Byggahus.se

Centraldammsugarslang utan tjuvluftsventil

335 läst  3 svar

1. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Efter 15 års flitigt användande havererade båda dammsugarslangarna. Båda Electrolux original från 2004. Den ena ”stelopererar” jag för att använda i verkstaden. Kabeln är av någonstans och munstyckena är glappa, slitna och lossar av sig själva. Ny slang inköpt på Electrolux service. Fanns bara en att välja på, men den funkade med de gamla musntyckena.

Tyvärr har den ingen ventil i handtaget för att släppa in tjuvluft. Det verkar inga andra fabrikat ha heller. Däremot finns det en 5-läges brytare som ger 16, 12, 8, 4 resp. 0 kOhm. Är det så att nya centraldammsugare har EC-motorer och tanke är att man sänker varvtalet istället för att släppa in tjuvluft när det suger för hårt? Jag har en finfin Husky som bara är 5-6 år och så vitt jag kan se är den en AC-motor i den.
    Någon här som ett förslag på lösning till ”problemet”?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Kan du inte bara hitta ett rör i lämplig dimension och göra en egen tjuvluftare? konstruktionen är ju rätt enkel....

3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Funderade på det, men man vill ju ha det i handtaget och då blir det att slakta på chans. Rördelarna är superelliptiska, ej runda. Med ett runt rör skulle man kunna göra en mantel med en stegvis öppning.

• Laddar…
  4. fgo
    Husägare · Nivå 11
    Skriv ut en i 3D-skrivare.
    Du verkar ha hög teknisk kunskap.
    Så du kanske kan rita upp en rörbit med ventil.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka