Y
JeppeKa skrev:
Det kanske står här i tråden men varför kan du inte köra med den dom levererat?
Föreningen ville göra så enkel/billig installation som möjligt. Omvandlaren hamnade då i källaren medan min datacentral är i mitten av huset på andra våningen. Rör är dragna dit men jag erbjöds inga kompromisser.
Insåg sen att Cat6 materialet kostar nog det samma som att jag tog in en annan firma och drog en fiberförlängning och att alla dataprylar då hamnar på samma ställe. Fann det obehagligt att ha en ensam elpryl på ett ställe av huset jag besöker 12 gånger per år. Tänker ifall den tar eld eller så. Bättre att allt är samlat på en plats så kan jag sätta ett bättre brandlarm/skydd över dessa.

Y
Förbereder draglinan för underlätta åt installatören.

Fråga: Hur hårt kan man böja en fiber-patchkabel ?

Tänk er 16mm flexrör. Går till apparatdosa, och i den dosan blir det ju vass sväng ut till stora öppningen som syns på väggen. Det borde väl sådan fiber tåla annars hade man ju knappt kunnat installera den någonstans utan dra nya rör?

Fibern borde väl vara mjukare och tåligare än metalliska CAT6

Redigerat:
Brukar säga som en snusdosa.

tommib
Har själv hört ungefär som en CD-skiva.

Fibern är känsligare än CAT 6 men kontakterar man rätt så blir inte böjen så stor ut. De flesta fiberuttag är vinklade 45 grader och tanken är väl att fibern då ska komma "från andra hållet" så att det inte blir så mycket böj.

Nja, som en CD-skiva är lite överdrivet, då skulle det i princip vara omöjligt att dra fiberkabel utanpåliggande.
Däremot om man vill dra 5mm duct så är det bra med mjukare böjar på 16mm slang, speciellt om det är flera stycken man ska passera. Så det kan nog vara rundning på böjar om man ska dra duct som avses med de större måtten.

Y
så hur löser jag det bäst? Jag kommer åt baksidan av min dator-låda där apparatdosan och flexröret sitter.

Ska jag borra hål i botten på apparatdosan och dra in röret där istället så tråden kan gå nästan rakt fram genom dosan?
Eller finns det "fiberdosor" ?

Alltså det är denna böjen jag oroar mig för, från stosen och ut genom stora öppningen.
Tänkte samdra med telefonkabel, sätta sånt lock med två hål för kontakter, telefonkontakt i ena hålet och dra fibertråden ut genom andra hålet in i omvandlaren som får ligga löst i skåpet strax utanför dosan.
Apparatdosa med flexrör anslutningar, oroad över böj för kabeldragning.
Vägguttag med dubbla tomma anslutningar och utan synlig kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S
När man svetsar in fibern i CPEn så blir första böjen direkt efter SFP:n ofta skarp som en femkrona, så det är inte jättefel om man råkar få en skarp böj nånstans.

Det är ej fel överhuvudtaget då kundfibern med all säkerhet består av glas av typen g657 och har då en böjradie på 10mm (1 varv) med bibehållen prestanda.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.