25 042 läst ·
41 svar
25k läst
41 svar
Cementputsad granitgrund - vad göra?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Har varit på studiebesök på ett stenhuggeri som då blästrar fram text (gravsten) sedan kör man över det blästrade med lufthammare och en mejsel full med pyramider.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det ser ut som sten igen.
Protte
Protte
Tyvärr dengroth, jag provade med citronsyra, men det var värdelöst. Provade att värma med speedheater också för att se om man kunde få sprickbildning av värmen, men det tar ju evigheter att värma en så stor massa. Prototypens tips låter intressant!
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Undrar om inte benämningen är "krysshammare". Detta kanske är vår lösning!
Kolla här ...http://www.stenverktyg.se/verktyg/krysshammare/krysshammare-khk-35-9s-e/#
Den går tydligen att hyra av uthyrnings företag
Kolla här ...http://www.stenverktyg.se/verktyg/krysshammare/krysshammare-khk-35-9s-e/#
Den går tydligen att hyra av uthyrnings företag
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Krysshammare är nog rätt, mitt minne säger att det var tätare mellan piggarna men det är många år sedan och minnet kanske har glesnat.
Kan vara som med slippapper, många piggar ger finare yta.
Gör ett besök på ett stenhuggeri, måste ju finnas i Stockholm så många som dör där.
Protte
Kan vara som med slippapper, många piggar ger finare yta.
Gör ett besök på ett stenhuggeri, måste ju finnas i Stockholm så många som dör där.
Protte
Kanske inte krysshammare är lämplig på ojämna stengrunder. Från Stenbolagets hemsida:
"Krysshammaren monteras i en tryckluft eller slagborrmaskin och används till att krysshamra slät granit. Den krysshamrade ytan blir grövre, med en klar struktur och ser mer bearbetad ut."
Med tanke på hur en krysshammare ser ut kan man lätt tänka sig att den får svårt att komma åt där det inte är slät yta.
"Krysshammaren monteras i en tryckluft eller slagborrmaskin och används till att krysshamra slät granit. Den krysshamrade ytan blir grövre, med en klar struktur och ser mer bearbetad ut."
Med tanke på hur en krysshammare ser ut kan man lätt tänka sig att den får svårt att komma åt där det inte är slät yta.
Jo det är kanske sant, men det finns olika storlekar så det borde inge vara något problem. Sedan kan man vinkla den ner i ojämnheter och slå med kanterna på den. Nu snackar vi tankar och måste provas. Dock så vet jag att en hammare med slät yta gör jobbet då jag knackat bort cementen på en grundsten med bra resultat. Om man kan använda en krysshammare i samma storlek med små "nabbar" så ser jag inte varför det inte ska funka. Men jag har inte haft tid att testa ännu då jag har parallella projekt mellan mina parallella projekt 😀. Borrhammaren bör nog också vara av en mindre modell som inte slår så hårt.
Klicka här för att svara