Någon framgång, ozean?

Har varit på studiebesök på ett stenhuggeri som då blästrar fram text (gravsten) sedan kör man över det blästrade med lufthammare och en mejsel full med pyramider.

Protte

prototypen skrev:
Har varit på studiebesök på ett stenhuggeri som då blästrar fram text (gravsten) sedan kör man över det blästrade med lufthammare och en mejsel full med pyramider.

Protte
Mejsel full med pyramider? Vad blir resultatet av denna behandling?

Det ser ut som sten igen.

Protte

Wow, det låter ju fantastiskt! Har du någon mer info om den här magiska mejseln full med pyramider, i kombination med lufthammare? Var kan man hitta en sådan?

Tyvärr dengroth, jag provade med citronsyra, men det var värdelöst. Provade att värma med speedheater också för att se om man kunde få sprickbildning av värmen, men det tar ju evigheter att värma en så stor massa. Prototypens tips låter intressant!

Krysshammare är nog rätt, mitt minne säger att det var tätare mellan piggarna men det är många år sedan och minnet kanske har glesnat.
Kan vara som med slippapper, många piggar ger finare yta.

Gör ett besök på ett stenhuggeri, måste ju finnas i Stockholm så många som dör där.

Protte

• Gilla
ozean och 1 till
  • Laddar…
Funktionen borde väl vara densamma som nålhammare som tidigare föreslagits, eller vad tror ni? Känns som att en nålhammare är lättare att få tag i.

Värt ett försök i alla fall. Skulle tro att krysshammaren kan slå med större kraft, men det kanske funkar med nålhammare också

Kanske inte krysshammare är lämplig på ojämna stengrunder. Från Stenbolagets hemsida:

"Krysshammaren monteras i en tryckluft eller slagborrmaskin och används till att krysshamra slät granit. Den krysshamrade ytan blir grövre, med en klar struktur och ser mer bearbetad ut."

Med tanke på hur en krysshammare ser ut kan man lätt tänka sig att den får svårt att komma åt där det inte är slät yta.

Jo det är kanske sant, men det finns olika storlekar så det borde inge vara något problem. Sedan kan man vinkla den ner i ojämnheter och slå med kanterna på den. Nu snackar vi tankar och måste provas. Dock så vet jag att en hammare med slät yta gör jobbet då jag knackat bort cementen på en grundsten med bra resultat. Om man kan använda en krysshammare i samma storlek med små "nabbar" så ser jag inte varför det inte ska funka. Men jag har inte haft tid att testa ännu då jag har parallella projekt mellan mina parallella projekt 😀. Borrhammaren bör nog också vara av en mindre modell som inte slår så hårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.