4 221 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
CAT handöverfräs
Köpte en CAT handöverfräs på jula för 900 (40% rea idag), har 2100W och 12mm (men tyvärr inte 1/2") collet.
Tänkt att montera i ett enkelt fräsbord (Julas jag har sen tidigare).
Jag har tidigare köpt några ganska grova kontraprofilstål i 1/2" (för att kunna göra mindre luckor, paneler eller liknande) som jag ju då inte kunnat prova, de var lite större än jag tänkt. Nu kommer de ju inte passa i maskinen eftersom de tydligen snålat (enl spec så listar de att den har 1/2" men det skickas tydligen inte med i "millimeterländer")... Skulle även vilja kunna göra lite profiler tex för bröstlister som sitter under våra fönster (och jag inte hittat att köpa) och annat som inte min gamla lilla fräs orkar
- frågan är, hur stora frässtål kan man köra i en sån här maskin?
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-frasmaskiner/handoverfras-012764/
Frågan är, kommer denna billiga maskin att räcka för denna typen av jobb? Kan tänka mig man måste avverka flera gånger, lite i taget, men kommer den orka? Kommer inte användas mycket, men vill ändå ha möjligheten att fräsa lite större saker, även om det tar lite tid.
Vad avgör hur mycket en fräs orkar?
Jag har tidigare köpt några ganska grova kontraprofilstål i 1/2" (för att kunna göra mindre luckor, paneler eller liknande) som jag ju då inte kunnat prova, de var lite större än jag tänkt. Nu kommer de ju inte passa i maskinen eftersom de tydligen snålat (enl spec så listar de att den har 1/2" men det skickas tydligen inte med i "millimeterländer")... Skulle även vilja kunna göra lite profiler tex för bröstlister som sitter under våra fönster (och jag inte hittat att köpa) och annat som inte min gamla lilla fräs orkar
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-frasmaskiner/handoverfras-012764/
Frågan är, kommer denna billiga maskin att räcka för denna typen av jobb? Kan tänka mig man måste avverka flera gånger, lite i taget, men kommer den orka? Kommer inte användas mycket, men vill ändå ha möjligheten att fräsa lite större saker, även om det tar lite tid.
2100W borde den väl "orka", det brukar inte va där dom snålat på budgetmaskinerna. Snarare kanske den är lite mindre precis i lager o höj o sänkmekanism än en dyrare maskin. Skulle centrumaxeln kasta i radiell led kommer fräsens vibrationer sätta hur stora stål du vågar köra. Är centrumaxeln bra lagrad o utan kast ser jag inga problem jämfört med en dyrare maskin när det kommer till att köra stora stål.J JohanLun skrev:Köpte en CAT handöverfräs på jula för 900 (40% rea idag), har 2100W och 12mm (men tyvärr inte 1/2") collet.
[länk]
Borde väl relativt enkelt gå att köpa hem en 1/2" hylsa om den e listad med det i andra länder.
Tack för bra svar, då kan man tro att för mitt bruk, dvs mycket sällan användning och då möjlighet att köra flera pass, att det troligen funkar...Ola C skrev:
2100W borde den väl "orka", det brukar inte va där dom snålat på budgetmaskinerna. Snarare kanske den är lite mindre precis i lager o höj o sänkmekanism än en dyrare maskin. Skulle centrumaxeln kasta i radiell led kommer fräsens vibrationer sätta hur stora stål du vågar köra. Är centrumaxeln bra lagrad o utan kast ser jag inga problem jämfört med en dyrare maskin när det kommer till att köra stora stål.
Borde väl relativt enkelt gå att köpa hem en 1/2" hylsa om den e listad med det i andra länder.
Tyvärr verkar CAT(epillar) vara ett väldigt okänt märke på handverktyg. Söker man på CAT och Router så hittar man nätverksprodukter, routers med CAT-5 uttag etc. Mail till CATs kundtjänst ger inte nåt svar. Men det ser å andra sidan ut att vara en rätt standardmässigt konstruktion så troligen hittar man någon hylsa som passar... Kan ju mäta grejora och gå till butiken och mäta på några andra fräsar och se vad som kan se likadant ut...
Jag har haft andra projekt som kommit före och mitt behov att fräsa har inte varit akut, så det har inte hänt nåt. När våren kommer hoppas jag kunna flytta ut dessa verktyg i vårt lilla uthus, nu har jag bara kunnat vara i källaren eller utomhus och det dammar så in åt h...e... så jag har bara sågat eller fräst när det är absolut nödvändigt under vintern...A andersost skrev:
Men lite status kan jag ge, jag fick en hylsa av en snäll forumdeltagare, dock är jag tvungen att bearbeta den lite då den inte passade rakt av. Det ser dock ut att kunna fungera bra. Så det är inte en 100% standardfattning, men inte heller så annorlunda att man inte ska kunna få till det... Trist bara att de inte kunde skicka med eller sälja denna hysla. Kanske nåt att prata med Jula om???
En sån här adapter borde annars funka... Dock skulle man vilja hitta en med 12mm->1/2".
https://www.amazon.se/Xianglaa-top-...2"+to+12mm+router&qid=1616060149&sr=8-11&th=1
Det kan nog faktiskt vara positivt att få upp frässtålet en bit om man monterar i bord också?
https://www.amazon.se/Xianglaa-top-...2"+to+12mm+router&qid=1616060149&sr=8-11&th=1
Det kan nog faktiskt vara positivt att få upp frässtålet en bit om man monterar i bord också?
Ska du gå på förlängare så försök hitta något som tar standard ER 20-hylsor. Då kan du köra en förlängare till alla frässtålsdiametrar, bara att byta själva spännhylsan. Typ en sån här, du kan säkert googla fram nåt kit där man får med ett gäng hylsor (som syns på bild under) på köpet. https://www.amazon.co.uk/Emma-Router-Collet-Extension-Routers/dp/B074C6XPY5J JohanLun skrev:
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon