Ska börja bygga ett utekök, och komma lägga en granitbänkskiva som är cirka 250cm lång och 4cm tjock. Så rejält tung.

Tror ni denna konstruktionen duger för vikten: https://k-bygg.se/rad-och-guider/byggbeskrivningar/utekok

Om jag vill klä in framsidan med samma typ av ribbor, har ni något förslag på bra lösningar för dörrar?

Jag hade valt att gå upp i dimension på övre ramen och haft stående 45x120 med tvärgående bärreglar på cc600 mellan främre och bakre regel.
Samt satt dit ett extra par ben för att minska punktlasten
Det är ändå 200kg bänkskiva + övrig last som ska på.

Dörrar har jag ingen bra lösning på. Jag har testat själv på ett utekök som blev en dålig lösning :)

maah maah skrev:
Jag hade valt att gå upp i dimension på övre ramen och haft stående 45x120 med tvärgående bärreglar på cc600 mellan främre och bakre regel.
Samt satt dit ett extra par ben för att minska punktlasten
Det är ändå 200kg bänkskiva + övrig last som ska på.

Dörrar har jag ingen bra lösning på. Jag har testat själv på ett utekök som blev en dålig lösning :)
Jag har redan en hel del 45x70. Det borde väl räcka gott och väl.
Baksidan av bänkskivan kommer jag skruva en stående 45x70 regel i 90x90 stolparna, sen lägga en liggande 45x70 över denna. Och utöver det sätter jag ben under. I framkant så står köket endast på ben.
Har ritat upp på ett ungefär hur jag tänker mig:
3D-modell av en trästruktur för ett utekök med måttangivelser, visar stommen med stående och liggande reglar för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag inte riktigt vet är om jag behöver reglar som är tvärgående för stabilitet. I ett fristående utekök vet jag att det behövs för att det inte ska vika ihop sig, men när jag skruvar i 90x90-stolparna, behöver jag några tvärgående reglar?

Detta är slutmålet:
Utekök med bänkskiva, inbyggd grill, diskho, hyllor med oljeflaskor och ved förvarad bakom träpanel, i rum med trägolv och plankväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.