J jawen skrev:
Det är iofs mycket möjligt att 2 så överlägsna ekonomier, tar nya stora marknadsandelar "på varsin del" av världen.
Svårt för fjuttländer då & även "välskötta" länder som Sverige behöver 20 år att ställa om.
Och vart är vi då?
Man tar inte marknadsandelar på världsmarknaden genom att införa strafftullar, man gör precis tvärtom

USA inför tullar mot Kina (å Asien) å EU, vilka svarar med samma mynt.

Kina (å Asien) å EU ändrar inget sinsemellan vilket gör att handeln mellan dessa får ett uppsving iomed att handeln med USA minskar.

Amerikanska Företag som servar den inhemska marknaden får ett uppsving mens USAs exportindustri blöder kraftigt.

Det finns inga vinnare i ett handelskrig.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Slaktaren hinner inte få iväg köttet innan det blir härsket, så han måste sälja snabbast möjligt där han bor men han får sälja för 10% av normalpris.
Hur definierar du "normalpris"?

pacman42 pacman42 skrev:
Nu spås elpriset bli lågt i flera år framöver...

[länk]
inte med slumpkraft

• Gilla
jawen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu spås elpriset bli lågt i flera år framöver...

[länk]
Perfekt, då kan skatten smyghöjjas så man inte märker det.

• Gilla
  • Haha
henrik_86 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
inte med slumpkraft
Nej, med sol och vind...

• Gilla
  • Haha
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, med sol och vind...
sol och vind är ju definitionen av slumpkraft

• Gilla
henrik_86 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
sol och vind är ju definitionen av slumpkraft
Kanske din definition. Själv tycker jag det bara är fånigt.

Hos mig "slumpar" det sig så att solen går upp tidigt på morgonen och ner sent på kvällen just nu. Om en månad tror jag det kommer "slumpa" sig så att att solen går upp ännu tidigare och ner ännu senare. I december tror jag "slumpen" kommer göra så att solen får upp sent, knappt alls och ner tidigt.

Rackarns mycket slump över det hela...
Kanske ser det annorlunda ut hos dig, men hos mig anar jag ett mönster vilket man inte gör med slump...

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Hos mig "slumpar" det sig så att solen går upp tidigt på morgonen och ner sent på kvällen just nu. Om en månad tror jag det kommer "slumpa" sig så att att solen går upp ännu tidigare och ner ännu senare. I december tror jag "slumpen" kommer göra så att solen får upp sent, knappt alls och ner tidigt.

Kanske ser det annorlunda ut hos dig, men hos mig anar jag ett mönster vilket man inte gör med slump...
Tycker att en stor del av dina senare inlägg bara är "att tjaffsa" med folk, som en bror duktig.
Tror mycket väl att du förstod & förstår innebörden i "slumpkraft", men du väljer hellre att "tjaffsa"

Trist inställning du numera fått.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Håller helt med.
Att ge nåt man inte gillar ett förlöjligande epitet (avlägset vedertagna begrepp) visar bara imho att det är skralt med direkta sakargument.
Det visar också vilken nivå man vill ha på diskussionen. Det är synd med såpass många kunniga skribenter som ändå finns här.

• Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tycker att en stor del av dina senare inlägg bara är "att tjaffsa" med folk, som en bror duktig.
Tror mycket väl att du förstod & förstår innebörden i "slumpkraft", men du väljer hellre att "tjaffsa"

Trist inställning du numera fått.
Nu har jag inte historiken här i färskt minne så jag vill inte uttala mig närmare om Fairlanes inställning förr och nu :-)
Jag tycker, liksom - antar jag - Fairlane, däremot att det är trist när folk hittar på invektiv till saker man inte gillar. Som "slumpkraft" till exempel, vilket ju låter uppenbart negativt. Ungefär som när folk kallar varandra "vänsterbliven" eller "svärjevänn" i politiska diskussioner. Onödigt, distraherar från sakfrågan och ger en negativ ton i diskussionen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B bollen skrev:
Som "slumpkraft" till exempel, vilket ju låter uppenbart negativt.
Tycker inte det ordet enbart klingar negativt, utan speglar mera "att man faktiskt inte kan veta" hur pass mycket effekt sol & vindkraft kan lämna vid en given tidpunkt.

Spannet mellan att lämna NOLL & maxeffekt är ju enormt.
Sedan skulle nog jag definiera vädret som typ "slump", vad gäller blåst & klarblå himmel, som isig är faktorerna för att ens sol & vindkraft ska fungera.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
B bollen skrev:
Nu har jag inte historiken här i färskt minne så jag vill inte uttala mig närmare om Fairlanes inställning förr och nu :)
Jag tycker, liksom - antar jag - Fairlane, däremot att det är trist när folk hittar på invektiv till saker man inte gillar. Som "slumpkraft" till exempel, vilket ju låter uppenbart negativt. Ungefär som när folk kallar varandra "vänsterbliven" eller "svärjevänn" i politiska diskussioner. Onödigt, distraherar från sakfrågan och ger en negativ ton i diskussionen.
Vet inte var du har för värdering i slump, men sol och vind är per definition inte något man kan styra över därvid slumpmässig så ur min synvinkel är slumpkraft ett perfekt ord för att beskriva just den el som kommer från dessa.
Kärnkraft, vattenkraft och gas/oljekraft är planerbara.

Är så slumpkraft dålig? Det beror på vad man är ute efter, så ej nödvändigtvis.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tycker inte det ordet enbart klingar negativt, utan speglar mera "att man faktiskt inte kan veta" hur pass mycket effekt sol & vindkraft kan lämna vid en given tidpunkt.

Spannet mellan att lämna NOLL & maxeffekt är ju enormt.
Sedan skulle nog jag definiera vädret som typ "slump", vad gäller blåst & klarblå himmel, som isig är faktorerna för att ens sol & vindkraft ska fungera.
Detsamma gäller ju också kärnkraften samt alla andra källor till energi mer eller mindre:)
Det kan bli stopp lite då och då och då pratar vi inte bara planerat underhåll utan allt kan hända.
(Även om kärnkraften går för det mesta så har den defintivt haft sina oplanerade stopp också)
SKulle då alla energikällor benämnas slump kraft eller bara dom som man inte tycker om?

• Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
Att inte se skillnaden på sol/vind och vatten/kärnkraft i planerbarhet krävs en speciell sorts kognitiv disonans misstänker jag. Men jag tar fram kritorna och försöker:

Ett kärnkraftverk kan absolut stanna oplanerat, som allt annat går saker sönder. Det är därför du inte har ett kk utan flera. Då kan de andra enkelt täcka upp planerade och oplanerade stopp.

Är det vindstilla och mörkt i norra Europa så kan du bygga vindkraftverk tills du kräks, levererad effekt blir fortfarande noll.
Och sen blir elpriset negativt så fort det blåser/ solen skiner så att bra kraftslag (vatten och kärnkraft) går back.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.