Hej,
Ska bygga en pergola över mitt kommande utekök. Den består av stående 45x195 reglar och på dessa vilar 45x195 reglar. Min fråga till er alla är - Hur sammanfogar jag dessa bäst så det blir stabilt? Ska man använda sig av en hålplatta (inte så snyggt), långa skruv eller ska man såga ut/jacka ur på något sätt? Hur hade ni gjort?
Se bild för hur det ska se ut.
Tack!
Ska bygga en pergola över mitt kommande utekök. Den består av stående 45x195 reglar och på dessa vilar 45x195 reglar. Min fråga till er alla är - Hur sammanfogar jag dessa bäst så det blir stabilt? Ska man använda sig av en hålplatta (inte så snyggt), långa skruv eller ska man såga ut/jacka ur på något sätt? Hur hade ni gjort?
Se bild för hur det ska se ut.
Tack!
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Limskruva ihop både stolpar och balkarna.
Vid stolpen så kapar du en av 45x195 så att halva balken kan ligga i sin fulla längd på stolpen. Den andra 45x195 i stolpen jackar du ur 45mm så att den andra halvan av balken har ett upplag.
Resterande 150mm av stolpen går upp till ÖK balk som du sedan kan skruva fast balken i.
Vid stolpen så kapar du en av 45x195 så att halva balken kan ligga i sin fulla längd på stolpen. Den andra 45x195 i stolpen jackar du ur 45mm så att den andra halvan av balken har ett upplag.
Resterande 150mm av stolpen går upp till ÖK balk som du sedan kan skruva fast balken i.
Tack så mycket. Om jag förstår dig rätt så är det så här jag ska göra?H Henrikkkkkk skrev:Limskruva ihop både stolpar och balkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara