots låga priser är att producenterna får bidrag från staten, vilket är ett jätteproblem i bla Nederländerna och Tyskland, vilket i sin tur sprider sig till oss via elnäten.
Jätteproblemet är väl då staten.

Ser ut som du försöker skylla problemet staten på den oskyldiga sol och vindkraften.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Att inte se skillnaden på sol/vind och vatten/kärnkraft i planerbarhet krävs en speciell sorts kognitiv disonans misstänker jag.
Skulle du bara kunna konkretisera hur den där planerbarheten kommer till uttryck i verkligheten för kärnkraften.

Planerar man produktionen så den machar förbrukningen då. En dag i förväg, eller en vecka i förväg? Eller hur går det här planerandet till?

D
J jawen skrev:
Bara att du likställer sol/vind-kraft med kärnkraft när vi talar om "slumpkraft", talar tydligt om för mig ATT du inte vill förstå vad "gemene mans" definition för ordet slump har för betydelse.

Likt att det också skulle va slumpen, som avgjorde om du ska äta någonting idag.
För det kan ju hända att du kör vilse "långt bort åt fanders" på vägen till jobbet, & får soppatorsk 7 mil ifrån bebyggelse så att du måste ta dig till fots hela vägen genom skogarna.

Eller?
Gemene man använder absolut inte det ordet, för det första måste man vara intresserad och sen ska man tillbringa tillräckligt med tid i radikaliserade sammanhang.

• Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jätteproblemet är väl då staten.

Ser ut som du försöker skylla problemet staten på den oskyldiga sol och vindkraften.
Det gör jag inte, jag bara betonar att med dagens villkor så är inte solenergi och vindenergi någon särskilt bra idé. Samtidigt tigger både sol- och vindbranschen efter nya bidrag...

Ossian K Olsson
pacman42 pacman42 skrev:
Det gör jag inte, jag bara betonar att med dagens villkor så är inte solenergi och vindenergi någon särskilt bra idé. Samtidigt tigger både sol- och vindbranschen efter nya bidrag...
Det beror ju på vad villkoren är. En stor del av elen handlas inte på spotpriser utan på terminer.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det beror ju på vad villkoren är. En stor del av elen handlas inte på spotpriser utan på terminer.
Men för att uppfylla villkoren i dessa terminer (eller PPA) så måste man ändå köpa och sälja el på spot-marknaden, det finns flera exempel på exempelvis vindbolag som gått omkull pga detta. Det finns inga gratisluncher.

D daVinci skrev:
Skulle du bara kunna konkretisera hur den där planerbarheten kommer till uttryck i verkligheten för kärnkraften.
Den ända rapporten jag hittade snabbt om oplanerade stopp i kärnkraftverk, säger

Bäst i klassen var Sydkorea med 0 procent i oplanerad stopptid.
Därefter kom Schweitz, Slovakien och Kina. Mest effektivt av våra grannländer är Finland med en oplanerad stopptid på 1 procent.

Är det då per definition en "slumpkraft" ?
Eller är den en stabil väderoberoende kraftkälla ?

Svenska Vattenfall kallar den "stabil" i varje fall.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Planerar man produktionen så den machar förbrukningen då. En dag i förväg, eller en vecka i förväg? Eller hur går det här planerandet till?
Nu börjar du prata om dagsplanering. Men det är inte där problemet ligger, eller är det den framförhållning du har i ditt liv?

Har du ett väl designat elsystem så är det relativt lätt att räkna ut hur många produktionsenheter och vilken effekt dessa ska ha för att elsystem "alltid" ska fungera via felfrekvenser och prognoser/planering.
Nu vet jag inte vilket värstascenario man designade för när man planerade för 20 (?) reaktorer, att två, tre eller fyra reaktorer stod stilla samtidigt, men borde väl varit där någonstans. Nu har vi lagt ner så många reaktorer att om några stannar så är det skyhögt elpris och "varje kW räknas"-tal från statsministern.

Sol och vind är i mina ögon kuriosa, grädde på moset eller om man vill vara synisk ett bra sätt för företag att mjölka skattepengar från vill-må-bra-miljöpartister.

Det räcker ofta med att fundera på extremscenariorna för att komma nära sanningen.
Fungerar ett elsystem i ett I- land i norr med bara sol och vind?
Nej.
Fungerar ett elsystem i ett I- land i norr med bara vatten och kärnkraft?
Ja.

Då gäller det bara att hitta optimum däremellan.
Och nu har vi 10kr/kWh när det är vindstilla och negativt pris när solen skiner. Då har man helt klart gått för långt mot sol/vind-extremen enligt mig.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.