Hej,

Jag håller på att planera sommarens underhåll av huset och en av aktiviteterna är att göra något med fogarna i grundmuren. När jag tittar noga ser de lagade ut tidigare då struktur och färg skiljer sig åt.

Grunden är gjord av granitblock och sitter på ett 20-talshus om det nu spelar någon roll.

Hur gör jag detta? Räcker det att pilla bort de lösa bitarna och sedan fylla i med rätt bruk? I så fall vilket bruk? Några tekniktips?

Eller skall jag inte ge mig på detta och överlåta det till proffs?

Bifogade bilder är på de ställen där det är som värst, på andra platser ser det riktigt bra ut och behöver inte göras något alls.

• Skadade fogar mellan granitblock i grundmur med synliga lagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmur av granitblock med skadade fogar vid ett äldre hus, synlig stenstruktur och färgskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som ska användas är cementbruk A. Slå in i fogen och torka efter med svamp och vatten. Fäster bra på natursten och betong. Håller bra utomhus men spricker lätt.

G Gunnar Johansson69 skrev:
Puff. Inga förslag? I så fall blir det ett samtal till muraren :)
Hittade denna tråd om ett för oss aktuellt ämne😁 och chansar på att ta upp den igen, trots att det gått några år. Vi kanske inte är de enda intresserade.
Hur har det gått? Gjorde ni det själva eller tog ni proffshjälp? Vad användes till fogningen?
Kan det finnas "modernare" metoder med fogspruta i storformat, typ "murbrukspump" som sprutar in bruket under tryck via slang och munstycke?

Om man nu inte köper tjänsten förstås...

• Gilla
pisco34
  • Laddar…
S Sörhaga skrev:
Hittade denna tråd om ett för oss aktuellt ämne😁 och chansar på att ta upp den igen, trots att det gått några år. Vi kanske inte är de enda intresserade.
Hur har det gått? Gjorde ni det själva eller tog ni proffshjälp? Vad användes till fogningen?
Kan det finnas "modernare" metoder med fogspruta i storformat, typ "murbrukspump" som sprutar in bruket under tryck via slang och munstycke?

Om man nu inte köper tjänsten förstås...
Jag har skjutit det på framtiden. Tog bilder och kollar varje vår att inget förvärras.

Men fasaden är klar, och i år gör jag de sista fönstren. Kanske 2026? 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.